انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

نقش‌آفرینی‌های اتاق بازرگانی تهران در توانمندسازی تشکل‌ها و توسعه مشارکت اجتماعی


در روزشمار کشور، 22 مرداد ماه به نام «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» نام‌گذاری است.


در روزشمار کشور، 22 مرداد ماه به نام «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» نام‌گذاری است. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در سال‌های اخیر، توجه به تشکل‌ها و کمک به تقویت و نقش‌آفرینی بیشتر این بخش از اقتصاد کشور در تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را به طور جدی در سرفصل اهداف خود قرار داده و ایجاد واحد امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی در ساختار سازمانی و پیاده‌سازی برنامه‌های حمایتی از تشکل‌ها، بخشی از استراتژی تببین شده اتاق تهران است.

 مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران با ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های اتاق تهران در حوزه مسئولیت اجتماعی، توجه ویژه پارلمان بخش خصوصی پایتخت طی دو دوره اخیر هیات نمایندگان به مقوله تشکل‌گرایی را مورد تاکید قرار داد و از برنامه‌های اتاق تهران برای حمایت از تشکل‌ها گفت. به گفته او، طبق بررسی‌های اتاق بازرگانی ایران، طی سال گذشته اتاق بازرگانی تهران در جایگاه سه اتاق برتر کشور از حیث حمایت و ثبت تشکل‌ها دست یافت که این اتفاق در نتیجه توجه اتاق تهران به موضوع تشکل‌گرایی، به دست آمده‌است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، غلامرضا ملکی با بیان اینکه در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق تهران، شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی با هدف برنامه‌ریزی و ترسیم نقشه راه فعالیت‌های بخش‌ خصوصی در این حوزه در اتاق بازرگانی تهران ایجاد شد، به نقش‌آفرینی اتاق تهران و تشکل‌های بخش‌خصوصی در کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه و نیز استان‌های آسیب‌دیده از سیل طی سال 97 اشاره کرد و گفت: بسیج بخش‌ خصوصی و فعالان اقتصادی برای کمک‌رسانی‌های هدفمند به مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی، تجربه نخست و البته بزرگی برای اتاق تهران بود تا علاوه بر شناسایی ظرفیت‌های بخش‌ خصوصی در رابطه با تحقق مسولیت اجتماعی، خلاها و نقص‌های موجود در رسیدگی به این حوزه نیز برای اتاق تهران به عنوان پارلمان بخش‌ خصوصی پایتخت و کانون فعالان اقتصادی نمایان شود.

مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران در همین رابطه، به برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی تهران برای ساخت مدرسه و منازل مسکونی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، با همکاری تشکل‌های بخش‌ خصوصی عضو این اتاق اشاره کرد که فرآیند اجرایی آن پس از کمک‌رسانی‌های ضروری به این مناطق، آغاز شد. وی همچنین ساخت شهرک مسکونی در منطقه سیل‌زده استان گلستان با همراهی انجمن‌ها و تشکل‌های عضو اتاق تهران را از دیگر اقدامات این اتاق در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی عنوان کرد.

ملکی ورود عملیاتی اتاق بازرگانی تهران به حوزه مسئولیت اجتماعی و سامان‌دهی بخش‌ خصوصی در این حوزه را منجر به یافته‌های جدید و مبتنی بر توان بنگاه‌های اقتصادی برای بهبود امور مشارکت‌های اجتماعی دانست و در این رابطه، به شروع همکاری اتاق بازرگانی تهران با شرکت کالارسان چاپار برای تسریع و تسهیل فرآیند کمک‌رسانی‌ها به مناطق ضروری و نیازمند کشور اشاره کرد. به گفته وی، تجربه این همکاری مشترک در ارسال و توزیع کالاهای مورد نیاز و ضروری بخش‌ خصوصی به منطقه سیل‌زده در زاهدان طی سال گذشته، موفقیت‌آمیز بود.

وی در عین حال، اهتمام هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تهران به ترویج و توسعه مشارکت‌های اجتماعی از سوی اتاق تهران و بخش‌ خصوصی را عاملی اثرگذار در نقش‌آفرینی این اتاق در این حوزه دانست و یادآور شد که کمک‌رسانی‌های اتاق تهران و تشکل‌ها به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان طی سال گذشته، با همراهی و نظارت مستقیم رئیس اتاق تهران صورت گرفت.

مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران همچنین، تعامل و همراهی این اتاق با دیگر اتاق‌های بازرگانی در استان‌ها به منظور سامان‌دهی هدفمند به موضوعات مربوط به مشارکت‌های اجتماعی را قابل توجه دانست و یادآور شد که کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و آسیب‌دیده از سیل در استان‌های خوزستان، گلستان، سیستان و بلوچستان و لرستان با مشارکت و همکاری اتاق‌های بازرگانی این استان‌ها صورت گرفت.

غلامرضا ملکی سپس به اقدامات اتاق بازرگانی تهران در دوره شیوع ویروس کرونا در کشور، اشاره کرد و با بیان اینکه کمپین نفس با هدف امدادرسانی به مراکز درمانی و با مشارکت تشکل‌ها و فعالان اقتصادی نیکوکار شروع به کار کرد، افزود: به همین منظور، در اتاق تهران ستاد کرونا استان تهران با ریاست رئیس اتاق تهران ایجاد شد و طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به بیش از 270 مرکز درمانی در 27 استان کشور، امدادرسانی مربوط به مقابله با کرونا و تجهیز و تامین محصولات پزشکی این مراکز صورت گرفت.

وی همچنین به همکاری و تعامل اتاق تهران با وزارت بهداشت، گمرک و هیات امنای ارزی برای تامین دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی مقابله با کرونا، اشاره کرد و گفت: اتاق تهران کارنامه قابل قبولی در حوزه مشارکت برای مقابله با ویروس کرونا و امدادرسانی به مراکز درمانی کشور به ثبت رساند به طوری که در یک نمونه، به گفته نماینده وزارت بهداشت در استان مازندران، کمک‌های اتاق تهران و بخش‌خصوصی در تامین تجهیزات مورد نیاز پزشکی بیمارستان‌های این استان منجر به کاهش قابل توجه فوت مبتلایان به کرونا در این استان شد.

مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران سپس به تاسیس بنیاد خیریه نیکوکاری بازرگانان در اتاق تهران اشاره کرد که به گفته وی، یکی از اهداف این بنیاد، ساماندهی مراکز خیریه در کشور برای ارائه خدمات خیرخواهانه هدفمند و با سرعت و همه‌شمول است.

وی با بیان اینه اتاق تهران می‌تواند به کانون اصلی مشارکت‌های اجتماعی در کشور تبدیل شود، یادآور شد که طی سال گذشته این اتاق با همکاری شهرداری منطقه 12 تهران و برخی از تشکل‌های کارآفرینی عضو این اتاق اقدام به ایجاد شغل برای 400 نفر از نیازمندان در این منطقه کرد.

قوام‌دهی به تشکل‌های بخش‌ خصوصی

ملکی در ادامه، به اقدامات اتاق تهران در راستای حمایت از تشکل‌های بخش‌خصوصی اشاره کرد و با این توضیح که برنامه‌ریزی برای تدوین شیوه‌نامه حمایتی، یکی از اهداف امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران است، افزود: طی چند سال گذشته و پس از تشکیل ساختار سازمانی امور تشکل‌ها در اتاق تهران، با برگزاری جلسات رو در رو با مدیران بیش از 70 تشکل اقتصادی و صنعتی، چالش‌ها و مطالبات و نیازهای این بخش‌ها مورد ارزیابی و واکاوی قرار گرفت و آئین‌نامه حمایتی مرتبط با تشکل‌ها در اتاق تهران تدوین و در حال حاضر پیاده‌سازی شده‌است.

به گفته وی، در حال حاضر نزدیک به 30 تشکل در اتاق تهران، ثبت شده و در شرف تاسیس است.

وی در همین رابطه، به ساخت خانه تشکل‌ها از سوی اتاق تهران طی دو سال گذشته، اشاره کرد و گفت: با تجهیز ساختمان مستقلی در مرکز تهران، بسیاری از تشکل‌های عضو اتاق تهران جلسات هیات مدیره خود را به صورت آنلاین رزرو و طبق برنامه زمان‌بندی مشخص، برگزار می‌کنند. در این راستا تشکل‌هایی که فاقد ساختمان و دفتر کار هستند، به مدت دو سال دفترکار در خانه تشکل‌ها اختصاص می‌یابد.

به گفته ملکی، کمک به تامین مالی تشکل‌ها برای خرید ساختمان محل استقرار تشکل، از دیگر اقداماتی است که از سوی اتاق تهران صورت گرفته به طوری که در حال حاضر، در حدود 14 تشکل از این خدمت بهره‌مند شده و در ساختمان‌های خود مستقر شده‌اند. وی میزان این حمایت مالی را تا سقف یک میلیارد تومان عنوان کرد.

برگزاری دوره‌های آموزشی MBA ویژه دبیران تشکل‌ها از دیگر اقدامات اتاق تهران در راستای تقویت تشکل‌ها است که به گفته ملکی، با همکاری اتاق تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تاکنون 34 دبیر تشکل‌های عضو این اتاق موفق به گذراندن این دوره آموزشی شده‌اند.

وی همچنین یادآور شد که در زمینه کمک‌های آموزشی، اتاق تهران از ظرفیت و توانمندی تشکل‌ها نیز بهره می‌برد و با مشارکت برخی از تشکل‌ها دوره‌های آموزشی ویژه برای کارکنان و مدیران تشکل‌ها برگزار شده و ادامه دارد.

مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران همچنین افزود: طی سال جاری با همکاری و مشارکت روابط عمومی اتاق تهران، دوره‌های ویژه و تخصصی حوزه روابط عمومی تشکل‌ها برگزار خواهد شد که در این زمینه به زودی تفاهم‌نامه‌ای میان موسسه آموزش اتاق تهران و یکی از تشکل‌های بخش خصوصی با نظارت روابط عمومی اتاق تهران منعقد خواهد شد که براساس آن با نیازسنجی که از تشکل‌ها صورت می‌گیرد، دوره‌های آموزشی کاربردی کوتاه‌مدتی تدوین و برگزار خواهد شد. هم‌چنین رابطه دوجانبه‌ای میان روابط عمومی اتاق تهران با روابط عمومی تشکل‌ها شکل خواهد گرفت که موجب بهبود مساله تولید محتوای اثرگذار در سطح تشکل‌ها خواهد شد.

ملکی در عین حال، به ظرفیت استودیو اتاق تهران که از سوی روابط عمومی اتاق تهران راه‌اندازی شده‌است اشاره کرد و یادآور شد که در این بخش نیز به تشکل‌ها خدمات ویژه ارائه می‌شود.

مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران در پایان تصریح کرد که اتاق تهران در تلاش است تا تشکل‌های غیرموازی امکان ثبت و تاسیس پیدا کرده و از تشکیل تشکل‌هایی که در حال حاضر در کشور وجود ندارد، حمایت می‌کند.