انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


حریرچی منبع پخش کووید-19 در کشور را اعلام کرد

پایتخت کرونـا در ایـران


هرچند که روز شنبه آمار جان‌باختگان ویروس کرونا کمی از 200 نفر پایین‌تر آمده بود، اما روز گذشته یک بار دیگر سیر صعودی پیدا کرد و 216 نفر دیگر قربانی کووید-19 در کشور شدند.


هرچند که روز شنبه آمار جان‌باختگان ویروس کرونا کمی از ۲۰۰ نفر پایین‌تر آمده بود، اما روز گذشته یک بار دیگر سیر صعودی پیدا کرد و ۲۱۶ نفر دیگر قربانی کووید-۱۹ در کشور شدند. همزمان روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، تهران را مرکز پخش کرونا در کشور معرفی کرد و در تشریح وضعیت کرونا در کشور گفت که وضعیت اصلا خوب نیست و تا زمانی که بستری‌ها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰ تایی مهمان ماست.

ازسوی دیگر بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت از وضعیت کووید-۱۹ در کشور، هرچند موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر صعودی در آن دیده می‌شود. اما وضعیت در پایتخت بنا به گفته مقامات مسوول بحرانی است. همچنان که روز گذشته حریرچی درباره وضعیت تهران گفت: بستری‌های تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، اما اکنون بستری روزانه جدید روزی ۶۰۰ مورد است. همچنین در تهران حدود ۴۵۰۰ بستری روز تخت داریم. باید توجه کرد تا زمانی که این روندها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود.

او همچنین گفت: هر کسی که از تهران به شهرهای اطراف در رفت و آمد است، می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. در همین حال نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای کلان‌شهر تهران نیز از پُر شدن یک‌سوم تخت‌های بیمارستانی تهران به‌دلیل کرونا خبر داده است. به گفته او شرایط مناسب نیست و در عمل وضعیت قرمز کرونایی در تهران حاکم است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او همچنین با بیان اینکه روند بستری در دو هفته اخیر افزایشی بوده است و عمده بیماران نسبت به پیک اول کرونا بدحال‌تر هستند، گفت: ما موارد بستری در سنین بالاتر را در پیک اول شاهد بودیم، اما به‌دلیل اینکه آلودگی نسبت به پیک اول به‌ویژه در تهران به شدت بیشتر از پیک اول کروناست، شاهد بستری بیماران کرونایی در سنین جوانی هم هستیم. در همین راستا روز گذشته سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه در استان تهران، ۹ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند و موارد بستری روزانه در استان تهران در یک ماه گذشته به دو برابر افزایش یافته است، گفت: آمار بستری در شهرستان‌هایی مثل تهران، پاکدشت، دماوند و شهریار شیب تندی دارد. همچنین نیمی از تخت‌های مراقبت‌های ویژه بزرگسالان در استان تهران تحت اشغال بیماران کرونایی است. وضعیت پایتخت در شرایطی بحرانی گزارش شده است که به گفته استاندار تهران، اغلب مسیرهای مسافرتی کشور از تهران می‌گذرد و به همین دلیل نمی‌توان در خروجی‌ها و ورودی‌های این استان محدودیتی اعمال کرد. به گزارش «ایرنا» انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به اعمال محدودیت‌های تردد و ورود و خروج در ابتدای سال‌جاری تصریح کرد: آن زمان به‌دلیل مصادف شدن با تعطیلات نوروزی و شرایط موجود، امکان اعمال محدودیت وجود داشت اما طی روزهای جاری و با تشدید فعالیت مشاغل مختلف به‌ویژه کسب‌و‌کارهایی که بین استان تهران و البرز واقع شده است، نمی‌توان محدودیت خاصی اعمال کرد. وی با بیان اینکه تردد در خروجی‌های این استان نشان می‌دهد که بیشترین حجم مسافر در کشور از تهران جابه‌جا می‌شوند، به سخنان حریرچی مبنی بر سهم تهران در شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: این سخنان منطقی است و مردم باید نسبت به قطع مسافرت‌های غیرضروری اقدام و آن را به زمان دیگری موکول کنند. استاندار تهران بااشاره به وضعیت تهران گفت: ستاد مقابله و مدیریت ویروس کرونای استان به لغو طرح ترافیک اصرار دارد، اما شهرداری پایتخت نسبت به آن تمکین نمی‌کند.

۱۲ استان در وضعیت قرمز

وضعیت تنها در تهران بحرانی نیست. به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ۱۲ استان در کل کشور در وضعیت قرمز و ۱۳ استان در وضعیت هشدار قرار دارند. به گزارش «ایرنا» سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان‌رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان‌شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

افزایش آمار بستری در اصفهان

معاون وزیر بهداشت افزود: در استان اصفهان، دو شهرستان در وضعیت قرمز و ۱۱ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند. آمار بستری در استان اصفهان روند افزایشی دارد. در شهرستان‌هایی مثل فلاورجان، خمینی شهر و شهرضا آمار بستری بسیار نگران‌کننده است. آن‌طور که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید در استان خراسان رضوی نیز افزایش ابتلای ۳۰۰ درصدی گزارش شده است و بر همین اساس هم با نظر وزیر بهداشت چند نفر از معاونان و مدیرکل‌های وزارت بهداشت به این استان سفر داشتند.

روند کاهشی کرونا درآمل

در همین حال روز گذشته حامد روحانی‌زاده، قائم‌مقام ستاد استانی مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی مازندران از روند کاهشی آمار مراجعه بیماران مشکوک کرونایی به بیمارستان‌های آمل در هفته جاری خبرداد. طی روزهای گذشته شهرستان آمل وضعیت بدی از نظر میزان ابتلا به کرونا داشت. ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا» بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت از وضعیت کووید-۱۹ در کشور، روند صعودی یا شروع پیک در ۹ استان (آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، مازندران، خراسان رضوی، کرمان، قزوین، گلستان، قم و تهران) مشاهده شده است، درهمین حال به نظر می‌رسد شش استان (زنجان، ایلام، آذربایجان غربی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی) اخیرا یک پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند.

تکذیب سیاست ایمنی گله‌ای

اما به‌دنبال برخی خبرها مبنی‌بر اینکه ایران به سمت ایمنی جمعی حرکت می‌کند، روز گذشته حریرچی گفت: هیچ برنامه و توصیه و سیاستی مبنی بر اینکه به ایمنی جمعیتی یا ایمنی گله‌ای برسیم، از طرف دولت وجود ندارد. کشورهایی مانند انگلیس و سوئد هم که به این سمت رفتند، شکست خوردند. به گزارش «ایسنا» او افزود: کرونا آینه عمل ماست، هر رفتار نامناسب بهداشتی ما ۵ تا ۷ روز بعد خودش را در حوزه سرپایی نشان می‌دهد، دو تا سه هفته بعد در بستری و چهار تا شش هفته بعد در مرگ و میر خودش را نشان می‌دهد.

 

پاسخ به منتقدان برگزاری مراسم محرم

همچنین به‌دنبال اعلام برگزاری مراسم محرم در کل کشور و برخی انتقادها، حریرچی گفت: کسانی که تریبون دارند، حرفی نزنند که بعدا خجل شوند. دین متولی دارد و مقاماتی مانند رهبر و مراجع تقلید سلامت مسلمانان را اولویت قرار می‌دهند و سلامت را با محرم خواهیم داشت. اجازه دهید که سیاست‌گذاران تصمیم بگیرند. در همین ارتباط روز گذشته لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برگزاری مراسم عزاداری در سال‌جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا ممکن است با تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته همراه باشد. اکنون پیشنهادها در زمینه شیوه‌های برگزاری در حال طرح است و همه این موارد با همکاری بین بخشی بررسی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۳۶۹۵ نفر در وضعیت شدید بیماری

اما براساس آخرین آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت ۲۳۳۳ بیمار جدید کووید - ۱۹ روز گذشته شناسایی و از این تعداد یک هزار و ۲۸۲ نفر از آنها بستری شدند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشوررا به ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر و و مجموع جان‌باختگان این بیماری را ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام کرد. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: ۳۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تدابیری برای پاییز و زمستان

به گزارش خبرآنلاین، لاری درباره تدابیر وزارت بهداشت برای همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های وزارت بهداشت احتمال همزمانی ویروس آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاییز و زمستان است. در حال حاضر سازمان غذا و دارو در این زمینه ماموریت دارد. در هفته‌های گذشته جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرد که یک میلیون ویال واکسن آنفلوآنزا وارد می‌شود. او همچنین گفت: تست‌های حیوانی واکسن کرونا در کشور ما انجام شده است.