انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


کاهش 3 درصدی مالیات تولیدکنندگان کلید خورد



سازمان مالیاتی معتقد است تقلیل نرخ مالیات شرکت‌ها به ۱۵ درصد و حذف معافیتهای غیر ضرور از جمله معافیت مالیاتی از محل افزایش سرمایه موضوع دیگری است که هر دو صحیح و بجاست.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در هفته اول شهریورماه انتقاداتی را در خصوص معافیت مالیاتی 150 هزار میلیارد تومانی شرکت های بزرگ، مطرح کرد که این موضوع بازخوردهای متفاوتی داشت.
نکته دیگری که در رسانه ها با برداشتهای غلط از لایحه جدید مالیاتی  مطرح شد کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها به 15 درصد بود که به اشتباه «کاهش 15 درصدی معافیت مالیاتی شرکت‌ها» عنوان شده است.
از سوی دیگر سازمان مالیاتی معتقد است، تقلیل نرخ مالیات شرکت‌ها به 15 درصد موضوع دیگری است که هر دو صحیح و بجا بوده است؛ اولی در راستای برقراری عدالت مالیات ستانی بین همه شرکت‌ها نه منحصرا شرکت‌های خاص، دومی در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تولید میباشد.
لازم به ذکر است،  سبحانیان پیرامون «معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ» در سفر به استان قزوین تصریح کرد: دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه معافیت های مالیاتی شرکت‌های بزرگ را حذف کرده، زیرا شرکتی که دهها هزار میلیارد تومان گردش مالی و هزاران میلیارد تومان سود دارد، چرا باید معاف شود.
وی درخصوص «کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها به 15 درصد» در نشست مورخ 19 شهریورماه با مجمع کارآفرینان ایران گفت: کاهش 7 درصدی نرخ مالیات واحدهای تولیدی، جزو سیاست‌های کلان اقتصادی کشور به حساب می‌آید.
سبحانیان با بیان اینکه باید مثل همه جای دنیا به سمت مالیات بر مجموع درآمد اشخاص برویم، تصریح کرد: بر این اساس و به منظور کاهش فشار مالیاتی بر شرکت‌ها، لایحه کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها به 15 درصد در دولت تدوین شده و مراحل نهایی آن در دست اجراست و به زودی به مجلس خواهد رفت.
نکته آخر اینکه سازمان امور مالیاتی مجری سیاست‌ها و قوانین جاری و ساری کشور است و در عین حال بر اساس مسئولیت اجتماعی در خصوص سیاست‌های حمایتی دولت و مجلس از تولید در کشور رویکرد حمایتی دارد.