OK
سنجش سطح همسويي استراتژيک کسب و کار و فناوري اطلاعات در شرکت هاي توزيع سراسري کالا(مطالعه موردي: شرکت پخش البرز)

چکيده:
 افزايش سرعت تحولات محيطي و تشديد فضاي رقابتي در حوزه کسب و کار از يک سو و توسعه پرشتاب فناوري اطلاعات از سوي ديگر، بسياري از سازمانها ار وادار کرده است تا با هدف سازگاري با تحولات محيطي و کسب و حفظ مزيتهاي رقابتي، سرمايه گذاري هاي وسيعي در زمينه بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات انجام دهند. بديهي است که اين سرمايه گذاري ها زماني بازدهي مطلوب خود را خواهند داشت که در راستاي تحقق اهداف و استراتژي هاي کلان سازمان صورت پذيرند. از همين جاست که مفهوم همسويي استراتژيک مورد توجه جدي قرار مي گيرد. همسويي استراتژيک، داراي سطوحي از بلوغ و تکامل است که براساس آن هر سازمان بايد بداند که در چه سطحي از همسويي قرار دارد. به نظر مي رسد که مدلهاي بلوغ، ابزار مناسبي براي رسيدن به درک عميقتري از روند توسعه و بهبود سطح همسويي استراتژيک هستند. مدل بلوغ لوفتمن، از جمله معروفترين مدلهاي بلوغ همسويي استراتژيک است که تاکنون ارائه شده است. مدل لوفتمن در واقع چهارچوبي فراهم مي کند که به کمک آن بتوان به اين سوال پاسخ داد که آيا سطح فعلي همسويي استراتژي فناوري اطلاعات و استراتژي کسب و کار در سازمان ما مطلوب است يا خير؟ در تحقيق حاضر تلاش شده است تا براساس مدل مذکور، شاخص هاي همسويي استراتژيک فناوري اطلاعات و کسب و کار در شرکتهاي توزيع سراسري کالا شناسايي شده و سپس مشخص گردد که سازمان مورد مطالعه (به عنوان يکي از بزرگترين شرکتهاي پخش کشور) در چه سطحي از همسويي استراتژيک قرار دارد؟ به همين منظور پس از استخراج شاخصها و مولفه هاي ارزيابي، اهميت آنها طي پرسشنامه اي از خبرگان نظرخواهي و با استفاده از روش ميانگين موزون، مشخص گرديد. سپس با نظرسنجي از مديران سازمان مذکور، ميزان همسويي استراتژيک سازمان در هريک از حوزه هاي ارزيابي تعيين گرديد. واژگان کليدي: مديريت استراتژيک، برنامه ريزي استراتژيک فناوري اطلاعات، همسويي استراتژيک، شرکتهاي توزيع کال







1394/08/04
Bookmark and Share نظر شماره مقاله :85 تعداد بازديد :27250