انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران اعلام کرد

افت شدید سرانه مصرف اقلام خوراکی خانوار ایرانی در یک دهه گذشته


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با تحلیل داده‌های اخیر مرکز آمار ایران از سرانه مصرف خانوار ایرانی طی یک دهه گذشته، نسبت به تهدید امنیت غذایی در کشور هشدار داد. طبق این داده‌ها، سرانه مصرف آبزیان در کشور 50 درصد و گوشت قرمز 46 درصد کاهش داشته است


رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با استناد به داده‌های مرکز آمار، از کاهش شدید سرانه مصرف برخی از اقلام غذایی در جامعه خبر داد. کاوه زرگران در دومین نشست این کمیسیون، گفت: بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته نشان می‌دهد که طی یک دهه اخیر، سرانه مصرف برخی از اقلام خوراکی از جمله محصولات پروتئینی در کشور، کاهش هشدار دهنده‌ای داشته که حاکی از کوچک شدن سفره خانوار ایرانی طی 10 سال گذشته است.

زرگران در همین رابطه به داده‌های مرکز آمار که به تازگی منتشر شده اشاره کرد و افزود: این آمار نشان می‌دهد که سرانه مصرف آبزیان طی یک دهه اخیر کاهش 50 درصدی داشته به طوری که از 4 کیلوگرم در سال 1390 به 2 کیلوگرم در سال 99 کاهش یافته است. به گفته وی، سرانه مصرف گوشت قرمز نیز طی این مدت با کاهش 46 درصدی مواجه شده و از 13 کیلوگرم در سال 1390 به 7 کیلوگرم در سال گذشته کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران همچنین، به کاهش سرانه مصرف قند و شکر طی یک دهه اخیر به میزان 33 درصد اشاره کرد که از 24 کیلوگرم در سال 1390 به 16 کیلوگرم در سال 99 رسیده است. همچنین به گفته زرگران و بنا بر داده‌های مرکز آمار، سرانه مصرف برنج در سال 1390 که 44 کیلوگرم بود به 33 کیلوگرم در سال گذشته کاهش یافته و افت سرانه مصرف 25 درصدی را نشان می‌دهد و سرانه مصرف لبنیات نیز طی این مدت با افت 17 درصدی مواجه شده و سرانه مصرف این محصولات برای خانوار ایرانی در حالی طی سال 1390 معادل 127 کیلوگرم بود که این میزان به 106 کیلوگرم در سال 1399 کاهش یافته است. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران تصریح کرد که افت شدید سرانه مصرف این اقلام زنگ خطر جدی را برای امنیت غذایی کشور به صدا درآورده است.