انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


به حساب تاریخ


اتاق بازرگانی تهران کتاب «به حساب تاریخ» از انتشارات اکونومیست را ترجمه و منتشر کرده و در اختیار علاقمندان قرار داده است. نسخه پی‌دی‌اف این کتاب به صورت رایگان در سایت اتاق تهران در دسترس همگان است.


اتاق بازرگانی تهران در ادامه تالیف، ترجمه و انتشار کتاب‌های کاربردی اقتصادی، کتاب «به حساب تاریخ» از انتشارات اکونومیست را ترجمه و منتشر کرده و در اختیار علاقمندان قرار داده است. نسخه پی‌دی‌اف این کتاب به صورت رایگان در سایت اتاق تهران در دسترس همگان است.

 «به حساب تاریخ» عنوان تازه‌ترین کتابی است که اتاق بازرگانی تهران ترجمه و منتشر کرده است. این کتاب با عنوان کامل «به حساب تاریخ؛ 3495 عدد ضروری برای توضیح تاریخ و اقتصاد جهان» توسط پیتر ترچین و دانیل هویر نوشته و در سال 2020 توسط موسسه اکونومیست منتشر شده است. ترجمه کتاب به فارسی نیز کار فرزانه سالمی است.

پیتر ترچین، انسان‌شناس و پژوهشگر آمریکایی و روس‌تبار است که تاریخ را با مدل‌های ریاضی و داده‌های آماری تحلیل و روایت می‌کند؛ دانیل هویر نیز محقق همکار ترچین در پروژه بانک داده‌های تاریخ جهان است. این دو پژوهشگر با همکاری هم کتابی تالیف کرده‌اند که بسیار جذاب و خواندنی و در واقع روایت تاریخ جهان با کمک اعداد و ارقام است.

این کتاب تاریخ را در چهار بخش «دوره باستان: از 3000 سال پیش از میلاد تا 500 سال بعد از میلاد»، «قرون وسطی:500 تا 1500 میلادی»، «دوره مدرن نخستین: سال 1500 تا 1800 میلادی» و «دوره مدرن: سال 1800 تا 2000 میلادی» روایت می‌کند و در هر دوره به مهمترین تمدن‌ها و کشورها از مصر و یونان و ایران گرفته تا آلمان رایش سوم و اتحاد جماهیر شوروی می‌پردازد.

نکته متمایزکننده این کتاب از سایر کتاب‌هایی که به تاریخ جهان می‌پردازند، استفاده از اعداد و ارقام است؛ مثلاً این که جمعیت تخمینی کشورها در دوره مورد بررسی چقدر بوده، امید به زندگی چند سال بوده، متوسط قد یک فرد بالغ چند سانتیمتر بوده و داده‌هایی دیگری در مورد ارتش، مالیات، قیمت کالاها، دستمزد و ... که هم خواندن تاریخ را جذاب می‌کند و هم تصویر دقیق‌تری از زندگی مردم در دوران مختلف تاریخ برای ما ترسیم می‌کند.

برای نمونه در این کتاب می‌خوانیم که خلافت عباسی در سال‌های 750 تا 946 میلادی، قلمرویی به مساحت 8.3 میلیون کیلومترمربع داشته و بر جمعیتی بالغ بر 33 میلیون نفر حکمرانی کرده است. عباسیان یک ارتش منظم 100 هزار نفره در اختیار داشته‌اند و بزرگترین شهر قلمروشان، بغداد با حدود 900هزار نفر جمعیت بوده است. عباسیان نظام حکمرانی منظمی مبتنی بر احکام اسلامی داشته و در زمان‌های بحران، قیمت مواد غذایی را کنترل می‌کرده‌اند. در این دوره زمانی، متوسط امید به زندگی مردم تنها 35 سال بوده است.

کتاب «به حساب تاریخ» به ما نشان می‌دهد که تا چه اندازه با اجدادمان یا با دیگر ابنای بشر، مشابهت یا تفاوت داریم، نوع زندگی چقدر تغییر کرده و زندگی بشر تا چه اندازه دستخوش تغییر و تحول شده است.

نسخه پی‌دی‌اف این کتاب به طور رایگان روی سایت اتاق تهران برای استفاده همگان قرار گرفته و قابل دریافت و مطالعه است که در انتهای این فایل نیز قابل دانلود و دسترس می باشد.. هم‌چنین علاقمندان می‌توانند نسخه کاغذی این کتاب را از طریق سایت اتاق تهران خریداری کنند.


دریافت فایل ضمیمه