انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


قدرت سرایت ویروس کرونا 10 برابر شده است

سلامت صنعت پخش و سلامت مردم


حدود 6 ماه از رویارویی مردم جهان با پدیده‌ای بنام کرونا می‌گذرد. زندگی بشر تحت تاثیر این ویروس است و جان انسان‌ها را هدف قرار داده است. از آنجا که ویروس کووید 19 با سرعتی باور نکردنی در حال انتشار است و دائم تغییر میکند...


قدرت سرایت ویروس کرونا حدود ۱۰ برابر شده است. این را دکتر مینو محرز، یکی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته است و تاکید کرده : ویروس کرونا که در ماه‌های گذشته در دنیا گسترش پیدا کرده بود، ویروس کرونای نوع B بود و اکنون ویروس جهش یافته به عنوان ویروس کرونای نوع G شناخته می‌شود که می‌تواند تعداد بسیار بیشتری را مبتلا کند.

حدود 6 ماه از رویارویی مردم جهان با پدیده‌ای بنام کرونا می‌گذرد. زندگی بشر تحت تاثیر این ویروس است و جان انسان‌ها را هدف قرار داده است. از آنجا که ویروس کووید 19 با سرعتی باور نکردنی در حال انتشار است و دائم تغییر میکند همه باید در مهار و جلوگیری از شیوع آن بکوشیم.

بعد از پیک جدید کرونا که از حدود دو ماه پیش شروع شده، در اکثر استانها و بخصوص در تهران با تعداد بسیار زیاد مبتلا به کووید۱۹ مواجه هستیم به طوری که اکثر بیمارستانها پر شده‌اند. وقتی تعداد بیشتری از افراد مبتلا و بستری می‌شوند، تعداد فوتی‌ها و جان باختگان کرونا نیز به همان نسبت بیشتر می‌شود.

اما علت شیوع چه می‌تواند باشد جز ماسک نزدن و افزایش تردد مردم در اماکن عمومی، برگزاری مهمانی‌ها، مجالس عزاداری و عروسی، که مردم در یک جا جمع می‌شوند.

برگزاری آزمون کنکور در ابهام است، حج امسال با هزار نفر برگزار شد، در حالی که هر سال چهار تا پنج میلیون نفر در مراسم حج شرکت می‌کردند، کربلا هم اعلام کرده امسال زائر نمی‌پذیرد، مراسم عزاداری امام حسین(ع) هم تحت تاثیر این ویروس باید محدود شود چرا که جان انسانها اهمیت بالایی دارد.

با این وجود روندی که در جامعه شاهد هستیم این است که هنوز تعداد قابل توجهی از مردم ماسک نمی‌زنند، رستوران‌ها و اماکن عمومی همه باز هستند، در واقع ما در مقابله با اپیدمی کرونا شل گرفتهایم و در عوض ویروس قوی‌تر و واگیرتر شده است، بنابراین با این شرایط پاییز بسیار بدی در پیش خواهیم داشت.

 با این وجود ما در صنعت پخش رسالت سنگینی برای رعایت بهداشت و سلامت مردم بر دوش داریم. زدن ماسک و شستن مرتب دستها کمترین اقدام پیشگیرانه است که انتظار می‌رود همه زنجیره صنعت پخش از انباردارها، موزعین، راننده‌ها و ویزیتورها پروتکل‌ها را رعایت کنند.

تامین ماسک برای شرکت‌های صنعت پخش هزینه بر است. همچنین زدن ماسک برای همه فعالان این صنعت از جمله ویزیتورها و توزیع کننده‌های کالا درب مغازه‌ها و داروخانه‌ها ... که دائم در حرکت هستند، در این روزهای گرم کار دشواری است که برای حفظ سلامتی خودشان و مردم لازم و ضروری محسوب می‌شود.

انجمن ملی شرکت‌های صنعت پخش ایران ضمن تاکیدی که بر اهمیت موضوع و رعایت بهداشت داشته، پروتکل پیشگیری را نیز تدوین و در اختیار شرکتها گذاشته که انتظار می‌رود با توزیع و نشر دستورالعمل پیشگیری از کرونا در اطلاع‌رسانی این مهم، نقش خود را ایفا کنند. همچنین برگزاری کمیته‌ای با موضوع جلوگیری از کرونا و اقدامات پیشگیرانه از این دست فعالیت‌ها بوده است.

امیدواریم همه فعالان و زحمتکشان این صنعت با رعایت پروتکل‌ها و جدی گرفتن اقدامات مراقبتی کرونا از این بیماری مصون باشند و از هیچ تلاشی برای حفظ سلامتی مردم و بهداشت کالایی که به دست خانواده‌ها می‌رسد کوتاهی نکنند.

احمد شیروانی

دبیرکل انجمن ملی شرکت‌های صنعت پخش ایران