انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


برگزاری جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی


اولین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دولت سیزدهم به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. تشکیل کمیته‌ای در زیرمجموعه دبیرخانه این شورا برای رسیدگی به موضوعات خاص در حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری ازجمله موضوعات مطروحه در این جلسه بود.


اولین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دولت سیزدهم به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. تشکیل کمیته‌ای در زیرمجموعه دبیرخانه این شورا برای رسیدگی به موضوعات خاص در حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری ازجمله موضوعات مطروحه در این جلسه بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تأکید بر تبدیل شدن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به یک رکن مهم در صحنه اقتصادی، گفت: تجربه شورای گفت‌وگو تاکنون خوب بوده است؛ اما باید از مرحله گفت‌وگو عبور کرده و وارد اقدامات اجرایی جدی برای گره‌گشایی از مسائل اقتصادی شد.

احسان خاندوزی در نشست امروز شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، افزود: فعالان اقتصادی که بازیگران اصلی نبرد نابرابر اقتصادی هستند، به‌حق در خصوص مقررات اضافه و بی‌ضابطه انتقاد دارند و مقاومت بدنه اجرایی دولت در بازنگری و اصلاح ساختارها و فرایندها را از جدی‌ترین دلایل مشکلات با منشأ داخلی می‌دانند.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی معتقد است: باوجود قدم‌هایی که برداشته شده همچنان نسبت به برنامه‌ها عقب هستیم و فعالان اقتصادی خسته و ناامید هستند. به دنبال آن هستیم تا آرام‌آرام امید را برگردانیم و آنچه می‌توانیم انجام دهیم برداشتن موانع و پاسداشت و تضمین حقوق فعالان اقتصادی است.

خاندوزی تصریح کرد: ما مدیران دولتی باید باور داشته باشیم که میزهای خود را کوچک کنیم. با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی آن بخشی از مجوزها که زائد است را حذف، فرایندها را اصلاح و درنهایت با الکترونیکی کردن فرایندها کاری کنیم که فعال اقتصادی با کمترین صرف هزینه و زمان به هدفش که تولید، تجارت و یا ارائه خدمت است، برسد.

وزیر اقتصاد پیشنهاد داد: شورایی متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و دولت در دبیرخانه شورای گفت‌وگو تشکیل شود و موضوعات خاص و گلوگاه‌ها در مسیر توسعه اقتصادی را بر اساس موضوع و وزیر مربوطه پیگیری و حل‌وفصل کنیم.

خاندوزی استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در پیگیری و نمایش ابعاد مسائل را هم مورد تأکید قرار داد و گفت. بر اساس آنچه برای فعالان اقتصادی به مسئله تبدیل شده است، رسانه‌ها به‌عنوان چشم بینای دولت وارد شوند و ابعاد مسئله را با دقت بازنمایی کنند.

ضمانت‌های اجرای تصمیمات شورای گفت‌وگو افزایش یابد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در اولین نشست شورای گفت‌وگو در دولت سیزدهم، پیشنهاداتی ارائه کرد که عملیاتی شدن آن‌ها می‌تواند بر بهبود عملکرد شورا مؤثر بوده و از مسیر مصوبه‌ها، نتایج ویژه‌ای برای بخش خصوصی به همراه داشته باشد.

پیشنهاد نخست شافعی این است که ضمانت‌های اجرای تصمیمات شورای گفت‌وگو افزایش یابد و مواد ۱۱ و ۱۳ قانون مربوطه اصلاح شود تا روند اجرای نظرات شورا تقویت شود و اگر مصوبه‌ای به امضای وزیر اقتصاد می‌رسد، دیگر نیازی به طرح در هیات دولت نداشته نباشد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با انتقاد از روند حضور نمایندگان قوا به‌ویژه دولت در نشست‌های شورای گفت‌وگو پیشنهاد داد: عملکرد و چگونگی حضور اعضای شورای گفت‌وگو را به‌صورت فصلی بررسی شود و گزارش آن به اطلاع رئیس شورا برسد.

شافعی گفت: برگزاری جلسات شورا در استان‌ها بسیار منظم شده؛ چراکه برگزاری جلسات یکی از معیارهای سنجش عملکرد استانداران از سوی وزیر کشور است.

به عقیده او، بهتر است برای اهمیت دادن به شورا، سالی یک یار یا در پایان و ابتدای سال، رئیس‌جمهور در نشست شورا حضور پیدا کنند.

در ادامه این نشست خاندوزی ضمن تاکید بر اهمیت جایشگاه شورای گفت‌وگو و لزوم افزایش ضمانت اجرای مصوبات آن مقرر کرد تا پیشنهادهای دبیرخانه شورا در نشستی تخصصی با حضور نمایندگانی از اعضای شورا و معاون حقوقی دولت و قوه قضائیه بررسی شود و بر اساس آن متنی تهیه و در نشست آتی شورا بررسی و تصویب شود.

او از پیشنهاد رئیس اتاق ایران درباره حضور رئیس جمهور در یکی از جلسات شورا استقبال کرد و از پیگیری این موضوع خبر داد.