انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


سوءمدیریت در توزیع لاستیک


رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک گفت: سوءمدیریت در توزیع لاستیک باعث افزایش قیمت این کالا در بازار و بیکاری خرده‌فروشان شده است.


بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۱۵ هزار و ۹۸۳ تن تایر خودرو از ابتدای سال تا پایان مردادماه و رشد ۲۷ درصدی آن نسبت به سال گذشته است. داود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک درباره گرانی لاستیک گفت: در تولید، کمبودی نداریم اما لزوم ثبت و فروش لاستیک‌های خودروهای سواری در سامانه از تیرماه منجر به ایجاد نابسامانی از نظر توزیع شده و به همین علت بسیاری از لاستیک‌ها در انبارها و کارخانه‌ها مانده و توزیع نشده‌اند و در نتیجه شاهد افزایش قیمت لاستیک هستیم. وی با اشاره به اینکه این سامانه از لحاظ مدیریتی موفق نبوده، اظهار کرد: لاستیک‌های با ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان در انبار هستند و لاستیک‌های وارد شده با ارز نیمایی نیز به علت وجود لاستیک‌های با ارز ۴۲۰۰ تومانی، در انبار ذخیره شده‌اند و این اتفاق باعث تلاطم بازار و افزایش قیمت‌ها شده است. سعادتی‌نژاد تاکید کرد: با اینکه ما مخالفتی با وجود این سامانه نداریم اما شفاف‌سازی و مدیریت این سامانه باید به نحوی صورت گیرد که مصرف‌کننده از نزدیک‌ترین نقاط اطراف بتواند اقدام به تهیه لاستیک کند.

وی افزود: تولیدکنندگان، لاستیک‌های تولیدی خود را به نمایندگان صنف ما می‌دهند و این نمایندگان تنها با ثبت لاستیک‌ها در سامانه می‌توانند نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند. از ۲ هزار نیروی موجود در این صنف، حدود ۳۰۰ نفر از این افراد توانایی خریداری لاستیک از کارخانه‌ها را دارند و ۱۷۰۰ نفر باقی‌مانده از خرده‌فروشان هستند. نمایندگان پس از دریافت و ثبت لاستیک‌ها در سامانه می‌توانند اقدام به فروش تکی لاستیک‌ها کنند و با این عمل دیگر عمده‌فروشی صورت نمی‌گیرد و خرده‌فروشان باقی مانده از این زنجیره حذف می‌شوند. سعادتی‌نژاد گفت: درحال‌حاضر مردم به دلیل نبود امکان خرید لاستیک ناچار به تهیه لاستیک و خرید آن از دلالان به قیمت هنگفتی هستند. اگر این وظیفه بر عهده صنف ما گذاشته شود، می‌توانیم قدرت خرید و فروش را به بازار برگردانیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک افزود: ما در لاستیک‌فروشی عمده‌فروش و خرده‌فروش داریم. عمده‌فروشان بنکدار هستند با خرده‌فروشی عمده‌فروشان، نقش خرده‌فروشان حذف خواهد شد و این اتفاق علاوه بر جلوگیری از توزیع صحیح لاستیک در سراسر کشور، منجر به افزایش قیمت لاستیک و بیکاری خرده‌فروشان می‌شود. سعادتی‌نژاد عنوان کرد: عملکرد سامانه فعلا با تاخیر مواجه شده است. در حال حاضر برای تهیه لاستیک از عمده‌فروشان، باید سند خودرو ارائه شود و تمامی مناطق بورس در شادآباد، امیرکبیر و ری، نمایندگان فروش لاستیک هستند و قرار است در آینده‌ای نزدیک طی جلساتی نسبت به حل این مسائل اقدام شود که البته نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری نهایی بر عهده اتاق بازرگانی است.