انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


در نشست روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مطرح شد

حوزه کارآفرینی؛ نیازمند بازتعریف مفاهیم و ساختارها


نشست « روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» روز گذشته با حضور اعضای هیات مدیره سازمان ملی کارآفرینی، کارآفرینان، احمد جمالی  معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، روح‌اله ایزد خواه نماینده تهران در مجلس یازدهم و اقبال شاکری استاد


«چالش‌های کارآفرینی»، «استراتژی تاب‌آوری کسب‌وکارها در دوران کرونا» و « حکمرانی مطلوب در دوران کرونا» در نشست روز گذشته اتاق ایران که به مناسبت روز ملی ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شد، با حضور نمایندگان بخش خصوصی، دولت و مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست « روز ملی کارآفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» روز گذشته با حضور اعضای هیات مدیره سازمان ملی کارآفرینی، کارآفرینان، احمد جمالی  معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، روح‌اله ایزد خواه نماینده تهران در مجلس یازدهم و اقبال شاکری استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه امیرکبیر در اتاق ایران برگزار شد.

«چالش‌های کارآفرینی»، «استراتژی تاب‌آوری کسب‌وکارها در دوران کرونا» و « حکمرانی مطلوب در دوران کرونا» سه محوری بودند که در نشست روز گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کارآفرینان حاضر در این نشست خواستار تغییر نظام رگولاتوری حاکم در این حوزه شدند.

اتاق ایران؛ حامی اکوسیستم کارآفرینی

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اتاق ایران و رئیس هیئت مدیره سازمان ملی کارآفرینی، با اشاره به این نکته که تشکیل دو فراکسیون «کارآفرینی» و «اقتصاد دانش‌بنیان» در مجلس یازدهم، قوت قبلی برای فعالان این دو حوزه است، به تشریح برنامه‌های اتاق ایران در راستای حمایت از کارآفرینی وکسب و کارها پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه کسب‌وکارها، برنامه‌های بسیاری جدی در حوزه حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوآورانه به اجرا درآورده و در دستور کار داد.

سلاح‌ورزی ادامه داد: تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با این حوزه در اتاق ایران حاکی از توجه هیات رئیسه به این موضوع است و خوشبختانه در انتخابات دوره نهم اتاق هم تعداد قابل توجهی از جوانان و فعالان حوزه استارتاپی به مشارکت داشتند که در حال حاضر عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هستند.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: مطابق با قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به نوعی ساماندهی تشکل‌های بخش خصوصی را برعهده دارد و به عنوان تشکل بالادستی، «سازمان ملی کارآفرینی ایران» تاسیس و این سازمان متولی مشارکت هرچه بیشتر بازیگران اکوسیستم کارآفرینی اعم از جمله تشکل‌ها و نهادهای کارآفرینی،استارت آپ‌ها در امر قوانین کسب و کارها شد.

سلاح‌ورزی همچنین ظرفیت‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده 12 در اتاق ایران را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: همواره در اتاق ایران تلاش کرده‌ایم تا از ظرفیت‌های این شورا و کمیته به منظور شناسایی و رفع موانع کسب و کار بهره گیریم.

نایب‌رئیس اتاق ایران، همچنین حمایت‌های سازمان ملی کارآفرینی و اتاق ایران در حوزه کارآفرینی و کسب و کارهای دانش‌بنیان  را تشریح کرد و گفت: بخشی از این خدمات با توجه به نقش اتاق ایران در حوزه تصمیم‌سازی و تعامل با مجلس و دولت در حوزه قوانین و مقررات، مالیات و تامین اجتماعی بوده است و از طرفی حمایت‌های غیرمقرراتی هم همواره مد نظر بوده است.

سلاح‌ورزی خبر داد: با توجه مازاد منابعی که در برخی از بانک‌های خصوصی وجود دارد، خوشبختانه طی تفاهمی که با برخی از این بانک‌ها داشتیم، مقرر شد تا مجموعا مبلغ 60 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای SMEها پرداخت شود که در راس آنها شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد.

افتتاح اولین مرکز نوآوری تجارت جهانی و تابلوی دانش در بورس

سلاح‌ورزی از افتتاح نخستین مرکز نوآوری تجارت جهانی در اتاق ایران و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا پایان ماه جاری خبر داد و خاطرنشان کرد که تلاش این مرکز این است تا از ظرفیت شرکت‌های نوآور در راستای توسعه صادرات غیرنفتی استفاده کند.

به گفته او فاز اول تاسیس این مرکز در تهران است و در مراحل بعدی، مراکز 5 استان برای راه‌اندازی مرکز نوآور تجارت جهانی در نظر گرفته شده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران، همچنین از راه‌اندازی «تابلوی دانش» در بورس خبر داد تا استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای دانش بنیان بتوانند ذیل این تابلو از منابع مالی بازار سرمایه استفاده کنند.

سلاح‌ورزی در پایان خواستار حمایت ویژه نمایندگان مجلس از حوزه کارآفرینی کشور و فعالان این عرصه شد.