انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


آخرین وداع دارو با ارز 4200 تومانی/ داروخانه‌ها زودتر به پول‌شان می‌رسند



پس از چهار سال اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها از حذف این ارز برای دارو خبر داده است.

بیایید یک مرور سریع بر اوضاع بکنیم.
پیشتر قرار بود همزمان با آغاز طرح دارویار (۲۳ تیرماه ۱۴۰۱) این ارز حذف شود، اما اوضاع دارو ناگهان چنان در خود پیچید که...

رئیس سازمان غذا و دارو، در امرداد ماه اعلام کرده بود که ارز ترجیحی دارو امسال به مرور حذف خواهد شد:
کل سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی ۴ میلیارد دلار است که در سال جاری ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی و شیرخشک اختصاص می‌یابد و تا پایان امسال نیز به‌تدریج ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی حذف و به ارز نیمایی تبدیل خواهد شد.
گفته شده: داروی یارانه‌ای که قرار بود با قیمت کمتر به دست مصرف‌کننده برسد، با همان قیمت توسط سودجوها تهیه و قاچاق می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر، حجم قاچاق دارو چند برابر صادرات قانونی آن برآورد شد.

بعد از آن محمد پیکان‌پور، مدیرکل دارویی سازمان غذاودارو به میدان آمد و گفت:
با اجرای طرح دارویار، قاچاق دارو ۶۳ درصد و کمبودهای دارویی به ۸۵ قلم کاهش یافته است و موجودی داروهای پرمصرف از جمله اعصاب و روان، بیهوشی، سرم و... نیز نسبت به سال گذشته وضعیتی بهتر دارد.

کارشناسان اقدام واپسین دولت را این‌طور ارزیابی کرده‌اند:
اقدامی خوب که از ابتدا هم قرار بر همین بود که پیچ و خم بیمه حذف شود، مقرر شده است این پول (همان ارز) به‌طور مستقیم به حساب داروخانه‌ها واریز شود و به بیمار با قیمت قبل و بابت دارو پرداخت شود. حالا دیگر داروخانه سهمش را مستقیم دریافت می‌کند و طبیعتا این موضوع، چالش نقدینگی داروخانه‌ها را حذف می‌کند و داروخانه‌ها زودتر به پول‌شان می‌رسند.