انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


گزارش 6 ماه نخست اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

رشد ثبت کسب‏ وکارهای آنلاین در دوران کرونا


توسعه فعالیت‎های دیجیتالی در کسب‎وکارها و سبک زندگی‎ها به نظر می‌رسد جزو اتفاقات خوشایند شیوع بیماری کرونا در جهان است به‌طوری‌که در این مدت کسب‌وکارهای سنتی به فناوری‎های دیجیتال گرایش پیدا کردند


توسعه فعالیت‎های دیجیتالی در کسب‎ و کارها و سبک زندگی‎ها به نظر می‌رسد جزو اتفاقات خوشایند شیوع بیماری کرونا در جهان است به‌طوری‌که در این مدت کسب‌وکارهای سنتی به فناوری‎های دیجیتال گرایش پیدا کردند و از طرفی به استناد آمار منتشر شده از سوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نسبت به سال گذشته پروانه‎های بیشتری برای تاسیس کسب‎وکارهای آنلاین صادر شده است. بر این اساس، در نیمه نخست سال‌جاری این اتحادیه ۴۲۸ پروانه صادر کرده است. درحالی‌که تعداد این پروانه‎ها در سال گذشته ۴۱۸ فقره و در سال ۱۳۹۷ نیز ۵۴۳ فقره بوده است. همچنین در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب ۲۲۳ و ۲۳۵ فقره پروانه صادر شده است تا به این ترتیب، مجموع تعداد پروانه‎های صادر شده از سوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تا کنون به عدد ۱۸۴۷ فقره برسد.

هرچند انتظار می‎رود توسعه دیجیتال در تقویت نرخ مشارکت زنان تاثیر بسزایی داشته باشد با این حال، آمار به نقل از اتحادیه مذکور نشان می‎دهد تنها ۱۱ درصد کسانی‌که درخواست راه‎اندازی یک کسب‎وکار آنلاین را داشته‌اند، زن بوده‌اند. به عبارت دیگر، متقاضی ۱۶۴۸ کسب‌وکاری که از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی پروانه دریافت کرده‌اند، مرد هستند که شامل ۸۹ درصد می‌شود و ۱۹۹ عدد از کسب‌وکارهایی که پروانه دریافت کرده‌اند، زن هستند. همچنین ۹۲۷ عدد از پروانه‌های کسب صادرشده از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از نوع حقوقی هستند که شامل ۲/ ۵۰ درصد می‌شود و ۹۲۰ عدد از پروانه‌های کسب صادرشده، از نوع حقیقی هستند که شامل ۱/ ۴۸ درصد می‌شود.

میزان پراکندگی پروانه‌های صادرشده از سوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از لحاظ محصولاتی که ارائه می‎دهد حاکی از آن است که 4/ 43 درصد پروانه‎ها برای آن دسته از کسب‎وکارهایی است که در فروشگاه‌های مجازی انواع کالا و خدمات عرضه می‎کنند. در این میان، 1/ 20 درصد پروانه‎ها برای عرضه صرفا خدمات و 3/ 17 درصد برای عرضه صرفا کالا در فروشگاه‌های مجازی بوده است و 4/ 12 درصد برای عرضه گروه کالایی خاص و 8/ 6 درصد شامل عرضه خدمات در یک گروه خاص در فروشگاه‌های مجازی می‌شود.

بررسی میزان پراکندگی پروانه‌های صادرشده از لحاظ نوع فعالیت‎ها نشان می‎دهد بیشترین پروانه برای راه‎اندازی فروشگاه‎های بزرگ جهت فروش کالاهایی مانند پوشاک، کیف و سیسمونی کودک، لوازم‌خانگی و لوازم سفر و... صادر شده به‌طوری که سهم این فعالیت‎ها از پروانه‎های صادر شده 9/ 18 درصد است. بعد از آن بیشترین پروانه برای کسب‌وکارهای مربوط به محصولات دیجیتال و لوازم برقی صادر شده تا با 5/ 11درصد سهم بیشترین تعداد پروانه را به خود اختصاص داده‌اند. کسب‌وکارهای حوزه جابه‌جایی هوشمند هم با ۹درصد در جایگاه سوم و خرده‎فروشی مواد غذایی با 2/ 7 درصد در جایگاه چهارم قرار دارند. در حوزه محصولات کشاورزی و پس از آن مواد شیمیایی و صنایع وابسته نیز کمترین پروانه کسب توسط اتحادیه صادر شد. 

در این گزارش آمده است تهران، اصفهان، البرز، فارس، خراسان‌رضوی و مازندران به ترتیب در صدر جدول دریافت‌کننده پروانه از اتحادیه کشوری کسب‌وکار مجازی هستند. نگاهی به انتهای این جدول نشان می‎دهد استان‎های سیستان و بلوچستان، اردبیل و ایلام نیز به ترتیب کمترین تقاضا را برای دریافت پروانه داشتند.   بیش از ۵۰ درصد از کسب‌وکارهای عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، متعلق به استان تهران بوده که تا شهریور ۹۹ برای دریافت پروانه کسب‌وکار اقدام کرده‌اند. سهم مشارکت زنان در این پروانه‌ها تنها ۹درصد است و ۹۱درصد باقی‌مانده متعلق به مردان است. همچنین در این استان بیشترین پروانه‎ها به ترتیب برای راه‎اندازی فروشگاه‌های بزرگ، محصولات دیجیتال و لوازم برقی و تبلیغات صادر شده است. در شهرهایی مانند خراسان‌شمالی، بوشهر، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، هرمزگان و همدان سهم مشارکت زنان از کسب‌وکارهای عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صفر درصد است.