انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


فضای کسب‌وکار پخش، یکی از پیچیده‌ترین‌ موضوعات است



دکتر محمدرضا مرادی دومین سخنران این نشست بود. او هم در ادامه گفت:

فضای کسب‌وکار پخش، یکی از پیچیده‌ترین‌ موضوعات است؛ و این روزها با مشکلاتی عدیده هم رودررو شده و ما باید چاره‌ای برای معضلات آن پیدا کنیم.

البته تنوع ذی‌نفعان ما، خود این پیچیدگی‌ها را بیش‌تر و لایه لایه کرده است.

طبعا ما با فضای تحریم، نمی‌توانیم معضلات صنایع را به این زودی‌ها مرتفع کنیم و اتفاقا باید عرض کنم که در "مجمع جهانی اقتصاد" و مجله "فوربس" نیز روی فضای کاری کلان و بین‌المللی سال ۲۰۲۴ مباحثی مطرح شده و کارشناسان نظراتی داده‌اند.
آن‌ها هم از عنوان پیچیده‌ترین سال برای کسب‌وکارها در سال ۲۰۲۴ استفاده کرده‌اند.

ما اگر هرچه سریع‌تر به داد این صنعت نرسیم، شرکت‌های پخش و توزیع‌کننده ورشکست خواهند شد.
 
ما در تندباد این حوداث و با برپایی این همایش؛ که مطمئنا بازخوردهای خوبی هم خواهد داشت؛ درصدد نگه‌داری صنایع‌مان و رفع موانع در حد و حدود اختیارات‌مان هستیم؛ و برای حفظ و ارتقای این صنعت کلان فکر و اندیشه‌هایی داریم.

مرادی در پاسخ به سوال نماینده فن‌سالاران؛ نگاه شما به موضوع پلتفرم‌های دارویی چیست؟ تصریح کرد:
در خصوص صنعت دارو باید اشاره کنم که سال گذشته وقتی حذف ارز ترجیحی نهایی شد، پیش‌بینی می‌شد که چه اتفاقاتی پیشاروی صنعت داروی کشور است!

مشکل بزرگ این صنعت، نقدینگی است و در کنار سایر مشکلات، اشتباهات مکرر استراتژیکی، بعضی لابی‌های نگفتنی، تصمیم‌گیری‌های نادرست در سطوح مختلف دولتی و... این مشکلات را تشدید کرده است و می‌کند.

ما در ادراک کسب‌وکارهای جهانی (مثلا همین دارو) درست پیاده‌سازی نمی‌کنیم! داروخانه کجای دنیا از زنجیره دارویی حذف شده که این‌جا دارند همه چیز را به سمت پلتفرم‌ها و جریان حذف سوق می‌دهند!؟ 

این تصمیمات عجیب از کجا نشئات می‌گیرد!؟
بله! شاید این داستان پلتفرم، ظاهری جذاب و فریبنده به شما بدهد؛ "بنشین توی خانه‌ات، دارو را به دستت می‌رسانیم!" اما عاقبت خوشی -حداقل- بدین شکلی که طراحی و ارائه شده، نخواهد داشت.

آمازون ۲۳ سال تمام در این مسیرها کوشیده و پروتکل‌های سفت‌و‌سخت دارد، شما چرا این بخش‌های مهم را ندیدید!؟