در نشست خبری ششمین نمایشگاه بینالمللی صنعت پخش ایران عنوان شد:
ایجاد هاب منطقه توزیع و فروش
اقتصادسبز آنلاین: انجمن ملی صنعت پخش ایران در یک برنامه سه ساله بهدنبال ایجاد هاب منطقهای در توزیع، فروش است.
به گزارش خبرنگار ما، نشست خبری ششمین نمایشگاه و کنفرانخس بینالمللی صنعت پخش ایران با حضور اعضای هیأت مدیره انجمن و مجری برگزار کننده نمایشگاه برگزار شد در این مراسم دکتر سهراب کارگر رئیس هیأت مدیره انجمن با اشاره به اینکه صنعت پخش در دهههای اخیر نقش کلیدی در توسعه صنایع تولیدی کشور ایفا کرده و یکی از اهرمهای پرقدرت در ایجاد رقابت بین واحدهای تولیدی، بهبود کیفیت، ایجاد اشتغال و تعدیل و ثبات قیمتی در بازار در شرایط مختلف است گفت: در همین راستا ششمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی صنعت پخش ایران را در تاریخ ۱۸ الی۲۰ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در جزیره کیش برگزارخواهیم کرد.
وی با اشاره به حضور پررنگ مدیران دولتی و بخش خصوصی مرتبط با موضوع پخش در کنفرانس قبلی خاطرنشان کرد: با توجه به فضای حاکم بر کیش و دوری از تهران، امکان مناسبی برای تعامل میان همه بخش های مرتبط با زنجیره پخش فراهم است و امید می رود کنفرانس و نمایشگاه امسال با حضور گسترده تر شرکت های خارجی و داخلی گام موثری بر افزایش بهره وری و کاهش هزینه ای پخش در کشور بردارد.
کارگر یکی از مهم ترین برنامه های انجمن صنعت پخش را ایجاد هاب NGO های توزیع و فروش منطقه ای با حضور ۱۲ کشور و با مرکزیت عمان و ترکیه اعلام کرد و گفت: تفاهم نامه ایران و اوراسیا پتانسیل ورود به بازار ۱۹۰ میلیون نفری کالاهای تند مصرف را به وجود آورده و می توان سبد عرضه کالاهای ایران را در این کشورها پررنگتر کرد.
رئیس شورای سیاست گذاری همایش صنعت پخش افزود: تا کنون کشورهای ایران، عمان، ترکیه، امارات، قطر، کویت، سوریه، افغانستان و پاکستان استقبال خوبی از ایجاد هاب منطقه ای توزیع و پخش داشته اند و طبق برنامه ریزی های انجام شده طی سه سال زیر ساخت ها، کانال های ارتباطی، ایجاد پلتفرم های مناسب و تبادل دانش و فناوری های روز دنیا و سپس تبادل کالا و فعالیت اقتصادی میان این کشور ها در دستور کار قرار دارد.
وی افزود : کی از برنامه های مهم ما در سال آینده حضور تجار سرشناس منطقه ای در کنفرانس و همایش است که نمایندگی های کمپانی های بزرگ را داشته و اغلب نیز ایرانی بوده و مایل به حضور در کیش هستند.
انجمن ملی صنعت پخش ایران با 20 شعبه در کشور و به پشتوانه 2000 عضو با گردش مالی سالانه بیش از 950 هزار میلیارد تومان و بهرهگیری بیش از 120 هزار نیروی انسانی بهصورت مستقیم، مأموریت توزیع سراسری قریب به 100 درصد دارو، 90 درصد محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی و شوینده و درصد قابل توجهی از لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، محصولات دخانی، روانکارها و لوازمح تحریر و غیره را از مبادی تأمین تا کلیه سطحهای عرضه خردهفروشی، فروشگاههای زنجیرهای و غیره را بهصورت مویرگی، با قیمت یکسان و با کیفیت مناسب در سراسر کشور برعهده داشته و نقش بسیار مهمی در زنجیره عرضه محصولات و بهبود و توسعه نظام توزیع کشور ایفا میکند.
وی افزود: انجمن ملی صنعت پخش ایران برای موفقیت اعضای خود در بازار رقابتی و تبدیل شدن انجمن به یکی از بزرگترین نهادهای غیردولتی، رویکردی فعال در زمینه افزایش سطح دانش حرفهای و استفاده از پژوهشهای علمی دارد، بدیهی است تعامل با تمام بازیگران تأثیرگذار این عرضه در رخدادی ملی به تحقق این اهداف و چشمانداز کمک شایانی خواهد کرد.
در ادامه سیاستگذاریهای جدید هیأت مدیره و فصل جدید برنامههای انجمن ملی صنعت پخش و نگاه تحولگرا به این حوزه و نیز پیرو برگزاری موفقیت آمیز پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران، با همکاری کلیه دستاندرکاران و زیست بوم توسعه صنعت پخش در کشور شامل وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت اقتصاد، بانکهای عامل، شرکتهای عضو انجمن، تأمین کنندگان تجهیزات سختافراری و نرمافزاری، متولیان فروشگاههای زنجیرهای و سایر ذینفعان این حوزه ششمین دوره این رویداد از تاریخ 18 لغایت 20 اردیبهشت ماه 1403 در جزیره کیش برگزار می شود.
در ادامه این مراسم دکتر شیروانی دبیر انجمن نیز گفت: توسعه بازار شرکتهای تولیدکننده موادغذایی، دارویی، بهداشتی و نیز توسعه سبد شرکتهای صنعت پخش، نگاه ویژه به حوزه لجستیک و حمل و نقل و گسترش ارتباطات بینالمللی این حوزه استراتژیک از اصلیترین اهداف برگزاری این دوره از رویداد است.
وی افزود :در تلاش هستیم برای سال آینده تمام بخش های صنعت پخش شامل تولیدکنندگان خودرو وتجهیزات، بانک ها، فعالان بازار سرمایه، تولیدکنندگان نرم افزارها، شرکت های حمل و نقل و همچنین شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های داخلی و خارجی حضور پررنگ تری داشته باشند.
وی افزود: با توجه به عدم محدودیت اخذ ویزا در جزیره کیش، شرکت های بین المللی و به ویژه متخصصان خارجی تمایل بیشتری برای حضور در کنفرانس و نمایشگاه صنعت پخش ایران دارند.
شیروانی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت مطالبه گری در صنعت پخش تاکید کرد و گفت: بخش اول مشکلات صنعت پخش مربوط به ساختار داخلی شرکتها نظیر مشکلات مربوط به نیروی انسانی و مالی و… است اما بخش دوم مربوط به قوانین، دستورالعمل ها و تصمیمات دولت است که در بسیاری از موارد تصمیمات مقطعی و نسنجیده مشکلات بخش اول را نیز تشدید می کند. لذا باید با مطالبه گری و تعامل نزدیک تر با دولت و مجلس، مشکلات صنعت پخش را کاهش داد.
وی در ادامه به اهداف برگزاری ششمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش اشاره و افزود: حرکت در میسر تقویت ارتباطاات بینالمللی اعضای انجمن صنعت پخش و ایفای نقش جدید انجمن در راهبردی گسترش ارتباطات بینالمللی حوزه FMCC در ایران، بالا بردن سطح آگاهی و دانش فعالان حوزه صنعت پخش از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی با دعوت از کارشناسان و مدرسین برجسته بینالمللی، تشکیل پاویونهای بینالمللی با همکاری اتاقهای بازرگانی مشترک، سازمان توسعه تجارت و سازمان سرمایهگذاری خارجی، دعوت از شرکتهای بینالمللی معتبر تولیدکننده و تأمین کننده تجهیزات سختافزاری، نرمافزاری، لجستیکی صنعت پخش، دعوت از هیأتهای تجاری بینالمللی با همکاری وزارت امور خارجه و سفارتخانههای ایران در خارج از کشور و سفارتخانههای مقیم جهت حضور هیأتهای تجاری و بازدید از رویداد، تشکیل زون صادرات در نمایشگاه و ارائه آخرین دستاوردهای شرکتهای داخلی با دعوت از تجار و بازرگانان بینالمللی به ویژه کشورهای همجوار از جمله کشورهای حوزه خلیجفارس و Cis و برنامهریزی عقد تفاهمنامه و قراردادهای همکاری و فروش محصولات صادراتی، دعوت از مسئولان و مقامات کشوری بهویژه بخش دولتی در راستای ارائه چالشها و پیگیری مطالبات و نیازهای صنعت پخش، برگزاری کارگاههای آموزشی با حضور اساتید برجسته با موضوع آشنایی با قواعد تجارت بینالملل، آشنایی شرکتهای پخش بهروزترین سیستمها و نرمافزارهای فعال در حوزه، آشنایی فعالان صنعت پخش با صنایع وابسته از جمله صنعت خودروهای سنگین و سبک و بهروزترین تکنولوژیها در حوزه پخش، توزیع و لجستیک، ارتباط مستقیم شرکتهای تولیدکننده و شرکتهای پخش جهت اخذ قرارداد توزیع در استانهای کشور و ارتباط مستقیم با شرکتهای پخش استانی و ارتباط با شعب انجمن ملی صنعت پخش ایران در بیش از 20 استان از جمله اهداف برگزاری این رویداد بزرگ است.
دکتر مرادی عضو هیأت مدیره و رئیس کمیته علمی کنفرانس نیز افزود: افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها دو عامل مهم در توسعه صنعت پخش به شمار می رود و برای اجرایی شدن آن نیاز است تا دانش و فناوری روز دنیا مورد بهره برداری جدی قرار گیرد.
مهندس حمیدیان مجری برگزار کننده نمایشگاه نیز در پاسخ به خبرنگار اقتصاد سبز مبنی بر حضور شرکت های دانش بنیان در این رویداد گفت :امسال حضور شرکت های دانش بنیانو استارتآپی بسیار پررنگ تر از قبل خواهد بود همچنین با همکاری اسنپ سوپرایز ویژه ای را برای اهالی صنعت پخش تدارک دیده ایم .
گفتنی است گروه های کالایی حاضر در این نمایشگاه سازمانهای دولتی، شرکتهای پخش، فروشگاههای زنجیرهای، شرکتهای تولید موادغذایی دارویی و بهداشتی اتحادیههای و انجمنهای صنفی، شرکتها و سازمانهای تولیدی پیشگام در توزیع، اصناف، فروش الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکهای اطلاعاتی، تجهیزات سیار و شبکه، تجهیزات GPS، خوروسازان (کامیون، کامیونت و وانت)، اتاق سازان، یخچال سازان، قفسهبندی و انبارداری، لیفتراک، بانکها و مؤسسات مالی، پایانههای فروش (Pos) ، شرکتهای بیمه، فروش، پخش مویرگی، اتوماسیون، مالی، حسابداری، پاسخگویی اتوماتیک تلفن، سیستم SMS، شرکتهای ترانزیت، شرکتهای حمل و نقل، شرکتهای انبارداری، شرکتهای ترخیص کالا و آژانسهای مسافرتی هستند.