انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


فروش کالا در اینترنت


فروش کالا در اینترنت راهی برای رسیدن به درآمد های بالا در اینترنت است.بایدها و نبایدهای موفقیت در فروش اینترنتی را چیست؟


 فروش کالا در اینترنت راهی برای رسیدن به درآمد های بالا در اینترنت است. امروزه فرهنگ خرید اینترنتی برای  مردم جا افتاده است. بسیاری از افراد کالا های مورد نیاز خود را در بستر وب جستجو می کنند. با توجه به شلوغی و کمبود وقت، مردم نیز ترجیح می دهند تا خرید های خود آنلاین انجام دهند. حال این فرصت وجود دارد تا با فروش کالا در اینترنت به درآمد خوبی از این راه برسیم. اما برای موفقیت دراین راه باید به نکات مهمی توجه داشت.

نکات مهم برای فروش کالا در اینترنت

برای داشتن درآمد های بالا با فروش کالا در اینترنت باید مسیر درستی را طی کرد تا به موفقیت رسید. در ادامه به با روش های مختلف درآمد زایی و هم چنین نکات مهم این مسیر آشنا خواهیم شد.

 برای فروش کالا در اینترنت روش های مختلفی وجود دارد. در زیر به چند نمونه از آنان اشاره می کنیم.

فروش کالا در شبکه های اجتماعی: استفاده ی میلیون ها ایرانی از شبکه های اجتماعی فرصت بی نظیری را برای معرفی و ارائه محصولات و خدمات ایجاد کرده است. استفاده از شبکه های اجتماعی برای فروش محصولات آسان و هم چنین کم هزینه است. البته توصیه نمی شود که فروش خود را صرفا بر مبنای شبکه های اجتماعی پایه گذاری نمایید مشکل شبکه های اجتماعی که آنان را غیرقابل اتکا کرده است، احتمال فیلتر شدن آن هاست. اشخاصی که گاها ملیون ها تومان صرف کانال تلگرام خود کردند و با فیلتر شدن تلگرام بخش عمده ای از این سرمایه گزاری از دست رفت. همچنین باید توجه داشت فروش در بستری که در اختیار شما نیست به هر حال دارای ریسک است لذا داشتن یک بستر مطمئن برای موفقیت لازم است.

گرچه تمام شبکه ها و رسانه های مجازی برای فروش  مهم هستند ولی مهم ترین آن ها اینستاگرام است. برای بازاریابی و فروش از طریق اینستاگرام می توان با داشتن یک پیج مخاطب خود را جذب کرد و محصول و خدمات خود را در آن ارائه کرد. یک پیج اینستاگرامی برای موفقیت باید محتوای ارزشمندی را از خود ارائه نماید تا مخاطبان زیادی را جذب نماید. برای مطالعه ی بیشتر در خصوص اینستاگرام مارکتینگ به مقاله ی آموزش بازاریابی اینستاگرامی – هر آن چیزی که باید در مورد اینستاگرام مارکتینگ بدانید مراجعه نمایید.

برای استفاده ی بهینه از شبکه های اجتماعی می توان از این شبکه ها برای هدایت مخاطب به سمت سایت فروشگاهی استفاده کرد تا عملیات فروش در سایت انجام شود. این امر باعث بهبود رتبه بندی سایت هم می شود.

فروش کالا در سایت های فروشگاهی

برای فروش کالا در ایترنت بهترین و پایدار ترین روش طراحی سایت فروشگاهی است. در فروشگاه اینترنتی شما مانند فروشگاه های فیزیکی محصول و یا خدمات خود را معرفی و آن را به فروش می رسانید. برای فروش کالا در سایت فروشگاهی روش های مختلفی وجود دارد. برخی از فروشگاه های اینترنتی سطح گسترده ای از محصولات فیزیکی را به فروش می رسانند و برخی مانند شلفی فروشگاه اینترنتی تخصصی هستند. در این روش شما می توانید به دو طریق عمل کنید. راه اول این است که شما با فروش محصولات دیگران به صورت مشارکتی می توانید درصدی از سود را کسب کنید. راه دوم فروش محصولات به صورت مستقیم. نیازی نیست که تولید کننده باشید یا انبار وسیعی از محصولات را داشته باشید. در این راه شما می توانید ابتدا سفارشات را ثبت کرده و سپس محصول را به مشتری برسانید.

اگر قصد دارید فروش دائم و طولانی مدت با بازدهی بالا داشته باشید طراحی سایت فروشگاهی برای کار شما بسیار مناسب است. به خصوص اگر قصد برند سازی برای محصول خود دارید حتما این روش بهترین روش برای شما خواهد بود.

 فروش کالا در سایت های واسطه

منظور از سایت های واسطه سایت هایی هستند که خریدار و فروشنده و یا متقاضی و ارائه دهنده ی یک خدمت را به یکدیگر معرفی میکند.سایت هایی قبیل دیوار و شیپور. شما میتوانید محصول خود را در این سایت ها بفروشید. هم چنین می توانید فروش مشارکتی داشته باشید.

مزیت این روش آن است که نیازی به طراحی سایت ندارد.اما نقطه ضعف بزرگی این روش که دارد این است که فعالیت ما به سیاست های صاحبان این سایت ها برمی گردد.برای مثال دیوار به یکباره تصمیم گرفت قیمت را از آگهی های خودرو حذف کند. نکته ی دیگر این است که ما با فروش در این سایت ها برای برند شخص دیگری فعالیت می کنیم نه برای برند خودمون. نکته ی دیگر این است که بسیاری از این مارکت پلیس ها درصدی از سود فروش را برای خود برمی دارند. در کل اگر قصد فروش های جزئی و مقطعی دارید به سراغ این روش بروید.

نکات مهم برای  فروش کالا در اینترنت

بعد از شناسایی راه های فروش کالا در اینترنت به بررسی نکات لازم برای موفقیت در این کار می پردازیم. این نکات حاصل تجربیات عده ای است که سال ها در این فضا فعالیت داشته اند. بی شک استفاده از این نکات دیگر نیازی به آزمون و خطا های زیادی ندارید.

نکته ی اول: در انتخاب کالا ی خود برای فروش در اینترنت به این موارد دقت کنید:

وجود تقاضا: کالایی که انتخاب می کنید باید مورد نیاز مردم باشد و هم چنین فروش آن به صورت آنلاین منطقی باشد تا مورد استقبال قرار بگیرد.

میزان سود دهی: کالایی را انتخاب کنید که سود زیادی برای شما داشته باشد. زیرا هزینه ی بازاریابی یک  محصول با محصول دیگر در فضای دیجیتال معمولا خیلی تفاوتی با یکدیگر ندارند، پس به دنبال کالایی با سود بالا باشید.

حمل و نقل آسان: در انتخاب کالای مورد نظر خود برای فروش در بستر اینترنت به این نکته توجه داشته باشید تا ارسال و حمل و نقل کالا برای شما امکان پذیر و هم چنین هزینه ی پایینی داشته باشد.

و …

نکته ی دوم: در معرفی محصول به نکات زیر توجه داشته باشید.

عکس های حرفه ای از محصول: با کمی حوصله و خلاقیت می توانید عکس های خوبی از محصول بگیرید. یک محصول عالی با عکس برداری نا مناسب می تواند از سوی مخاطبان پس زده شود. پس توجه کنید که عکسی که از محصول خود میگیرید هم کیفیت لازم را داشته باشد و هم محصول را به خوبی نشان دهد.

توضیح محصول: در توضیح محصول خود باید سعی کنید به تمام سوالات مخاطب ذهنی مخاطب پاسخ دهید. این عامل بسیار در تصمیم گیری خرید مخاطب موثر است. محصولات بسیار خوبی که به دلیل عدم توضیحات کافی و مناسب مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته اند نشان از اهمیت این موضوع دارد.

نکته ی سوم: فرایند خرید را برای مخاطب  آسان کنید. اگر فرایند خرید محصول شما سخت باشد مخاطب از خیر محصول شما می گذرد و به سراغ رقیب شما که این مساله را رعایت کرده می رود. بنا براین فرایند خرید باید کاملا شفاف و آسان باشد.

نکته ی چهارم: حس اعتماد را در مخاطب خود ایجاد کنید و واقعا مورد اعتماد باشید. یکی از عوامل مهم برای افرادی که قصد خرید اینترنتی را دارند اعتماد کردن به فروشنده ی محصول است. با داشتن امکان پرداخت درب منزل و یا ضمانت بازگشت کالا و یا نشان دادن اینکه دیگران به شما اعتماد کردند حس اعتماد را در مخاطب خود ایجاد نمایید.

نکته ی پنجم: توجه به ظاهر سایت و یا پیج اینستاگرام خود. ظاهر وب سایت فروشگاهی و یا پیج فروش شما دقیقا مانند ویترین فروشگاه های سنتی است. مردم بیشتر جذب ویترین های جذاب می شوند.

نکته ی آخر: به تبلیغات و بازاریابی دیجیتال توجه داشته باشید. تبلیغات هزینه نیست بلکه یک سرمایه گزاری است. حتی اگر بهترین و زیبا ترین محصولات و فروشگاه را داشته باشید نیاز به تبلیغات برای دیده شدن دارید. اگر روی بازاریابی سرمایه گزاری نکنید انگار که اصلا فروشگاهی ندارید.