انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


روایت آماری از سفره مردم در آبان/تورم 47.7درصدی گوشت


هزینه‌های اولویت‌دار برای خانوارهای ایرانی در بخش خوراکی و غیرخوراکی که شامل گوشت، مسکن و سوخت می‌شود، در آبان ماه 1400 به ترتیب با تورم 47.7، 31.5 و 21.5 درصدی مواجه بوده‌اند.


بررسی تغییر قیمت کالاها و خدمات در آبان ماه سال جاری نشان می‌دهد که شاخص کل تورم روی عدد ۴۴ درصد ثبت شده که نسبت به مهر ماه ۲.۱ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته ۴۸.۱ درصد افزایش یافته است.

مطابق با آنچه که پیش از این مرکز آمار ایران از نحوه هزینه‌کرد خانوارهای ایرانی گزارش داده بود، از هزینه کل سالانه خانوار شهری، بیشترین سهم با ۲۱ درصد مربوط به گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۵ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

اگر این آمار را برای سال جاری هم مدنظر قرار دهیم و گوشت، مسکن، سوخت و روشنایی را در صدر اولویت‌های مردم برای هزینه‌کرد در نظر بگیریم، خانوارها در آبان ماه امسال برای خرید کالای خوراکی اولویت‌دار خود یعنی گوشت قرمز و سفید، ۶۲.۸ درصد بیشتر از آبان ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند. این عدد در تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان، ۴۷.۷ درصد بوده است؛ البته در مقایسه با مهر ماه سال جاری، نرخ این کالا یک درصد افزایش داشته است.
همچنین خانوارها برای مسکن به عنوان کالای غیرخوراکی اولویت‌دار، نسبت به آبان پارسال ۳۹.۲ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند؛ این عدد برای آب، برق و سوخت ۱۰.۳ درصد بوده؛ ضمن اینکه در مقایسه با مهر ماه سال جاری نیز نرخ این کالاها به ترتیب برای مسکن ۳.۷ درصد افزایش و برای آب، برق و سوخت ۱.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این دو هزینه اولویت دار مردم، به ترتیب ۳۱.۵ درصد و ۲۱.۵ درصد بوده است.

بررسی اولویت‌های دوم و سوم خانوارها در بخش خوراکی‌ها یعنی «نان و غلات» و «میوه و سبزی ها» نشان می‌دهد که مردم برای نان و غلات نسبت به آبان پارسال ۷۷.۴ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.
 تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان برای این خوراکی ۷۲.۴ درصد بوده است. نرخ نان و غلات نسبت به مهرماه سال جاری ۰.۹ درصد رشد داشته است.

برای قیمت میوه نیز شاهد افزایش ۳۹.۱ درصدی نسبت به آبان پارسال بوده‌ایم؛ البته تورم ۱۲ ماه این کالا ۴۰.۵ درصد بوده است. بخش سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) نیز رشد ۴۶.۲ درصدی را در آبان نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرده است. البته تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان سبزیجات ۶۰.۲ درصد بوده است.
در عین حال، قیمت این دو کالا نسبت به مهر ماه سال جاری به ترتیب برای میوه ۳.۹ درصد رشد و برای سبزیجات ۲.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مردم برای «حمل و نقل و ارتباطات» به عنوان اولویت دوم در بخش خدمات، نسبت به آبان پارسال به ترتیب ۳۲.۱ درصد (حمل و نقل) و ۱۰.۲ درصد (ارتباطات) بیشتر هزینه پرداخت کرده‌اند. تورم ۱۲ ماهه برای این خدمات به ترتیب ۳۶.۶ درصد و ۷.۲ درصد بوده است. نرخ این دو خدمات در مقایسه با ماه قبل یعنی مهر ماه به ترتیب با رشد ۲.۱ و ۰.۹ درصدی مواجه بوده است.

«بهداشت و درمان» نیز به عنوان اولویت سوم مردم در بخش خدمات در آبان امسال با رشد تورم ۸۱.۷ درصدی مواجه بوده است. تورم ۱۲ ماهه در این بخش ۳۶ درصد و تورم یک ماهه (نسبت به مهر ماه سال جاری) ۴ درصد بوده است.

اولویت چهارم خوراکی یعنی شیر و فرآورده‌های آن و تخم مرغ در آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۴.۶ درصد رشد تورم را تجربه کرده است. این عدد برای تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ۷۴.۶ درصد بوده است. درصد افزایش تورم این گروه کالایی نسبت به ماه قبل (مهرماه) ۰.۵ درصد بوده است.

تورم در بخش روغن‌ها و چربی‌ها نیز نسبت به آبان پارسال رشد ۲۵۲.۸ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین تورم ۱۲ ماهه در این بخش ۱۵۷.۴ درصد بوده است. البته تورم ماهانه (نسبت به مهر ماه سال جاری) ۰.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مردم برای خرید پوشاک و کفش نیز در آبان امسال نسبت به آبان پارسال ۴۶.۷ درصد تورم را تجربه کرده اند؛ تورم ۱۲ ماهه در این بخش ۴۷.۶ درصد و تورم ماهانه (نسبت به مهر ماه سال جاری) ۲.۶ درصد بوده است./مهر

روابط عمومی انجمن ملی صنعت پخش ایران