انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


هیئت مقررات‌زدایی دست فضای مجازی را بازتر کرد/ سازمان غذا و دارو از صدور مجوز داروخانه برای سکوهای اینترنتی حذف شد



کسب‌ و کارهای اینترنتی دارای مجوز طبق رای هیئت مقررات‌زدایی، دیگر نیازی به دریافت مجوز‌ جدید از سازمان غذا و دارو برای عرضه دارو نخواهند داشت.

 

 هیئت مقررات زدایی اعلام کرد: سکوهای عرضه دارو که دارای مجوز از اتحادیه کسب‌ و کارهای مجازی و سایر مراجع صدور مجوز کسب‌ و کارهای اینترنتی هستند، دیگر برای عرضه دارو نیازی به دریافت مجوز جدید از سازمان غذا و دارو ندارند.

متن مصوبات هیئت مقررات‌زدایی شامل سه بند می‌شود:

۱-کلیه سکوهای دارای مجوز از اتحادیه کسب‌ و کارهای مجازی و سایر مراجع صدور مجوز کسب‌ و کارهای اینترنتی می‌توانند در حوزه عرضه دارو از داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو به مصرف‌کننده نهایی فعالیت کنند و نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.

۲-سازمان غذا و دارو موظف است دستورالعمل نظارت بر فرآیند فعالیت و همکاری داروخانه با سکوها برای رسیدن دارو از داروخانه به مصرف‌کننده نهایی را طی ۴ ماه تدوین و ابلاغ کند.

۳-وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید مجوز فروش برخط دارو توسط شرکت‌های توزیع‌کننده به داروخانه‌ها و نیز دستورالعمل به‌کارگیری خدمات سکوها توسط شرکت‌های توزیع‌کننده را طی ۴ ماه ابلاغ نماید.

یکی از مشکلات سکوهای اقتصادی دیجیتال که در جلسه وزیر اقتصاد با کسب‌ و کارهای برتر این حوزه بیان شد، این است که سازمان غذا و دارو در مسیر ارائه مجوز و ارائه خدمات به این کسب‌ و کارها سنگ‌اندازی می‌کند.

این مسئله دلیلی بود تا فعالیت‌های کسب‌وکار حوزه سلامت در ارائه خدمات فروش دارو به مصرف‌کنندگان به‌عنوان یک فعالیت غیرقانونی در نظر گرفته شود که می‌توانست تبعاتی برای سکوها بشود.

با این مصوبه هیئت مقررات‌زدایی (که در اغلب حوزه‌ها ورود کرده و در امور اداری، مشغول رفع موانع است) یکی از امضا‌های طلایی سازمان غذا و دارو حذف شد.