انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


نقشه تولید تا آخر سال

توسعه همزمان صنعت خرده‌فروشی و تجارت آنلاین


صنعت خرده‌فروشی یکی از بخش‌هایی است که از شروع قرن 21 تا امروز رشد چشمگیری را سپری کرده است. بخشی که در همه سال‌های اخیر به‌رغم مسائل مختلف حرکت آرام و توام با رشدی را سپری کرده است.


سیاست‌گذار در سندی رسمی از برنامه خود برای سه بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ پرده برداشت. هدف‌گذاری افزایش تولید در ۱۴ محصول منتخب و کاهش تولید در ۸ محصول صنعتی و معدنی از جمله نکات مهمی است که در برنامه ۱۴۰۰ وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل رصد است. 

توسعه همزمان صنعت خرده‌فروشی و تجارت آنلاین

صنعت خرده‌فروشی یکی از بخش‌هایی است که از شروع قرن 21 تا امروز رشد چشمگیری را سپری کرده است. بخشی که در همه سال‌های اخیر به‌رغم مسائل مختلف حرکت آرام و توام با رشدی را سپری کرده است. وزارت صمت نیز در برنامه 1400 خود برای این بخش هدف‌گذاری کرده و ضمن تاکید بر بازمهندسی بخش توزیع، درصدد افزایش سهم بازار فروشگاه‌های بزرگ در زنجیره توزیع کشور از 11درصد فعلی به 20 درصد است. تجارت الکترونیک کشور که تا پایان سال 98 ابعاد آن حدود 423 هزار میلیارد تومان بوده، قرار است تا پایان 1400 به مرز 1400 هزار میلیارد تومان برسد.

وزارت صمت در نظر دارد تجارت آنلاین را در سال پیش رو گسترش دهد. برای این کار که یکی از توصیه‌های مهم گزارش‌های جهانی در جهت حفاظت از کسب‌وکارها در دوره پاندمی است، باید سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی به سطح 3/ 5 درصد برسد. رقمی که با یک حساب سرانگشتی و فرض تولید ناخالص داخلی 463 میلیارد دلاری کشور (بنابر روایت صندوق بین‌المللی پول)، از رشد سطح تجارت آنلاین در ایران تا حدود 25 میلیارد دلار حکایت دارد.