انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


بسته بندی اغوا کننده و تاثیر آن در فروش محصول


مصرف کنندگان قبل از در دست گرفتن محصول شما به بسته بندی توجه می کنند بنابراین باید برای آن وقت گذاشته و ضمن تحقیق برای ساخت چیزی که به برجسته شدن کالایتان در قفسه فروشگاه کمک می کند، پول نیز هزینه کنید.


شاید نتوان یک کتاب را از روی جلدش قضاوت کرد اما وقتی پای محصولتان در میان است، مصرف کنندگانتان حتما چنین نگاهی خواهند داشت. بسته بندی در اصل همان برند سازی است. این همان چیزی است که مصرف کنندگان قبل از دردست گرفتن محصول شما به آن توجه می کنند بنابراین باید برای آن وقت گذاشته و ضمن تحقیق برای ساخت چیزی که به برجسته شدن کالایتان در قفسه فروشگاه کمک می کند، پول نیز هزینه کنید. از این رو برند سازی خوب و بسته بندی اغوا کننده برای تازه کار ها اهمیت ویژه ای دارد.

در زیر شش نکته اساسی جهت دیزاین بسته بندی برای تازه واردها ارائه داده شده اند:

فرم و عملکرد
در سطح مقدماتی، بسته بندی از محصول شما محافظت کرده و مامن آن است اما بسته بندی یک کالا در پوششی حباب دار و جعبه ای سفید تاثیری بر روی مصرف کندگان نخواهد گذاشت بنابراین بسته بندی باید عین جذاب بودن فواید استفاده از محصولتان را به مصرف کنندگان اطلاع دهد.

خلاق باشید
کیفیت خوب و بسته بندی خلاق مصرف کنندگان را به سوی خود جذب می کند. وقتی مشتری محصول شما را از قفسه بر می دارد، در صورت مشاهده دقت بالای شما در بسته بندی و تجربه لذت بخشی که با آن به او دست می دهد، در تصمیم خود برای انتخاب کالایتان با وجود مشاهده یک رقیب ارزان تر تجدید نظر خواهد کرد.
برای نمونه بیایید به دیزاین بسته بندی این قلم موهای رنگ ریش دار نگاهی بیندازیم که طراح آن سیمون لالیبرته برای شرکت Poilu است. این دیزاین های غیر مترقبه به شکلی هوشمندانه با نگاه به موی قلم موها به عنوان ریش، یک بسته بندی خلاق برای این برند به وجود آورده اند.

واضح عمل کنید

اغلب اوقات، وقتی در قفسه های سوپرمارکت محلی خود به دنبال محصولی خاص می گردید، گستره محصولات مشخص نبوده و گهگاه حتی پیدا کردن نام یک برند سخت تر نیز می شود.
شما محصولات زیادی را خواهید دید که با طراحی های بیش از حد برجسته قصد انتقال منافع استفاده از یک محصول بدون مشخص بودن نام برند یا لوگوی آن را دارند. شما همچنین بسته ای را پیدا خواهید کرد که با وجود ثبت مشخص نام برند بر روی آن جزئیات کمی درباره فواید یک کالا را به اطلاع شما می رساند.
در حالی که طراحی مینیمالیستی برای برخی محصولات مانند لوازم آرایشی جذاب است اما شکست در شناساندن برند و محتوای یک محصول می تواند مصرف کننده را از خرید آن بازدارد.
برای نمونه در این نمونه بسته بندی کیسه برنج از Mighty Rice، نام برند واضح بوده و با فونتی قابل شناسایی نوشته شده است. فواید استفاده از این محصول نیز زیر نام برند آمده اما قرار گرفتن روی یک نوع پلاستیک شفاف، به مصرف کنندگان اجازه مشاهده کیفیت محصول را می دهد.

به چیزی فراتر از مشاوره فکر کنید
به عنوان یک تازه وارد، شاید بودجه کمی داشته باشید. شاید به همان اندازه که به تولید و تجاری بودن یک محصول دقت می کنید، در خصوص دیزاین بسته بندی چندان تیزهوش نباشید.
چنانچه یک آژانس تبلیغاتی را به خدمت گرفته اید، از یک شرکت مشاوره بسته بندی نیز برای کمک به توسعه برند بهره ببرید. آن ها واقف به یک سری نکات راهنما در حوزه کیفیت بسته بندی بوده و گاهی اوقات یک سری ملاحظات عملی در زمینه بسته بندی محصول به شما ارائه می دهند که احتمالا هرگز به آن ها فکر نکرده اید.
مشاوره ها به منظور حفظ رقابت با یک شرکت بزرگ تر با قیمتی پایین تر همان توصیه های خارق العاده را در خصوص قرار دادن یک نمایشگر، طرز چیدن محصولات در قفسه های فروشگاه یا عرضه آنلاین آن ها به شما می کنند.
فروش یک محصول در فروشگاهی واقعی بسیار سخت تر از فروش آن در اینترنت است. در یک فروشگاه واقعی محصولتان به احتمال زیاد در قفسه چیده شده یا از جایی آویزان است بنابراین این فاکتور را در دیزاین بسته بندی محصول در نظر بگیرید. در فروش دیجیتال، مصرف کننده ها قادر به لمس محصول قبل از خرید نبوده و در نتیجه باید به حواس دیگر فرد توجه کنید. برای مثال، در حوزه تایپوگرافی و انتخاب رنگ دقت کنید تا در مقایسه با دیگران جالب و منحصر به فرد به نظر برسد.
به عنوان نمونه، این سمعک های Noté که توسط Reynolds & Reyner طراحی شده برای نمایش فیزیکی دارای یک شکاف کوچک برای آویزان شدن در مکان های مختلف هستند. در ادامه، ترکیب سمعک به عنوان نت موسیقی با خط ها و شماره های موسیقیایی، بسته بندی این محصول را برای صفحه نمایشگر به اندازه کافی جالب می کند.

ولخرج نباشید
با توجه به نگرانی های جامعه جهانی درباره بسته بندی پایدار، مصرف کنندگان روز به روز درباره تاثیر محصولات مختلف بر روی محیط زیست آگاه تر می شوند.
بسیاری از خانواده ها به بازیافت محصولات توجه کرده و انتظار می رود که بتوانند به بازیافت بسته بندی محصولات خریداری شده بپردازند. بنابراین اجرای یک نوع دیزاین که در ضمن دوستدار محیط زیست نیز هست، قلب مصرف کنندگان را ربوده و موجب فروش یک محصول خواهد شد.
بسیاری از سوپرمارکت ها در حال حاضر فعالانه به کاهش سایز بسته بندی محصولات خود روی آورده اند.
ذکر این نکته مهم است که بدانیم کشور های مختلف دستورالعمل های مختلفی در حوزه بسته بندی را تصویب کرده و بنابراین قبل از صرف زمان و هزینه از بررسی این نکات مطمئن شوید.