انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


در دیدار با  قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی مطرح شد:

مسائل شبکه توزیع کشور تنها با تولی‌گری وزارت صمت و اقدامات انجمن ملی صنعت پخش ایران حل و فصل می‌شود


دکتر مفتح: به نظر من برای ساماندهی مسائل شبکه توزیع کشور باید وزارت صمت به عنوان تنها متولی این صنعت برنامه‌ریزی و نظارت داشته باشد و ما آمادگی داریم تمام اقدامات اجرایی را به انجمن ملی صنعت پخش ایران بسپاریم. با این دیدگاه هر فعالیتی در این صنعت با


جلسه دیدار هیئت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران با "دکتر محمدصادق مفتح" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی امروز(11 اسفندماه) در ساختمان وزارت صمت برگزار شد.

در این دیدار دکتر سهراب کارگر، مهندس مصطفی خدایی، مهندس وفا تقی پوریان، مهندس رحمت الله شفایی و مهندس احمد شیروانی به نمایندگی از دیگر اعضای هئیت مدیره انجمن، مدیران و فعالان صنعت پخش در دفتر قائم مقام وزیر صمت حضور یافتند و هر یک به نوبه خود ضمن تبریک به دکتر مفتح در منسب جدید به بیان فرصتها و چالش های مترتب بر نظام توزیع و صنعت پخش پرداختند.

دکتر سهراب کارگر به عنوان رئیس هئیت مدیره انجمن ضمن عرض تبریک انتصاب شایسته دکتر مفتح در سمت قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، از حضور ایشان به عنوان مدیری دلسوز که به موضوعات صنعت پخش اشراف دارند، ابراز خرسندی نموده و در ادامه به موضوعات مرتبط با صنعت پخش و مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه پرداختند.

 راه‌اندازی و مدیریت سامانه توزیع مویرگی کالا جهت صدور مجوز و رصد شبکه توزیع کالا با مشارکت وزارت صمت، تهیه و تدوین سند جامع راهبردی صنعت پخش ایران، ایجاد انجمن ملی صنعت پخش ایران و برنامه ریزی ایجاد انجمن‌های تخصصی، ایجاد پایگاه داده‌های تخصصی از صنعت پخش، ارائه مفاصا حساب داروخانه‌ها، حضور فعال انجمن در کمیسیون‌ اتاق‌ها (مانند شورای مشورتی اتاق ایران وتهران) و عضویت در کمیسیون ماده 20 سازمان غذا و دارو، همکاری موثر با وزارت صمت جهت توزیع محصولات استراتژیک مانند ماسک و الکل، تنها بخشی از اقدامات انجمن ملی صنعت پخش ایران بود که به گفته دکتر سهراب کارگر منجر به کسب عنوان یکی از 5 انجمن برتر کشور و همچنین رتبه A در اتاق بازرگانی ایران شده است.

ایشان در ادامه افزود: ما در این سالها مشکلات متعددی با نهادهای اجرایی در شرایط خاص کشور و در سال جاری داشتیم و با اقدامات موثر انجمن بخشی از آنها حل شده است.

رئیس هئیت مدیره انجمن افزود: ما اطمینان داریم با حضور جنابعالی در وزارتخانه صمت اقدامات مفید و موثری انجام خواهد شدکه یکی از مهمترین مسائل سند جامع نظام توزیع است. بدلیل اینکه جایگاه شرکتهای صنعت پخش مستحکم نیست و بر خلاف دیگرکشورهای دنیا، ما با نظارت‌ها و تنوع آن در دستگاه‌های بالا دستی روبرو هستیم که عمده آن یا با یکدیگر همپوشانی دارد و موازی کاری است و یا در یک چارچوب مشخص نیست و باعث سردرگمی مدیران و فعالان صنعت پخش شده است.

در ادامه دکتر مفتح معاون وزیر صمت در امور بازرگانی ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای هیئت مدیره انجمن گفت: من در گذشته نیز بر این اعتقاد بوده‌ام و باور دارم صنعت پخش باید به عنوان صنعت مستقل در زنجیره تولید تا مصرف خود را نشان دهد. یکی از اختلالات شبکه توزیع، مربوط به افرادی است که بدون مجوز در حال فعالیت هستند و تخلف آنها به نام شرکتهای پخش می‌تواند آسیب وارد کند. پخش باید یک هویت مستقل داشته باشد و ساماندهی شبکه توزیع در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت به ما کمک خواهد کرد.

وی افزود : ما آمادگی داریم طی جلسات هفتگی با انجمن، ضمن گزارش‌گیری از اقدامات انجام شده در هر هفته، مشکلات موجود در این صنعت را نیز شناسایی و مرتفع کنیم. مفتح همچنین عنوان کرد : پیش‌نیاز حل و فصل مشکلات توزیع کشور و شرکتهای صنعت پخش از کانال انجمن این است که همه فعالان این حوزه زیر نظر و زیر مجموعه انجمن ملی باشند و در سیستم یکپارچه بتوان ضمن تقویت و حمایت از شرکت‌های عضو، متخلفین را شناسایی و با آنان برخورد قانونی کرد.

محمد صادق مفتح افزود: به نظر من برای ساماندهی مسائل شبکه توزیع کشور باید وزارت صمت به عنوان تنها متولی این صنعت برنامه‌ریزی و نظارت داشته باشد و ما آمادگی داریم تمام اقدامات اجرایی را به انجمن ملی صنعت پخش ایران بسپاریم. با این دیدگاه هر فعالیتی در این صنعت با اعطای مجوز از انجمن امکان پذیر است.

قائم مقام وزیر صمت در پایان اعلام کرد: ما آماده هستیم به انجمن ملی صنعت پخش ایران اختیارات لازم را برای اقدامات موثر و ساماندهی نظام توزیع بدهیم و انتظار داریم همانند سنوات گذشته در حسن انجام ماموریت و مسئولیت‌های خود گام‌های بلندی برای رفاه حال مصرف کنندگان و هموطنان‌مان برداشته شود.