انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


رصد بازار کالاهای اساسی از 27 فروردین تا 2 اردیبهشت 1403 / رکود در بازار برخی اقلام غذایی با تخفیف‌ هم شکسته نشد



امروز در بازار کالاهای اساسی با وجود اینکه تا انقضای برخی محصولات زمان زیادی باقی مانده محصولات به دلیل رکود سنگین بازار با تخفیف های ویژه به فروش می رسند.
 رصد هفتگی بازار در دومین ماه سال نشان می‌دهد وضعیت بازار برخی کالاهای اساسی از جمله تخم مرغ و روغن شرایط به نسبت بهتری دارد اما در سایر بازارها شاهد نوسان قیمت اقلام خوراکی هستیم. امروز وارد هر فروشگاه زنجیره‌ای شوید فروش بعضی اقلام همراه با تخفیف است که این موضوع برای صنایع غذایی بیشتر صدق می‌کند.

هنگامی که محصولات به تاریخ انقضا خود نزدیک می‌شوند فروشگاه‌ها برای جلوگیری از زیان کالاها را با تخفیف به فروش می‌رسانند اما در دو سه سال اخیر این گونه نیست. با وجود اینکه تا زمان انقضا کالا ماه‌ها فرصت است اما فروشگاه داران مبادرت به فروش با قیمت کمتر از قیمت درج شده روی کالا می‌کنند. وقتی علت از این فروشندگان پرسیده می‌شود برخی عنوان می‌کنند محصولات را با حجم بالا خریداری کرده‌اند.

یکی دیگر از دلایل امر افزایش قیمت مصرف کنندگان از سوی تولیدکنندگان بوده و هنگامی که در بازار با ریزش تقاضا مواجه می‌شوند تخفیف گذاشته می‌شود تا آرام آرام ذهن خریدار را با قیمت جدید آماده کنند. اما سال گذشته در بازار لبنیات تا روزهای پایانی بیشتر فروشندگان ناچار بودند برخی محصولات کم مصرف تر را که در شرایط فعلی از سبد کالایی خانوارها حذف شده با قیمت بسیار کمتر از روی کالا به فروش برسانند.