انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


ترندهای بازاریابی کسب‏‌وکارهای کوچک در سال 2022

تکنولوژی؛ ابزار اصلی بازاریابی در سال جدید


با نگاهی به ترندهای رو به رشد و بررسی نظر کارشناسان، بهترین روش‌هایی را که کسب‌‌وکارهای با بودجه محدود می‌توانند به کار ببرند شناسایی و لیست کردیم. این ترندها از این قرارند.


تنها چند روز تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی مانده. فرقی نمی‌کند که اهل کجا هستید. این کروناست که داستان شما در این سال را رقم زده. دو سال از نخستین‌باری که نامش جهانی شد، می‌‌گذرد؛ ویروسی که دنیا را دگرگون کرد و رد پایش هنوز در بسیاری از عرصه‌ها دیده می‌شود. از جمله در میان کسب‌‌وکارها. بسیاری از کسب‌‌وکارهای کوچک و بزرگ در اقصی نقاط جهان برای همیشه تعطیل شدند. برخی دیگر تنها برای بقا تلاش می‌کردند و برخی از این شرایط به منزله فرصتی برای رشد استفاده کردند. بسیاری از ترندهایی که پیش‌‌تر نیز وجود داشتند، مثل دورکاری و خرید آنلاین، پس از کرونا و اعلام قرنطینه، با سرعت بیشتری گسترش یافتند.

کرونا، سبک زندگی و عادات بسیاری از ما را تغییر داد. تحقیقات، یکی پس از دیگری پیش‌‌بینی می‌کنند که بسیاری از این تغییرات، ماندگار هستند و پس از بازگشت به شرایط پیش از کرونا نیز از بین نخواهند رفت. و این چیزی است که کسب‌‌وکارها به ویژه کسب‌‌وکارهای کوچک و نوپا در آستانه سال میلادی جدید باید حتما در نظر داشته باشند: ترندها. ما در KeyTech معتقدیم کسب‌‌وکارهای کوچک به برنامه‌های بازاریابی واقعی و کاربردی نیاز دارند که آنها را به اهداف نهایی‌‌شان برسانند. ما با نگاهی به ترندهای رو به رشد و بررسی نظر کارشناسان، بهترین روش‌هایی را که کسب‌‌وکارهای با بودجه محدود می‌توانند به کار ببرند شناسایی و لیست کردیم. این ترندها از این قرارند:

۱.  رویدادهای مجازی: سال ۲۰۲۰ زندگی ما را تغییر داد. جلسات آنلاین، دیگر غیرمعمول نبودند و تبدیل به یک روال روزمره شدند. در سال ۲۰۲۱، بازاریابان که همواره به دنبال فرصت‌‌ها از دل محدودیت‌‌ها هستند، با توجه به این تغییرات، روش‌های جدیدی خلق کردند تا کسب‌‌وکارها بتوانند با دنیا ارتباط برقرار کنند. در سال ۲۰۲۲، بازاریابی کماکان تکامل خواهد یافت تا با نیازهای کسب‌‌وکارها در دوران محدودیت‌‌ها، مطابقت پیدا کند و از فرصت‌‌های کسب‌‌وکار آنلاین، بیشتر استفاده شود.

امسال دیدیم که برندهای بزرگی مثل شنل و اپل، مجموعه‌ها و محصولات جدید خود را «فقط»  در رویدادهای «آنلاین»  رونمایی کردند. رویدادهای مجازی در سال گذشته غوغا کردند. گرچه بسیاری از ما در حال حاضر دچار یک جور فرسودگی مجازی هستیم اما در آینده، این نوع رویدادها از بین نخواهند رفت، حتی اگر یک روز شرایط عادی شود و رویدادها حضوری برگزار شوند. چون دسترسی به رویدادهای مجازی شدیدا آسان است. مثلا هر کسی، صرف نظر از مکان یا توانایی‌‌اش، امکان حضور در این رویدادها را دارد.

شما هم احتمالا در سال گذشته، حداقل به یکی دو رویداد مجازی برخورده‌‌اید: یک چنین رویدادی می‌تواند خیلی ساده باشد، مثل یک استریم زنده یا وبینار یا خیلی پیچیده باشد، مثل یک کنفرانس هزار نفره. دلیل پیدایش این «چتر واژه»  جدید، یعنی «رویداد مجازی»  این است که تکنولوژی‌‌ها دارند جای رویدادهای حضوری را می‌گیرند. فرقی نمی‌کند چه اسمی برایش بگذارید. این رویدادها حالا حالاها با ما خواهند بود و بدون شک، در آگاهی جمعی ما، نفوذ و گسترش خواهند یافت (چتر واژه به واژه‌ها و عباراتی گفته می‌شود که طیف وسیعی از مفاهیم مربوط به یک گروه را پوشش می‌دهند، مثل واژه پرنده که به طیف وسیعی از مفاهیم و جانداران اشاره دارد).

  آیا رویدادهای مجازی برای شما مناسبند؟

برای بسیاری از کسب‌‌وکارها، مخصوصا آنهایی که قبل از کووید-۱۹ متکی به جلسات حضوری بودند، برگزار کردن رویدادهای مجازی اجتناب‌‌ناپذیر است. اما حالا فرصتی برای سایر کسب‌‌وکارها هم پیش آمده که وارد فضای رویدادها شوند، چون در رویدادهای مجازی، موانع بزرگی که سابقا برای ورود، وجود داشت وجود ندارد. پس حالا زمان مناسبی است که از خودتان بپرسید آیا مشتری‌‌ها، از اینکه شما و همدیگر را بیشتر ببینند، لذت می‌‌برند؟ اگر به صورت گروهی یک‌جا جمع شوند چه چیزهایی خواهند آموخت و چه چیزهایی از هم یاد خواهند گرفت و در چه زمینه‌هایی به هم کمک خواهند کرد؟ وقتی به دل این تبادلات بروید، می‌توانید جایگاه خود را به عنوان یک شریک مهم تجاری برای مشتری‌‌ها تقویت کنید.

فرض کنید می‌خواهید این روش را امتحان کنید. چطور استارتش می‌‌زنید؟ خوشبختانه، آنقدرها هم سخت نیست. پلت‌فرم Live Events: نخستین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که می‌خواهید چه نوع تجربه‌‌ای ارائه کنید.Live Events  از مایکروسافت تیمز، یک ابزار آنلاین برای برگزاری انواع رویدادهاست. اما اگر به دنبال شرکت کردن و تعامل هستید، تیمز بهترین گزینه برای شما نیست. رویدادهایی که از طریق تیمز برگزار می‌شوند معمولا خیلی رسمی‌‌اند. حاضرین نمی‌توانند به‌طور شفاهی با سایر شرکت‌‌کننده‌ها یا حتی گرداننده‌ها ارتباط برقرار کنند. اما خوبی‌‌اش این است که این پلت‌فرم، یک پنل سوال و جواب دارد. شرکت‌‌کننده‌ها می‌توانند طی رویداد زنده، نظرات و سوالات خود را ارسال کنند. اگر فکر می‌کنید ماکزیمم ۱۰ هزار نفر شرکت‌‌کننده در رویدادتان شرکت خواهند کرد و اگر بیش از چهار ساعت طول نخواهد کشید، Live Events گزینه مناسب شماست.

۲.هوش مصنوعی شخصی‌‌سازی شده: هوش مصنوعی طی سال‌ها پیشرفت‌های بسیاری کرده. امروز این فناوری یک فرصت عالی برای کسب‌‌وکارها، شرکت‌‌ها، صنایع و حتی ملل به‌شمار می‌‌رود. هوش مصنوعی در بازاریابی به دنبال درک رفتار مشتری است: یعنی شناسایی الگوهای جست‌وجو و تعاملات. یکی از نمونه‌ها، چت‌‌بات‌‌ها هستند. مثلا مسترکارت یک بات پیام‌رسان فیس‌بوک ساخته که از نرم‌‌افزار پردازش زبان طبیعی برای رمزگشایی و کشف خواسته‌های مشتری استفاده می‌کند و طوری جواب می‌دهد که انگار یک انسان واقعی است. آنها حتی رسیدگی به بعضی از پرسش و پاسخ‌‌های پیچیده را هم اتومات کرده‌‌اند.

  آیا چت‌‌بات‌‌ها مناسب شما هستند؟

اگر کسب‌‌وکارتان طوری است که مشتری‌‌ها کلی سوال می‌‌پرسند، باید ابتدا یک صفحه پرسش‌‌های متداول ساده راه‌‌اندازی کنید. قدم بعدی این است که آن سوالات را در خدمات پیام‌رسانی خود ادغام کنید، مثلا در پیج فیس‌بوکتان. یک چت‌‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفته، برای بسیاری از کسب‌‌وکارهای کوچک قابل دسترس نیست اما اگر دائما به شکل‌‌های قابل پیش‌‌بینی با مشتری‌هایتان تعامل دارید، گزینه خوبی است. شرکت‌‌هایی هستند که کمک می‌کنند یک تجربه چت‌‌باتی بی‌دردسر در وب‌سایتتان ایجاد کنید.

۳.تبلیغات برنامه‌‌ریزی شده: آیا پول زیادی صرف تبلیغات می‌کنید؟ پیشرفت هوش مصنوعی اینجا هم به کمک شما می‌‌آید و کمک می‌کند مخارج تبلیغات خود را مدیریت کنید. یکی از چیزهای جدیدی که امسال رواج یافت، استفاده از هوش مصنوعی برای اتوماتیک‌‌سازی خرید تبلیغات بود که نامش را تبلیغات برنامه‌‌ریزی شده گذاشته‌‌اند. با این روش که به بیان ساده، خودکارسازی خرید و فروش تبلیغات آنلاین است، شما می‌توانید مشتری‌‌هایتان را دقیق‌‌تر هدف بگیرید. مثلا، روش مزایده آنی یکی از انواع خرید تبلیغات برنامه‌‌ریزی شده است. اتوماتیک‌‌سازی از طریق بات‌‌ها یا برنامه‌های مشخص، کمک می‌کند اثربخش‌‌تر و سریع‌‌تر عمل کنید، که این یعنی گفت‌وگوهای بیشتر و هزینه جذب مشتری کمتر (CAC).

۴. شخصی‌‌سازی: گرچه هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی، دو ترند جدید بازاریابی هستند که به سال ۲۰۲۲ نیز وارد می‌شوند، اما حقیقت این است که شخصی‌‌سازی همیشه کلید موفقیت باقی خواهد ماند. اگر می‌خواهید در سال جدید، متمایز باشید، باید بازاریابی خود را شخصی‌‌سازی کنید. این یعنی محتوا، محصولات، ایمیل‌‌ها و سایر چیزها کاملا شخصی‌‌سازی شده و متناسب با مخاطب باشند. آمارها نشان می‌دهد ۶۳ درصد مشتریان از تبلیغات کلی، اصلا خوششان نمی‌‌آید. سفارشی کردن محتوا و ارائه یک تجربه واقعی می‌تواند فروش شما را افزایش دهد. یکی از موفق‌‌ترین نمونه‌ها در این رابطه، هواپیمایی ایزی‌‌جت است که یک کمپین ایمیل مبتنی بر داده‌ها راه‌‌اندازی کرده که از تاریخچه سفر مشتری‌‌ها با این هواپیمایی استفاده می‌کند تا داستان‌های شخصی‌‌سازی شده درست کند و سپس به مشتری‌‌ها پیشنهاد می‌کند برای سفر بعدی، کجا را انتخاب کنند. تا‌کنون حدود ۵/ ۱۲ میلیون ایمیل منحصر به فرد ارسال شده که همین، نرخ کلیک را ۲۵ درصد در قیاس با ایمیل‌‌های غیرشخصی‌‌سازی، افزایش داده.یک نمونه موفق دیگر، استارباکز است که از یک اپلیکیشن موبایل با قابلیت‌‌های شبیه به بازی استفاده می‌کند. این اپ، متکی به داده‌هایی مثل تاریخچه و محل خرید است تا حتی‌‌المقدور، همه‌چیز مربوط به شخص مشتری باشد. این اپ به مشتری این امکان را می‌دهد که نوشیدنی‌‌های خود را شخصی‌‌سازی کند و با استفاده از سیستم پاداش، او را تشویق به استفاده بیشتر می‌کند. همین، درآمد شرکت را تا ۵۶/ ۲ میلیارد دلار افزایش داده است.

۵.بازاریابی  ویدئویی: در آستانه سال ۲۰۲۲، بازاریابی ویدئویی کماکان و با سرعت در حال افزایش است. پیش‌‌بینی‌‌ها نشان می‌دهد تا ۵ یا ۱۰ سال آینده، اهمیت آن بیشتر هم خواهد شد. کسب‌‌وکارهایی که از این روش استفاده می‌کنند گزارش کرده‌‌اند که نرخ تبدیلشان افزایش داشته. ویدئو، فاکتور مهمی در تصمیم‌گیری است.۵۲  درصد مشتری‌‌ها می‌گویند با تماشای ویدئوی محصولات، اعتماد و اطمینان بیشتری برای خرید آنلاین پیدا می‌کنند. ویدئو، ساده‌‌ترین و شفاف‌‌ترین روش برای به دست آوردن اطلاعات درباره یک محصول یا خدمات است که مشتری می‌تواند استفاده کند. اگر سایتتان شامل ویدئو نیز هست، احتمال آنکه نتایج جست‌وجوی ارگانیک ایجاد کند، در قیاس با متن، ۵۰ برابر است. محتوای ویدئویی نه تنها از نظر مردم بسیار جذاب است بلکه گوگل نیز سئوی پیج‌‌هایی را که شامل ویدئو هستند تقویت می‌کند. نکته فوق‌العاده محتوای ویدئویی این است که محتوایتان به راحتی می‌تواند برای استفاده در سایر پلت‌فرم‌‌ها، تغییر فرمت پیدا کند. مثلا اطلاعات داخل یک ویدئو می‌تواند به صورت متن دربیاید و در وبلاگ منتشر شود. می‌توانید ویدئو را متناسب با پلت‌فرم مورد نظر، تغییر دهید و در سایر پلت‌فرم‌‌ها مثل فیس‌بوک، اینستاگرام تی‌‌وی و حتی با تقسیم آن به قسمت‌‌های کوچک برای پست‌‌های اینستاگرام یا تیک‌‌تاک، آن را هم‌رسانی کنید. یک ایده دیگر این است که از صدای ویدئو به عنوان یک اپیزود پادکست استفاده کنید. آمارها نشان می‌دهد اگر در عنوان ایمیل خود، واژه ویدئو را اضافه کنید، نظر مشتری به آن بیشتر جلب می‌شود و نرخ باز کردن ایمیل شما افزایش می‌یابد. ویدئوهای زنده از جذابیت خاصی برخوردارند. بسیاری از شرکت‌‌ها از پخش زنده برای مصاحبه، نمایش دموی محصول یا خدمات، نگاهی به پشت صحنه برند، مثل اتفاقات در محل کار، نحوه ساخت محصول و رویدادهای شرکت استفاده می‌کنند.

 آیا محتوای ویدئویی در کسب‌‌وکار کوچک شما کاربرد دارد؟

ممکن است فکر کنید این روشی است که تنها کسب‌‌وکارهای بزرگ در آن سرمایه‌‌گذاری می‌کنند. از جهاتی، حق با شماست. اما برای استفاده از محتوای ویدئویی، روش‌های بسیاری وجود دارد و محدود بودن بودجه بازاریابی به ‌این معنا نیست که کلا این روش را استفاده نکنید. نگاهی به رقبایتان بکنید. همان کسانی که از نظر اندازه کسب‌‌وکار، مشابه شما هستند. اگر در بازاریابی‌‌شان ویدئو می‌‌بینید، این یک هشدار بزرگ است که باید برای بودن در عرصه رقابت، از ویدئو استفاده کنید. اگر ویدئو ندارند، خیلی هم عالی! این می‌تواند فرصتی برای شما باشد. نخستین ویدئوی شما می‌تواند یک گفت‌وگوی موضوعی با یک کارشناس در تیمتان باشد که در وبلاگتان منتشر می‌کنید. می‌توانید با موبایلتان ویدئو بگیرید.

مادامی که هم خودتان و هم کسب‌‌وکارتان حرفه‌‌ای به نظر برسد، مشتری‌‌ها هر گونه کم و کاستی‌‌ای را می‌‌بخشند چون این چیزها دارد عادی می‌شود. خلاصه اینکه، یک ویدئوی ایراددار، بهتر از این است که هیچ ویدئویی در کار نباشد. ویدئوی شما می‌تواند به سادگی راه رفتن در محل زندگی و معرفی خودتان و کسب‌‌وکارتان باشد. درباره کسب‌‌وکارهای کوچک، چه از نوع B۲B باشند، چه B۲C، مشتری‌‌ها عاشق حقیقت و صداقت هستند.

۶. بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها: تحقیقات آژانس بازاریابی Mediakix پیش‌‌بینی کرده هزینه بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها تا پایان سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. علت موفقیت این روش، اعتماد، طبیعی بودن و امکان شخصی‌‌سازی است. مصرف‌‌کننده‌ها، به نظر اینفلوئنسر درباره یک برند یا محصول، بیشتر از خود آن برند اعتماد دارند. ۵۸درصد مردم، طی ۶ ماه گذشته، محصولی را به خاطر پیشنهاد یک اینفلوئنسر خریده‌‌اند. بازاریابی از این طریق همچنین می‌تواند تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرد. با کمک هوش مصنوعی می‌توانید اینفلوئنسر مناسب خود را راحت‌‌تر پیدا کنید. این تکنولوژی می‌تواند اینفلوئنسرهایی را که مشارکت بهتری دارند، فالورهای جعلی کمتری دارند و احتمال ایجاد بازگشت سرمایه مثبت دارند شناسایی کند. اگر بازار شما، مخاطب فعال محتوای اینفلوئنسری در شبکه‌های اجتماعی است، بهتر است با یک اینفلوئنسر همکاری کنید. شما در اینجا هم به یک کمپین نیاز دارید، که مدت زمان مشارکت در آن تعیین شده باشد و مشخص کنید که آیا به دنبال یک «میکرو اینفلوئنسر» هستید یا «ماکرو اینفلوئنسر»‌ (میکرو اینفلوئنسرها کسانی هستند که از افراد عادی بیشتر فالوئر دارند اما هنوز در حد سلبریتی‌‌ها نیستند. ماکزیمم فالوئرهایشان ۱۰۰ هزار نفر تعیین شده. ماکرواینفلوئنسرها اما افرادی بسیار شناخته شده هستند و بیش از صد هزار نفر و حتی میلیونی فالوئر دارند)‌.

۷.پیام‌رسانی از طریق اپ‌‌ها: اپلیکیشن‌‌های پیام‌رسان اجتماعی، تنها برای ارسال اموجی به دوستانتان ساخته نشده‌‌اند. شرکت‌‌ها به‌طور فزاینده‌‌ای در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با مشتری‌هایشان هستند. فقط در فیس‌بوک مسنجر، ماهانه به‌طور متوسط ۱۰ میلیارد پیام میان مردم و شرکت‌‌ها رد و بدل می‌شود. این ارقام نشان‌دهنده محبوبیت اپلیکیشن‌‌های پیام‌رسان‌‌‌‌ اجتماعی است. منطقی است که محصولات و خدمات شرکت خود را در جایی بازاریابی کنید که مشتری‌‌های بالقوه آنجا حضور دارند. این اپلیکیشن‌‌ها به شما اجازه می‌دهند به مشتری‌‌های خود مستقیما پیام شخصی‌‌سازی شده بفرستید. مشتری‌‌ها نیز می‌توانند در رسانه‌‌ای که در محیط آن راحت هستند، با شما ارتباط مستقیم داشته باشند.۶۳  درصد مشتری‌‌ها اگر ببینند وب‌سایت یک شرکت، چت زنده دارد، دوباره به آن رجوع می‌کنند. ایده این نوع استراتژی، جمع‌آوری ارتباطات، ارائه موثر اطلاعات، افزایش فروش، یافتن مشتری‌‌های بالقوه و پشتیبانی و حمایت واقعی و آنی از مشتری‌‌هاست.

۸.فروش در شبکه‌های اجتماعی: ادغام تجارت الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از ترندهای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۲ است.پلت‌فرم‌‌هایی مثل اینستاگرام، فیس‌بوک‌ و پینترست در تلاشند تا مشتری بتواند بدون ترک اپلیکیشن، تراکنش خود را انجام دهد.

این یک تحول بزرگ در شبکه‌های اجتماعی است که باعث می‌شود این محیط‌ها، نه تنها جایی برای یافتن و ارتباط گرفتن با مشتری بالقوه، بلکه محلی برای تبدیل آنها به مشتری بالفعل نیز باشند. اینها چه معنایی برای کسب‌‌وکار شما دارد؟ اگر بازار شما در شبکه‌های اجتماعی فعال است و محصولی تولید می‌کنید که می‌تواند آنلاین فروخته شود، احتمالا باید به گزینه‌هایتان در این فضاها بیندیشید تا بتوانید با حذف واسطه‌ها، یکراست سراغ مشتری‌‌ها بروید. ترندهای حوزه بازاریابی البته، محدود به این ۸مورد نیست. شما به عنوان صاحب یک کسب‌‌وکار، باید تحولات این عرصه را همواره زیرنظر داشته باشید و با مفاهیم و واژه‌های جدید آشنا شوید. مواردی مثل تجربه مشتری، سئو، الگوریتم‌‌ها، جست‌وجوی صوتی، رمزارزها و حتی متاورس، دیگر در حد واژه نیستند و به واقعیت تبدیل شده‌‌اند. شما نیز ناگزیرید واقعیت‌‌ها را بپذیرید، اگر می‌خواهید در میدان رقابت باقی بمانید.

مترجم: مریم مرادخانی

منبع: Key Technologies