انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


کالاهای منتخب گزارش مرکز آمار 2 برابر شد

دوعامل نوسان خوراکی‌ها در نیم سال


در شهریورماه به نسبت ابتدای سال‌جاری، قیمت برخی کالاها مانند برنج خارجی رشد قابل‌توجهی داشته است. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها در گروه خوراکی‌ها متاثر از اثر فصلی و افزایش نرخ ارز باشد.


 آمارها نشان می‌دهد در شهریورماه به نسبت ابتدای سال‌جاری، قیمت برخی کالاها مانند برنج خارجی رشد قابل‌توجهی داشته است. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها در گروه خوراکی‌ها متاثر از اثر فصلی و افزایش نرخ ارز باشد. زیرا برنج خارجی به نسبت ابتدای سال رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرده است که این رشد به‌دلیل افزایش قیمت ارز نیمایی بوده است.

مرکز آمار کشور متوسط قیمت خوراکی‌های منتخب در شهریورماه را منتشر کرد. گزارش منتشر شده از نظر تعداد اقلام با گزارش‌های پیشین مرکز آمار کشور تفاوت معناداری پیدا کرده و تعداد اقلام گزارش شده از ۲۳ عدد به ۵۳ عدد افزایش پیدا کرده است. می‌توان گروه‌های خوراکی را به ۸ دسته کلی «نان و غلات»، «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن»، «لبنیات و تخم مرغ»، «انواع روغن»، «میوه و خشکبار»، «سبزیجات»، «حبوبات» و «قند و شکر و آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها» تقسیم کرد.

تورم خوراکی‌ها از فروردین تا شهریور

براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار کشور، در شهریورماه به نسبت فروردین‌ماه قیمت برخی اقلام خوراکی تغییرات قابل‌توجهی داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مدت شش ماه، یعنی از فروردین‌ تا شهریورماه سال‌جاری، قیمت هر کیلو پرتقال حدود سه برابر شده است. البته افزایش قیمت پرتقال در شهریورماه به‌دلیل عرضه نشدن این محصول پاییزی است که به محض افزایش عرضه، قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه براین، آمارها نشان می‌دهد قیمت برنج خارجی نیز تقریبا ۶/ ۸۲ درصد افزایش داشته است. براساس آمار منتشر شده هر کیلو برنج خارجی درجه یک در فروردین‌ماه ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که در شهریورماه به ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. یکی از دلایل افزایش قیمت برنج خارجی افزایش قیمت ارز نیمایی بوده است. در نتیجه قیمت این کالا از یکسو متاثر از افزایش قیمت دلار و از سوی دیگر با کاهش عرضه این کالا در بازار مواجه بوده است. به‌علاوه، قیمت عدس نیز به نسبت ابتدای سال رشد قابل‌توجه ۸/ ۶۲ درصدی را ثبت کرده است. هر کیلو عدس نیز در ابتدای سال ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که در شهریورماه به ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. مغز گردو نیز از دیگر کالاهایی است که در مدت مذکور افزایش قابل‌توجه قیمتی داشته است. هر کیلو مغز گردو در فروردین‌ماه به‌طور متوسط ۱۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که در شهریور سال‌جاری به ۲۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. به‌عبارت دیگر قیمت هر کیلو مغز گردو تقریبا ۹/ ۵۵ درصد افزایش داشته است. اما در میان کالاهای با تورم بالا، قیمت گوشت مرغ نیز دیده می‌شود که کالای پرمصرف خانوارهای ایرانی به حساب می‌آید. قیمت هر کیلو گوشت مرغ در فروردین‌ماه ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که در شهریورماه به قیمت ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. به‌عبارت دیگر قیمت هر کیلو مرغ در آخرین ماه تابستان به نسبت اولین ماه سال رشد قیمتی ۸/ ۵۵ درصدی را ثبت کرده است.

در مقابل قیمت برخی کالاها نیز در شهریورماه به نسبت فروردین‌ماه کاهش داشته است. از میان ۵۳ کالای گزارش شده، ۷ کالا تورم منفی ثبت کرده‌اند که از گروه سبزیجات و میوه‌ها بوده‌اند. در میان این گروه کالاها قیمت هر کیلو پیاز در شهریورماه به نسبت مرداد کاهش ۲/ ۶۱ درصدی داشته است. قیمت هر کیلو گوجه فرنگی نیز در مدت مذکور کاهش ۵/ ۴۵ درصدی داشته است. اما کمترین کاهش به بادمجان تعلق داشته که در این مدت حدود ۸ درصد افت قیمت را تجربه کرده است. دلیل کاهش قیمت در این گروه کالایی نیز فصلی بودن عرضه میوه‌ها و سبزیجات بوده که تاثیر مستقیم بر قیمت آنها خواهد داشت.

تورم ماهانه گروه‌های خوراکی

براساس گزارش مرکز آمار کشور، در شهریورماه سال‌جاری، در گروه نان و غلات، بیشترین افزایش قیمت در برنج خارجی درجه یک و شیرینی خشک اتفاق افتاده است. براساس آمارهای منتشر شده، قیمت هر کیلو برنج خارجی درجه یک در شهریورماه سال‌جاری به حدود ۱۸ هزار و ۸۷۰ تومان رسیده که به نسبت مرداد ماه رشد ۱/ ۴ درصدی را ثبت کرده است. در این گروه شیرینی خشک نیز با تورم ماهانه ۱/ ۴ درصدی مواجه بوده است. علاوه براین در این گروه، قیمت رشته آش نیز رشد ماهانه ۳/ ۳ درصد داشته و از کیلویی ۶۷۰۰ تومان به حدود ۶۹۷۰ تومان رسیده است. تورم ماهانه قیمت ماکارونی و برنج ایرانی درجه یک نیز به ترتیب ۶/ ۲ و ۲ درصد بوده است.

آمارها نشان می‌دهد در گروه گوشت که شامل گوشت قرمز، سفید، مرغ ماشینی، ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی می‌شود، تورم ماهانه کنسرو ماهی ۵/ ۸ درصد بوده که از سایر کالاهای این گروه بیشتر بوده است. براساس گزارش منتشر شده، قیمت هر کنسرو ماهی تن از ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان در مرداد ماه به رقم ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان در شهریورماه رسیده است. قیمت ماهی قزل آلا نیز در یک‌ماه منتهی به شهریور ۱/ ۶ درصد رشد داشته است. اما قیمت گوشت قرمز در ماه مذکور رشد ۶/ ۱ درصدی را ثبت کرده است. کمترین افزایش قیمت نیز به مرغ ماشینی تعلق داشته که در شهریورماه کمتر از یک درصد افزایش قیمت داشته است.

گروه بعدی، گروه لبنیات و تخم مرغ است. در گروه لبنیات، بیشترین افزایش قیمت به خامه پاستوریزه تعلق داشته است. قیمت هر ۲۰۰ گرم خامه پاستوریزه از ۷ هزار و ۴۰۰ تومان در مرداد ماه به ۸ هزار و ۳۰۰ تومان در شهریورماه رسیده است. این افزایش قیمت حدود ۸/ ۱۲ درصد بوده است. شیر پاستوریزه نیز رشد قیمتی ۷ درصدی را تجربه کرده است. کمترین افزایش قیمت این گروه نیز به شیر خشک تعلق داشته که تورم ماهانه ۲/ ۲ درصدی را ثبت کرده است. اما قیمت هر کیلو تخم مرغ ماشینی در شهریورماه به نسبت مرداد افزایش حدود ۱۲ درصدی داشته است. به‌عبارت دیگر قیمت هر کیلو تخم مرغ از ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان در مرداد ماه به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان در شهریورماه رسیده است.

در گروه روغن نیز کره پاستوریزه در شهریورماه رشد ۱۲ درصدی و روغن نباتی جامد ۲/ ۷ درصد رشد داشته است. در این گروه روغن مایع رشد قیمتی کمتری را ثبت کرده و در حد ۶/ ۴ درصد باقی مانده است.

در گروه میوه‌ها نیز قیمت موز رشد ماهانه بیشتری به نسبت سایر میوه‌ها ثبت کرده است. قیمت هر کیلو موز در شهریورماه به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده که به نسبت مرداد ماه تورم ۴/ ۲۰ درصدی را ثبت کرده است. از سوی دیگر قیمت هر کیلو هندوانه بیشترین کاهش را در شهریورماه داشته است. تورم ماهانه قیمت هر کیلو هندوانه در شهریورماه منفی ۹ درصد بوده است. قیمت سیب، هلو و خربزه نیز به نسبت مرداد ماه کاهش داشته است.  در گروه سبزیجات و صیفی‌جات نیز قیمت هر کیلو خیار و بادمجان بیشترین تورم ماهانه و فلفل دلمه‌ای و سیب‌زمینی کمترین تورم ماهانه را ثبت کرده‌اند. براساس گزارش منتشر شده، قیمت هر کیلو خیار در شهریور به نسبت مرداد رشد ۳/ ۲۲ درصدی و قیمت هر کیلو بادمجان در مدت مذکور افزایش ۶/ ۲۱ درصدی را ثبت کرده است. این در حالی است که قیمت هر کیلو فلفل دلمه‌ای منفی ۶/ ۱۲ درصد و قیمت هر کیلو سیب‌زمینی منفی ۴/ ۵ درصد رشد داشته است.

در گروه حبوبات به جز نخود که تورم ماهانه ۸/ ۳ درصدی را ثبت کرده سایر اقلام گروه تورم مثبت ۸/ ۱ درصدی تا ۶/ ۲ درصدی داشته‌اند.

در گروه قند و شکر و سایر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز، نوشابه گازدار بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرده است. قیمت هر بطری یک و نیم لیتری نوشابه گازدار در مرداد ماه ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که در شهریورماه به ۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده در نتیجه رشد ماهانه ۴/ ۹ درصدی را ثبت کرده است. حتی قیمت هر بطری نوشابه در شهریورماه به نسبت فروردین‌ نیز حدودا ۵۰ درصد افزایش داشته است. اگرچه تورم در کالاها اصولا سبب کوچک شدن سبد خانوارها شده و نکته مثبتی قلمداد نمی‌شود، اما به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت نوشابه گازدار که متخصصان تغذیه آن را برای سلامتی مضر می‌دانند، می‌تواند مانعی برای مصرف این کالا باشد. قیمت سس مایونز نیز در شهریورماه رشد ۲/ ۴ درصدی داشته است. اما در مقابل قیمت شکر و رب گوجه فرنگی کمترین افزایش را ثبت کرده است. این دو کالا در شهریورماه رشد قیمتی ۸/ ۰ درصدی را ثبت کرده‌اند.