جلسه نمایندگان شرکتهای پخش عضو انجمن در مورد حل مسائل مربوط به الزامات ورود کالا در سامانه رصد کالا در سالن اجتماعات انجمن ملی صنعت پخش ایران برگزار شد.
جلسه نمایندگان شرکتهای پخش عضو انجمن در مورد حل مسائل مربوط به الزامات ورود کالا در سامانه رصد کالا در سالن اجتماعات انجمن ملی صنعت پخش ایران برگزار شد.
در این دیدار مهندس خدائی نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مدبران کوشا، مهندس شیروانی دبیرکل انجمن و نمایندگانی از شرکتهای به پخش، قاسم ایران، البرز، مدبران کوشا و گلپخش اول که بیشترین حجم فروش کالای پوشک و پودر لباسشوئی داشتند، حاضر بودند.
در ابتدای این دیدار دبیر کل انجمن در مورد الزامات اخیر ثبت کالا از سوی وزارت صمت و سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرفکنندگان توضیحاتی ارائه نمود و موضوعات مطرح شده در جلسه گذشته انجمن با دکتر تابش را تشریح کرد. مهندس شیروانی افزود: طی آینده نزدیک مسئولان بنا دارند برای شفافیت زنجیره تامین، همه کالاها شامل این طرح باشند و در سامانه رصد کالا ثبت شوند.
در ادامه این نشست نمایندگان شرکتهای پخش، موانع پیش روی ورود اطلاعات در سامانه را برشمردند. مسائلی نظیر الزام داشتن کد نقش خریدار کالا برای صدور فاکتور توسط فروشنده و ثبت اطلاعات مشتریان را مطرح کردند و افزودند: نماینده یا ویزیتور شرکت پخش نمیتواند مشتری را برای گرفتن کد نقش الزام کند؛ به خصوص در مورد کالاهایی که جزو کالاهای اساسی نیستند.
در ادامه جلسه پرسش و پاسخ بین نمایندگان شرکتهای پخش با مهندس گودرزی به عنوان مدیر سامانه، راجع به تمامی موارد و راهکارها و سهولت ورود اطلاعات، موضوعاتی مطرح شد و اهم اقدامات انجام شده در خصوص بحث شفافیت کالاها در سامانه، به سمع و نظر حاظرین در جلسه رسید:
1- توافق با وزات صمت، اصناف و تجارت به منظور اخذ نقش به صورت اتوماتیک برای صنوف در زمان صدور، تمدید و اصلاح مجوز و عملیاتی شدن ان از ابتدای سال 1400
2- پیشنهاد به منظور اجبار اصناف به ارائه مجوز و شناسه صنفی به شرکتهای پخش و ثبت اسناد فروش به شناسه صنفی بدون نیاز به درج کد ملی، کد پستی و شماره موبایل و احصاء اطلاعات مشتری از طریق سامانه اصناف
3- پیشنهاد دریافت اسناد ثبت شده پخش با اطلاعات موجود از مشتری و احصاء لیست مشتریان بدون مجوز و کد نقش توسط تجارت و ارایه به دستگاههای نظارتی به منظور اجبار صنوف به اخذ مجوز و کد نقش
4- دریافت سرویس استعلام عضویت مشتری و کد نقش مشتری و ارایه به شرکتها(حدود دو سال است که عملیاتی شده است)
5- پیگیری به منظور دریافت تمام مشتریان دارای نقش و درج در پنل همه شرکتها(در مراحل نهایی)
6- پیشنهاد به منظور باز تعریف درصد شفافیت شرکتها و جلوگیری از تعیین کف شفافیت و تعریف شفافیت به این شکل که شفافیت برابر است با مطابقت جمع خرید شرکت با حاصل جمع میزان موجودی انبار شرکت + میزان فروش + سایر(اعم از برگشت از خرید یا فروش، ضایعات و...)
7- پیشنهاد به منظور جلوگیری از فروش مستقیم تولید به عمده فروش، خرده فروش، فروشگاهها، اشخاص حقیقی و توزیع کالا از طریق شرکتها پخش
8- ارایه امکان مدیریت انبارها اعم از ثبت به منظور فعالسازی یا غیر فعالسازی از طریق سامانه پخش و بدون نیاز به مراجعه حضوری به سازمانهای استانی به ازای هر انبار و ارایه مدرک
9- یکپارچه نمودن سامانههای انبار و تجارت در یک سامانه و مطابق کردن فرایندها با عملکرد پخش.