انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


در دیدار دکتر کارگر با معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران مطرح شد:

تعامل تشکل‌ها و اتاق ایران عامل رشد شرکت‌های عضو



دیدار رئیس هیات مدیره و دبیر انجمن ملی صنعت پخش ایران با مهندس مظفر علیخانی امروز(شنبه) در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. این دیدار به بهانه تجدید دیدار و تبریک به مهندس مظفر علیخانی بابت انتصاب ایشان بر صندلی معاونت استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران و همچنین گزارش توانمندی‌ها و انتظارت انجمن به عنوان نماینده صنعت بزرگ پخش کشور انجام شد.

مهندس علیخانی پیشتر در سمت معاونت فنی و بازرگانی اتاق ایران فعالیت داشت. در ساختار جدید اداری اتاق ایران، معاونت تشکل‌ها و معاونت استان‌ها، ادغام شده‌اند و معاونت جدیدی تشکیل شده است که ایشان اداره آن را بر عهده دارد.

به گزار ش روابط عمومی انجمن صنعت پخش – دکتر سهراب کارگر در ابتدای دیدار ضمن تبریک به مهندس علیخانی در معرفی وضع موجود و توانمندی‌های انجمن گفت : ما با 16 شعبه در سراسر کشور و  1600   عضو، تمامی صنعت دارو و حدود 90 درصد  FMCG products کشور را توزیع می‌کنیم و این انجمن در سال 97 با ارزیابی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بین 5 انجمن برتر کشور قرار گرفت.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش افزود : هدف اصلی ما کمک هر چه بیشتر به اعضای انجمن و رفع موانع پیش روی آنهاست. خوشبختانه ارتباطات خوبی بین انجمن و اتاق ایران و همچنین دیگر دستگاه‌های اجرایی و حکومتی داریم، امیدواریم بتوانیم نقش خود را به درستی ایفا کنیم.

دکتر کارگر با اشاره به اینکه در گذشته مسائلی نیز نظیر اساسنامه ملی و تفاوت‌های ماهیتی که با قواعد اتاق وجود داشت، افزود: ما تواستیم بر اساس نیاز و چارچوب‌های اتاق بازرگانی ایران با تعامل خوبی که داشتیم مسائل را برطرف کنیم و همچنین در کارت عضویت شعب نیز با اقدامات و همکاری‌های به عمل آمده، چالشی که داشتیم برطرف شد.

ایشان با اعلام اینکه در سال آینده بنا داریم به تعداد شعب انجمن بیافزائیم، گفت: ما پایگاه اطلاع داده خود را در سامانه جامع نظام توزیع ثبت کردیم و به این وسیله بر اعضای خود نظارت داریم. همچنین تائید و ثبت نهایی را خودمان انجام و در پایان به وزارت صمت گزارش می‌دهیم. همچنین عضو کمیسیون ماده 20 وزرات بهداشت هستیم.

 رئیس هیات مدیره انجمن در ارائه گزارش اقدامات مفید انجمن برای اعضا افزود: در سال ۹۸ اقداماتی نظیر اخذ سهمیه لاستیک و مذاکرات موثر جهت اخذ سهمیه سوخت برای اعضا و همچنین جلوگیری از حواشی‌های مرتبط با مسائل کامیون داران انجام دادیم.

دکتر کارگر همچنین اعلام کرد : ما اتاق بازرگانی ایران را خانه خود می‌دانیم و از این رو به حمایت بیشتر نیاز داریم. ما چندین دوره کنفرانس‌ سالانه‌ را به خوبی برگزار کردیم و در حال نوشتن سند جامع صنعت پخش هستیم. اعتقاد داریم این اقدامات صنعت ما را ارتقا می‌بخشد و نشانگر جایگاه‌مان است و به طبع آن کمک اتاق ایران را نیز می‌طلبیم.

در ادامه دبیرکل انجمن نیز ضمن تبریک انتصاب مهندس علیخانی در سمت جدید درخواست حمایت اتاق‌های استانی از شعبات انجمن را مطرح نمودند و با اشاره به مشکلاتی که شعبه‌های ما داشتند، گفت : ما خود را متعهد کریم که به عنوان زیر مجموعه اتاق ایران باید به قواعد احترام بگذاریم و تلاش کردیم تا 16 شعبه ما با مکانیزم اتاق فعالیت کنند.

احمد شیروانی افزود: انتظار داریم اتاق نگاه ویژه‌ای هم به شعبات ما داشته باشد و حمایت بیشتری در استان‌های ما اتقاق بیفتد. ما در شعبات استانی نیاز به حمایت اتاق داریم. 

 مهندس علیخانی با اشاره به اینکه با ادغام دو معاونت باعث اتفاق‌های خوب در اتاق خواهد شد گفت: در راستای حمایت و کمک به فعالان کسب و کار، حجم کاری ما و همکارانمان هم زیاد شده است. ما دیدارهایی را در حوزه‌ی تشکل‌ها داریم و انتظارات سازمان‌ها را میشنویم و شاهد مسائل دوستان در اتاق بوده‌ایم و خود را موظف می‌دانیم که در جریان امور تشکل‌ها باشیم.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران افزود: انجمن صنعت پخش ایران را به خوبی می‌شناسم و در جلسات انجمن نیز حضور داشتم و خوشحالم که جزو تشکل‌های خوب، در حال رشد و ترقی و صاحب حرف در کشور است. خوشحال می‌شویم که اخبار توانمندی‌های شرکتها را می‌شنویم و معتقدیم، زمانی انجمن‌ها اقتدار و مشروعیت پیدا می‌کنند که از ظرفیت‌های خود استفاده کنند و با مشاوره‌های تخصصی اعتماد‌ها را بیشتر جلب کنند و همکاری و تعامل سازنده بر پایه همدلی و باور متقابل خواسته ما در اتاق بازرگانی است.

علیخانی با تاکید بر اینکه حمایت از تشکل‌ها رسالت ما محسوب می شود، ادامه داد: خواسته شما جزو وظایف و انتظارات ما به شمار می‌آید و پیش نیاز آن تعامل دوطرفه بین ما و انجمن صنعت پخش است. چرا ما که در همه حوزه‌ها صاحب نظر نیستیم، لذا حرف‌های پخته باید از تشکل‌ها بیرون بیاید از تبادل این اطلاعات و همچنین از ارتباطات‌ فی مابین که به صورت ساماندهی شده باشد، استقبال می‌کنیم.

مهندس علیخانی اذعان داشت : وزارتخانه تدوین سند جامع را به تشکل‌ها واگذار کرده است. این حرکت خوبی است چرا که کارشناسان مربوطه با مطالعاتی که انجام دادند مشخص شده که چه رشته‌هایی نیازمند رشد است و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: ما بر این باوریم که برای نوشتن سند هیچکس بهتر از فعالان صنعت نمی‌توانند این مهم را انجام دهند. مشاورین و متخصصان این حوزه نهایتاً می‌توانند در روش شناسی صاحب نظر باشند. امیدواریم سند خوبی تنظیم شود. ما نیز در این راه اگر بتوانیم اقدامی ‌انجام دهیم دریغ نمی‌کنیم و این کار را در راستای منافع کشور می‌دانیم و معتقدیم توجه به ظرفیت‌های موجود مهم و کارگشا است. امیدواریم بتوانیم به فعالان کسب و کار کمک کنیم و در حد توان قدم‌های مثبتی برداریم.

مهندس علیخانی همچنین در پاسخ به دبیر انجمن گفت : در استان باید به نکاتی توجه کرد. قطعا حمایت‌های مالی در دستور کار اتاق‌های استانی می‌باشد. اما تقاضاهایی داریم، اول اینکه توصیه کنیم تشکل‌های استانی تعاملات خود را با اتاق‌ها بیشتر کنند. دوم اینکه اقداماتی خوبی که انجام می‌شود، باید آنها را به درستی و در زمان مناسب اطلاع رسانی نمایند تا همگان از نتایج آن بهره‌مند گردند. وقتی تشکل‌های استانی تعامل خوبی با اتاق داشته باشند، صدای ما بیشتر و بهتر به حاکمیت می‌رسد.

 ایشان در بحث نیازهای اتاق افزود :خواهشمندیم اقداماتی که ما در اتاق به صورت رویه انجام میدهیم، از برگزاری همایش یا کنفرانس‌ها تا دیگر امور جاری که ارزشمند است. اما اینها کارهای بنیادی نیست. ما در این عرصه در مرحله اول باید تشکل‌ها را را تقویت کنیم. این تقویت از بالا بردن توانمندی همه پرسنل گرفته تا مدیران تشکل‌هاست و آن را باید جدی بگیریم. یکی از آسیب‌های جدی دیگر در اتاق بخاطر تاخیر یا عدم اطلاع رسانی‌هاست. اخبار به موقع به اعضا نمی‌رسد. لذا در کشور ما که مقررات در حال تغییر است و با سرعت انجام شود تشکل‌ها نیاز دارند در زمینه روابط عمومی و اطلاع رسانی جدی باشند و توانمند شوند.

علیخانی افزود : موضوع دیگر مشاوره‌های فنی و تخصصی، گمرکی، سازمانی یا از نظر سرمایه‌گذاری جزو وظایف ما و بسیار موثر است. آموزش از نظر ما مهم است اما کارآفرین بودن در صنعت پخش فقط مجوز گرفتن نیست. هر کس کارت بازرگانی دریافت کرد، که بازرگان نیست. این کار نیاز به آموزش دارد، از فنون مذاکره گرفته تا دانستن مسائل حقوقی در فعالیت ما بسیار موثر است. اقدامات آموزشی در کشور ما در گذشته کافی به مقصود نبوده است و به همین دلیل رشته‌های فنی و حرفه‌ای و یا دانشگاه‌های علمی و کابردی تشکیل شد. تشکل‌ها آموزش‌ها را جدی بگیرند و این کادرسازی مسئولیت سنگینی است. مدیریت یک تشکل با یک بنگاه تفاوت دارد و باید مد نظر قرار بگیرد.

مظفر علیخانی درباره نظام توانمند سازی تشکلها نیز گفت: ما اقداماتی را انجام می‌دهیم و اصلاحاتی خواهیم کرد، در فعالیت‌های تشکلی موضوعات متنوعی باید رعایت شود. به عنوان مثال فرهنگ سازی رکن مهمی است، این کار جزو مسئولیت‌های اجتماعی ما و همه فعالان در این زمینه است. ما در این معاونت نیازمند نقد و همفکری هستیم. لذا تقاضا دارم که ایده‌های خود را اعلام کنید تا انشالله قدم‌های مثبتی در این راه برداریم.

 وی با تاکید بر اینکه ما بر موضوع اطلاع رسانی توجه ویژه ای داریم افزود: در دوره قبل اقدام به انتشار مجله ای کردیم که به معرفی تشکل‌ها و نقاط قوت و ضعف آنها می‌پرداخت. در آن نشریه با اعضای هیئت مدیره‌ها، فعالان هر صنف مصاحبه انجام میشد و تشکل‌ها را معرفی می‌کرد. این اقدام اثرات مثبتی داشت و برای ما هم مفید بود. انتشار ویژه نامه در سازمان‌ها و تشکل‌ها به نظر من بسیار مهم است. با حفظ حقوق معنوی تشکل‌ها، گزارش‌ها و دستاوردهای خود را اعلام کنید تا به تشکل‌های دیگر اعلام کنیم و این باعث الگوسازی می‌شود.

دکتر کارگر در پایان ضمن دعوت از مهندس علیخانی برای حضور در انجمن برای بازدید گفت : ما نشست‌هایی در انجمن برای ارائه نیازهای خود داریم که حضور شما برای ما قوت قلب است و زمانی که توانمندی‌های ما را بدانید، می‌توانید به ما کمک شایانی کنید تا تشکل‌ها در مسیر درست حرکت کنند.