انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


رئیس اتاق مشهد در نشست شورای روسای اتاق های سراسر کشور/ پیمان‌سپاری ارزی، بازارهای صادراتی ایران را محدود کرد



محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق مشهد به‌عنوان میزبان چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، با انتقاد از پیمان‌سپاری ارزی و بی‌توجهی به آثار منفی آن، گفت: متأسفانه به دلیل اجرای این سیاست، بخش قابل‌توجهی از بازار صادراتی خود را از دست دادیم. البته شاید موارد دیگری هم روی این شرایط صادراتی اثر داشته باشد؛ اما پیمان‌سپاری ارزی یکی از علل اصلی آن است.


توکلی‌زاده با تأکید بر اینکه باید پیامدهای ناشی از اجرای پیمان‌سپاری ارزی و آثار آن روی صادرات محصولات مختلف مانند فرش دست‌بافت بررسی شود، افزود: باید مطالعات دقیقی انجام شود و اثرات عوامل مختلف روی صادرات را به‌دقت بسنجیم تا به کمک آن بتوانیم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم.
در ادامه حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق ایران پیمان‌سپاری ارزی را یک معضل جدی برای حوزه بازرگانی و تولید دانست و گفت: از قبل مکاتبات متعددی درباره اثرات منفی پیمان‌سپاری ارزی با دولت انجام شده است؛ اما همواره در طول سالیان اخیر شاهد بودیم که تصمیم‌سازان کشور هرگاه به مشکلات ارزی برخوردند، سیاست پیمان‌سپاری ارزی را اجرا کردند.
شاهد هستیم که درباره برنامه هفتم توسعه و بودجه سالانه نیز پشت درهای بسته تصمیم‌گیری می‌شود. همین وضعیت را درباره پیمان‌سپاری ارزی هم دیدیم که بدون توجه به نظرات سه اتاق، تصمیم‌گیری شد.