انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


معاون امورصنایع وزارت صمت در بازدید از نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات مطرح کرد:

نیازمندیهای شش ماه اول کشور در حوزه تولیدات و بازار تامین شد


مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: دو سوم محصولات صنعتی کشور، در 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه با سال گذشته با رشد تولید روبرو بوده اند . وی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات با اشاره به ا


معاون امور صنایع وزارت صمت از رشد تولید بخش عمده ای از محصولات منتخب صنعتی در 5 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش شاتا، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: دو سوم محصولات صنعتی کشور، در 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه با سال گذشته با رشد تولید روبرو بوده اند .

وی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه صنایع غذایی و آشامیدنی جزو صنایع پیشتاز کشور در امر تامین نیاز داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی هستند، اظهار داشت: بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی کشوربه حوزه صنایع غذایی مربوط است .

وی افزود: در صنعت شیرینی و شکلات 1800 واحد تولیدی فعال ، معادل 2/2(دو و دو دهم) کل واحدهای صنعتی کشور مشغول به فعالیت هستند.

صادقی نیارکی با بیان اینکه اشتغال صنعتی در صنعت شیرینی و شکلات 4/3(سه و چهار دهم) است، تصریح کرد: 3 درصد کل سرمایه گذارهای صنعتی کشور در این بخش جذب شده است.

وی ادامه داد: میزان صادرات شکلات و شیرینی در سال 1398، سیصد و یک هزار تن بالغ بر 426 میلیون دلار بود که از لحاظ ارزشی کاهش ولی از نظر وزنی حدود 12 هزار تن رشد داشته است.

وی ادامه داد: علت کاهش ارزشی صادرات شکلات و شیرینی ایران، اصلاح قیمت های پایه صادراتی در سال 1398 بود که با توجه به برابری نرخ ارز انجام شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه از صنعت شیرینی و شکلات می توان به عنوان یک صنعت نمونه نام برد، اظهار داشت: توسعه و تعمیق طراحی مهندسی، نوآوری در تولید محصولات جدید و خود اتکایی در حوزه ماشین آلات صنعتی از ویژگی های صنعت شیرینی و شکلات کشور است که موجب شده تا بسیاری از ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت توسط سازندگان داخلی تامین شود.

وی افزود: حتی تعمیر، نگهداری، اورهال و تامین قطعات ماشین آلات موجود در این صنعت که عمدتا ماشین آلات اروپایی هستند توسط سازندگان داخلی انجام می شود و اینها همه نشان از بلوغ این صنعت در زمینه های مختلف از جمله طراحی پایه، بازاریابی، توسعه محصول، ماشین سازی، تعمیرات و نگهداری دارد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چه افقی را برای توسعه تولید وصادرات صنعت شکلات کشور ترسیم کرده اید، اظهار داشت: کسب رتبه دوم تولید و صادرات در میان کشورهای منطقه در سال 1404 برای صنعت شیرینی و شکلات ایران هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی فعال یکی از موضوعات اصلی امروز وزارت صمت است که سعی شده نقش تنظیم گری، بین حلقه ها و زنجیره ها ایفا شود. همچنین ساماندهی محصولات پتروشیمی و فلزی نیز در حوزه معاونت امور صنایع دنبال می شود.

صادقی با تاکید بر به هم رسانی نیازمندیها و توانمندیها نیز گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی از توانایی واحدهای هم طراز خودشان اطلاع ندارند به همین دلیل سیاست بهم رسانی نیازمندیها و توانمندیها نیز در راستای تامین نیازهای واحدهای صنعتی دنبال می شود.

وی در خصوص بحث تامین و تخصیص ارز برای واحدهای صنعتی نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه تقریبا کشور با ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اداره می شود و توسعه صادرات اولویت نخست کشور و وزارت صمت است از این رو به صورت روزانه و جلسات هفتگی بحث تامین و تخصیص ارز را با بانک مرکزی پیش می بریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در 6 ماهه نخست سال جاری توانستیم مجموع نیازمندیهای کشور را در حوزه تولیدات صنعتی به وفور در بازارها تامین کنیم که این موفقیت نتیجه تلاش صنعتگران، حمایت های ارکان دولت، حاکمیت و همراهی بانک مرکزی و پیگیریهای وزارت صمت بوده است.

امیدواریم در آینده هم تمامی دستگاهها از جمله دستگاههایی که در حوزه سیاست های پولی و ارزی کشور، تامین و تخصیص ارز فعالند کمک کنند تا مسیری که از ابتدای سال آغاز شده و به موجب آن در بسیاری از کالاها رشد تولید داشتیم ادامه پیدا کند.