انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


انتخاب رانندگان برتر از سوی پلیس راهور تهران بزرگ


جلسه هماهنگی انتخاب رانندگان برتر شهر تهران برای معرفی در هفته نیروی انتظامی، به میزبانی پلیس راهور تهران بزرگ با حضور رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران و نمایندگان دیگر سازمانها و تشکل‌های مرتبط شهر تهران برگزار شد.


جلسه هماهنگی انتخاب رانندگان برتر شهر تهران برای معرفی در هفته نیروی انتظامی، به میزبانی پلیس راهور تهران بزرگ با حضور رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران و نمایندگان دیگر سازمانها و تشکل‌های مرتبط شهر تهران برگزار شد. 

معاون عملیات پلیس راهور تهران در این نشست با اشاره به اینکه از روز 17 مهرماه هفته گرامیداشت نیروی انتظامی در کشور آغاز می‌گردد اعلام کرد: در روز هجدهم مهرماه در مراسمی از رانندگان برتر شهر تهران تقدیر به عمل خواهد آمد.

سرهنگ محمد رازقی با اعلام اینکه معیار ما  نداشتن نمره منفی راننده، نداشتن خلافی وسیله نقلیه مورد نظر، نداشتن سابقه تصادف راننده خواهد بود و اعتقاد داریم این سه مورد نشان دهنده کیفیت رانندگی افراد است افزود: این موارد در کنار معیارهایی که خود شرکت‌ها برای رانندگان در نظر دارند، مانند پوشش مناسب، منظم و خوش برخورد بودن و ... باعث می‌شود ما شاهد بالا رفتن کیفیت رانندگی و تردد شهری باشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران در این دیدار ضمن تشکر از اقدامات پلیس راهور تهران بزرگ و همکاری‌های گذشته که منجر به امضای تفاهم نامه فی مابین شده است گفت : پیشنهاد ما این است که انتخاب راننده نمونه سیستماتیک شود. این کار به انتخاب درست نفرات برتر بسیار مفید است و از سوی دیگر به اجرایی شدن همه بخش‌های تفاهم نامه بین انجمن ملی صنعت پخش ایران و پلیس راهور نیز کمک خواهد کرد.

دکتر سهراب کارگر افزود: سیستمی کردن انتخاب راننده برتر، شاخص‌ها را در بین همه شرکتها و مجموعه‌ها، استاندارد و یکسان می‌کند. ممکن است هرکدام از تشکل‌ها یا شرکت‌ها، پارامترهای مختلفی را جهت انتخاب یا معرفی افراد داشته باشند که بدین صورت یکسان سازی خواهد شد.

ایشان با اشاره به اینکه در کل ایران پرسنل شاغل در صنعت پخش در حدود ۱۴۰ هزار نفر هستند افزود: از این تعداد حدود ۳۵ هزار نفر راننده هستند و اگر ما تفکر رانندگی مناسب و تشویق رانندگان ناوگان را از تهران بزرگ به کل کشور تعمیم دهیم و همه استان‌ها و کلان شهرها نیز در این فرهنگ‌سازی مشارکت نمایند، تاثیرات بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

دکتر کارگر با تاکید بر نقش رتبه بندی رانندگان در کیفیت تردد بین شهری گفت: اگر ما بتوانیم کیفیت و شاخص‌ها را درجه‌بندی کنیم و فرهنگی ایجاد کنیم که راننده‌ها برای رعایت اصول و قوانین تلاش کنند، به هدف خود که سرعت، دقت و بهبود توزیع کالا در کلان شهرها و سراسر کشور است، نزدیک شده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر کیفیت رانندگی افراد هر سال نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کند و ما مشوق آنها باشیم که هر ساله خود را ارتقا دهند تا جایزه بالا رفتن کیفیت را نیز دریافت کند، قدم بسیار مثبتی برداشته‌ایم.

سرهنگ رازقی در ادامه سخنان دکتر کارگر افزود: ما با انجمن ملی صنعت پخش ایران تفاهمنامه امضا کردیم و یکی از نکاتی که پلیس راهور بر آن تاکید دارد ارائه سرویسی است که در آن در ارزیابی اولیه، برای استخدام راننده‌ها از طریق شماره گواهینامه راننده، اطلاعات لازم از سوابق رانندگی فرد به شرکت‌ها ارائه شود.

سرهنگ موسوی پناه معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب گفت : آخرین قانونی که در حوزه راهنمایی و رانندگی نوشته شده قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی رانندگی سال ۱۳۹۸ است و در آن "ماده ۴ قانون میگوید: تخلفات، سوانح یا حوادثی اگر روی دهد، شرکت یا فردی که خودرو را در اختیار راننده گذاشته است، به عنوان کارفرما یا مسئول پاسخگویی به حساب می آید."

ایشان خاطر نشان کردند: در سال ۹۸ در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، در سانحه‌ای که اتوبوس واژگون شد، راننده ۲۰ درصد مقصر اعلام شد و بخش عمده تقصیر متوجه شرکت صاحب وسیله نقلیه شد.

وی افزود: سازمانهای اتوبوسرانی، تاکسی‌های اینترنتی، شرکت‌های توزیع و پخش و ... در جریان هستند اگر راننده آنها  مرتکب تخلف شود اگر به تشخیص کارشناس ما، شرکت یا مالک خودرو تقصیر داشته باشد باید نزد مرجع قضایی پاسخگو باشند.

در ادامه این دیدار نمایندگانی که از تشکلها و شرکتهای ذیربط حضور داشتند پیشنهاداتی همچون: نادیده گرفتن جرایمی که راننده در حال توقف است، مانند توقف دوبله اجباری برای توزیع کالا، معرفی چند راننده برتر از سوی شرکتها و انتخاب پلیس راهور از بین آن راننده‌ها و نظارت بیشتر بر خودرهایی که به انجمن‌ها، شرکت‌ها و سازمانها وابسته نیستند و نصب برچسب برای رانندگان نمونه در شهرها، به پلیس راهور ارائه شد که مورد استقبال پلیس قرار گرفت.

در پایان مقرر شد کارگروهی جهت انتخاب و معرفی رانندگان برتر به پلیس راهور از سوی سازمانها و تشکل‌های مدعو در این جلسه تشکیل گردد و در روز 18 مهرماه در مراسمی از مدیران شرکتها و رانندگان برتر با میزبانی پلیس راهور تهران بزرگ تجلیل به عمل آید.