انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


کالباس نیم میلیونی شد


به نقل از دنیای اقتصاد، از ابتدای ســال 1401 همسو با سیاست هایی همچون حذف ارز 4200 تومانی از سوی دولت سیزدهم، اقلام خوراکی پرشتاب در حال گران شدن هستند...


به نقل از دنیای اقتصاد، از ابتدای ســال ۱۴۰۱ همسو با سیاست هایی همچون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت سیزدهم، اقلام خوراکی پرشتاب در حال گران شدن هستند؛
بنابر آمار رسمی از سـوی مرکز آمار، نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی در مرداد امسال به ۹۰/۲ درصد رسیده است و آمارهای غیر رسمی از افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی قیمت این اقلام در ماه های اخیر حکایت دارد. گوشت و مرغ اولین کالاهای اساسی بودند که غول تورم آن ها را از دســترس مردم دورکرد؛ با جهش قیمت ها در بازار مرغ و گوشــت، اقبال عمومی برای خرید سوسیس و کالباس افزایش یافت اما طولی نکشید تا کمرنگ شدن سهم سوسیس و کالباس در سبد خرید ایرانیان.
در شــهریور ســال ۱۴۰۰ هر کیلوگرم هات داگ ۹۰ درصد گوشــت در بازار ۱۱۴ هزار تومان قیمت داشــت و در ۵ شهریور امســال هر کیلوگرم از این کالا ۳۳۱ هزار تومان قیمت خورده است که حاکی از جهش ۱۹۰ درصدی قیمت آن در بازه زمانی یکساله است. همچنین قیمت سوسیس در همین بازه ۲۰۰ درصد افزایش و میانگین قیمت کالباس ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.
افزایش نرخ ها به کالباس نیم میلیونی ختم نمی شود؛ در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم سوجوک ۹۰ درصد گوشت به ۴۹۹ هزار تومان رســیده اســت و قیمت هر کیلوگرم چوریزو ۹۰ درصدگوشت قرمز نیز به ۵۱۰ هزار تومان رسیده است.

روابط عمومی انجمن ملی صنعت پخش ایران