انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی محقق نشد


واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به علت بورکراسی های اداری وزارت بهداشت فعلا محقق نشده است


مسعود خوانساری در بیست و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  با اشاره به اقدامات انجام شده بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا، گفت: اتاق تلاش کرد تا با واردات واکسن  توسط بخش خصوصی برای واحدهای تولیدی اقداماتی انجام دهد و مقرر بود که 6 میلیون دوز واکسن وارد کشور شود اما با توجه به بروکراسی حاکم در وزارت خانه این کار دچار وقفه زمانی شد و متاسفانه پرفورم های واردات این 6 میلیون دوز واکسن به موقع آماده نشد و لذا زمان واردات این واکسن ها از دست رفت. 

وی  بیان کرد: در روزهای اخیر سه شرکتی که خواهان واردات واکسن بودند دوباره اعلام کرده اند که منابع جدیدی را برای واردات پیدا کرده اند و امیدواریم که در هفته های آتی واردات این واکسن ها انجام شود و در حال حاضر همکاری خوبی با وزارت بهداشت انجام شده و ریاست جمهوری نیز پیگیری های خوبی انجام داده اند. 

وی با اشاره به نظرسنجی انجام شده توسط وزارت صمت از 950 کارآفرین گفت: در این نظرسنجی از کارآفرینان در مورد مشکلات تولید سوال شده که اولین مطلب مطرح شده توسط همه این افراد عدم ثبات اقتصادی ذکر شده است. 

خوانساری اظهار کرد: مساله دیگر مطرح شده در این نظرسنجی کاهش انگیزه برای سرمایه گذاری ذکر شده و متاسفانه فرار سرمایه زیاد است و متاسفانه علیرغم افزایش قیمت ارز هنوز هم فرار سرمایه و انتقال سرمایه به بازارهای غیرمولد وجود دارد. 

وی با اشاره به وضعیت بازارهای مالی در سال 99 گفت: تورم براساس آخرین گزارش ارائه شده 36.4 درصد بیان شده که براین اساس بیشترین خسران حقیقی شامل سپرده گذاران بوده است زیرا سود بانکی 16 درصد بوده اما در مقابل دلار 60 درصد، مسکن 80 درصد، سکه 83 درصد و بورس 150 درصد در طول سال 99 بازدهی داشته است که نشان می دهد عدم ثبات اقتصادی باعث می شود انگیزه ای برای سرمایه گذاری در تولید نباشد که در طول دهه 90 هم شاهد آن بودیم که متاسفانه رشد اقتصاد مثبت نبوده و حتی رشد سرمایه گذاری نسبت به اصطحلاک منفی بوده است. 

وی با اشاره به تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی عنوان کرد: با توجه به پرداخت ارز ترجیحی به مقدار 12 میلیارد دلار اما براساس گزارش مرکز آمار تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی 39 درصد بوده که برای خانوارهای روستایی 40 درصد و نرخ تورم برای دهک های یک تا چهار که کمترین سطح درآمد را دارند بین 40.8 درصد و دهک دهم 36 درصد بوده لذا این حاکی از آن است که ارز ترجیحی یا یارانه ها بیشتر به سود دهک های بالایی و پردرآمد است. 

خوانساری درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در هر دوره تلاش می کنیم که انتظارات بخش خصوصی را تبیین و اعلام کنیم و پاسخ کاندیداها را نیز در این باره داشته باشیم. 

وی به اشکال ساختاری در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: از آنجا که حزبی وجود ندارد لذا اشخاص ثبت نام انجام می دهند و شعارهایی را می دهند و از آنجا که حزبی نیز وجود ندارد لذا پاسخگوی شعارها و عملکرد خود هم نیستند. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه لذا در این دوره چالش های پیش روی اقتصاد ایران را به کمک اندیشکده شریف مشخص کردیم، گفت: در چهار سال آینده یکی از بحرانی ترین مسائل اقتصادی را خواهیم داشت و بزرگترین چالش های کشور بحث های اقتصادی خواهد بود لذا تصور من این است که اگر ثبت نام کنندگان ریاست جمهوری به این مساله واقف بودند قطعا تعداد ثبت نام کنندگان برای انتخابات ریاست جمهوری کمتر از تعداد فعلی بود. 

وی با اشاره به مهمترین چالش های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران گفت: طی 16 سال گذشته 17 میلیون نفر به جمعیت سن کار  کشور اضافه شده اند اما متوسط اشتغال در این چند سال فقط 3 میلیون نفر بوده است.