جلسه هیات مدیره و مدیران عامل شرکتهای پخش عضو انجمن ملی صنعت پخش امروز 4 دی ماه در سالن اجتماعات دبیرخانه انجمن با موضوع: انتقاد به روش اجرای نادرست "شفاف سازی از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا" برگزار شد.
جلسه هیات مدیره و مدیران عامل شرکتهای پخش عضو انجمن ملی صنعت پخش امروز 4 دی ماه در سالن اجتماعات دبیرخانه انجمن با موضوع: انتقاد به روش اجرای نادرست "شفاف سازی از طریق درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا" برگزار شد.
دکتر سهراب کارگر رئیس هیات مدیره انجمن، مهندس مصطفی خدائی نایب رئیس و مهندس شیروانی دبیر کل انجمن و تعدادی از مدیران عامل شرکتهای پخش در مورد دستورالعمل وزارت صمت و سازمان حمایت در مورد 6 قلم کالای اعلامی از سوی "سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرفکننده" بحث و گفت و کردند و انتقادات خود را به زمان و روش برگزاری این دستورالعمل مطرح نمودند.
گفتنی است این دستورالعمل جهت مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی که شامل قواعد مدیریت بازار کالاهای واسطهای در راستای کاهش هزینههای توزیع کنترل قاچاق، تقلب، حذف واسطه های غیرضرور، هدایت توامان نقدینگی و موجودی کالا، ممانعت از اغتشاشات قیمتی و ارتقای شفافیت و کنترل زنجیره تامین و توزیع کالاها تنظیم شده است.
مهمترین مولفههای ساز و کار مدیریت بازار که به زعم تدوینگران این دستور العمل، عبارتند از نظام مند شدن فرایند های زنجیره تامین و توزیع، تقویت و خودتنظیمی با تاکید بر نظام اعتبارسنجی و رده بندی واحدهای کسب و کار، ارتقای فضای رقابتی با تاکید بر ارتقای کارآمدی نظام قیمتگذاری، افزایش کارایی بازرسیها با تأکید بر بازنگری در شیوه اعلان قیمتها و ارتقای نقش نظارتی مصرفکنندگان؛ که با انتقاد فعالان صنعت پخش روبرو شده است.
انتقاد مدیران صنعت پخش کشور مربوط به زمان کوتاه بین اعلام تا اجرای این دستورالعمل، شیوه اجرای آن، عدم نظرخواهی از هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش و متخصصان این حوزه، در این دیدار بود.
مقرر شد حاضرین جلسه "5 دی ماه "در دیدار با دکتر مفتح معاون وزیر صمت نیز حضور یابند و به بیان مشکلات و اصلاح این دستورالعمل بپردازند.
حال باید دید این دستورالعمل با نظر کارشناسان صنعت پخش میتواند اصلاح و به بازار این حوزه کمک کند یا همچون تصمیمهای یک سویه، به ضرر تولید و مصرف کننده خواهد بود.