انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


حبیب لاجوردی، مردی که تاریخ معاصر صنعت و اقتصاد ایران مدیون اوست

وداع با بنیانگذار پروژه تاریخ شفاهی ایران


حبیب لاجوردی مدیر پروژه تاریخ شفاهی ایران در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد و از بنیانگذاران و مدیران هولدینگ توسعه صنایع بهشهر روز یکشنبه سوم مرداد ماه در شهر واشنگتن آمریکا درگذشت.


حبیب لاجوردی مدیر پروژه تاریخ شفاهی ایران در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد و از بنیانگذاران و مدیران هولدینگ توسعه صنایع بهشهر روز یکشنبه سوم مرداد ماه در شهر واشنگتن آمریکا درگذشت، مردی که سهم بزرگی در تولید و حفظ رویدادهای تاریخی کشور در یک بازه 60 ساله را دارد.
لاجوردی‌ها را در تاریخ اقتصاد و صنعت کشور با هولدینگ توسعه صنایع بهشهر می‌شناسند. برادران لاجوردی یا لاجوردیان با توسعه کسب‌وکارشان، در حوزه‌های مختلفی از جمله تولید مواد شوینده، نساجی، روغن‌کشی و پنبه‌پاک‌کنی و ... فعال بودند و میراث ماندگاری از خود در حوزه تولید و صنعت برجای گذاشتند که البته در جریان انقلاب مصادره شد و در اختیار دولت قرار گرفت.

با این حال حبیب لاجوری، که روز یکشنبه سوم مرداد ماه دارفانی را وداع گفت، علاوه بر مدیریت در کسب‌وکار خانوادگی دو اقدام مهم و ماندگار دیگر را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است، نخست راه‌اندازی مرکز مطالعات مدیریت در تهران و دوم اجرا کردن پروژه تاریخ شفاهی ایران.

حبیب لاجوردی دارای کارشناسی در دانشگاه ییل، کارشناسی ارشد در دانشگاه هاروارد در رشته MBA و دکترای اقتصاد در دانشگاه آکسفورد است. او که دوران نوجوانی و جوانی را خارج از کشور بود، پس از پایان تحصیلاتش به ایران بازگشت و در سال ۱۳۴۲ در گروه صنعتی بهشهر، مشغول به کار شد.

او که امروزه بیش از یک فعال اقتصادی به عنوان یک محقق و پژوهشگر شناخته شده است، در سال ۱۳۴۸ مرکز ایران مطالعات مدیریت در تهران  را با اعضای هیات علمی دانشکده بازرگانی هاروارد و با کمک تنی چند از اساتید مدیریت تاسیس کرد و تا سال ۱۳۵۷ یعنی آغاز انقلاب در همان‌جا به تدریس درس سیاست‌گذاری عمومی مشغول بود.

او در سال 1359 پروژه تاریخ شفاهی ایران را تدوین و از شهریور ۱۳۶۰ در مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد اجرایی کرد. او به اتفاق همکاران خود در این پروژه با ۱۳۴ نفر که در تاریخ معاصر ایران، در فاصله سال‌های ۱۲۹۹ تا ۱۳۶۰ فعالیت مهمی در حوزه‌های سیاست، اقتصاد یا فرهنگ داشتند، مصاحبه کرد، این پروژه مهم اکنون به منبع بسیار مهم و قابل استنادی برای بررسی رویدادهای تاریخی و نقش افراد بدل شده است.

لاجوردی در این پروژه با افراد مهمی در اقتصاد کشور مانند ابوالحسن ابتهاج، محمد یگانه، عبدالمجید مجیدی، علینقی عالیخانی، خداداد فرمانفرمائیان و .... گفت‌وگو کرده است که در نهادهای مهمی چون سازمان برنامه، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و ... نقش‌های مهم و کلیدی برعهده داشتند.

اتاق بازرگانی تهران در مراسم امین‌الضرب در سال 1399 از اکبر لاجوردیان یکی از بنیانگذاران هولدینگ توسعه صنایع بهشهر با اهدای لوح و نشان امین‌الضرب تقدیر کرد. خانواده لاجوردیان بیش از 110 سال سابقه کارآفرینی در اقتصاد ایران دارند و در فعالیت‌های آموزشی مانند اعزام دانشجو به خارج و پرورش نیروهای زبده در حوزه مدیریت و صنعت کارهای بزرگی کردند.