انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


سرعت‌گیرهای توسعه بنگاه‌های اقتصادی


آخرین نشست شورای گفت‌وگو پیرامون مشکلات توسعه، تولید و تجارت در اتاق ایران برگزار شد.


مشکلاتی که برخی میراث گذشته است؛ نظیر تنش‌های ارزی و نتایج آن که همچنان به بنگاه‌های اقتصادی آسیب می‌زند و برخی تازه اضافه شده است مانند فیلترینگ گسترده و قطعی وسیع اینترنت در ایران.
 بعضی از این مشکلات به واردات لطمه می‌زند مانند بحران ارزی و بعضی به تولید و صادرات مانند قطع اینترنت و همگی به اتفاق سد راه توسعه هستند.
 به گفته کارشناسان، فیلترینگ و قطعی گسترده اینترنت ۵/ ۱میلیون دلار در هر ساعت به اقتصاد کشور زیان وارد کرده است.
 زیانی که گویا باز‌هم قرار است از سوی دولت با بسته‌های حمایتی جبران شود. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و رئیس شورای گفت‌وگوی دولت وبخش‌خصوصی اعلام کرده است: دولت وظیفه خود می‌داند بسته‌‌های حمایتی برای فعالان اقتصادی تهیه کند، ویرایش اول این طرح نیز آماده شده است و در صورت تصویب ازسوی مراجع  ذی‌ربط منتشر خواهد شد. تبعات بحران‌های ارزی سال‌۹۷ نیز همچنان بنگاه‌های اقتصادی و بخش‌های مختلف تولید را درگیر کرده است. 
در نشست اخیر شورای گفت‌وگو، واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از یک‌سو و واردات ماشین‌آلات تولید از سوی دیگر زیر ذره‌بین اعضای شورا قرار گرفت. 
دو گروه کالایی که با توجه به سیاست‌های ارزی کشور با آسیب‌های جدی مواجه شده‌اند، اما در مقابل نقدهای واردشده، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حتی برای واردات تجهیزات سرمایه‌گذاری ارزآور نیز امکان تخصیص ارز در کشور وجود ندارد و هرچند او موافق این رویه نیست اما واقعیات کشور این‌چنین است. 
در دستور کار مربوط به واردات، فعالان بخش صنایع آرایشی، بهداشتی و عطریات با اشاره به قانون منع‌واردات این مواد به مشکل قاچاق فراوان اشاره کردند و ادامه این روند را هم برای سلامت شهروندان و هم برای بخش تولید نامناسب دانستند. دو دستور کار دیگر یکی مربوط به معافیت مالیاتی سرمایه‌‌گذاران در طرح‌های جدید و دیگری معافیت گمرکی واردات ماشین‌آلات موردنیاز صنایع بود که هرچند با بحث‌هایی همراه بود اما در نهایت بر سر آن توافق حاصل شد.  علاوه‌بر این از حذف اتاق‌های بازرگانی و تعاون از ستاد تنظیم‌بازار و شورای پول و اعتبار و در نتیجه شائبه حذف بخش‌خصوصی و تعاونی از رویه تصمیم‌‌سازی کشوری سخن به میان آمد. در رابطه با حذف اتاق‌ها از ستاد تنظیم‌بازار، خاندوزی آن را مطلوب ندانست اما حذف بخش‌خصوصی از جلسات شورای پول و اعتبار با سخنان پورابراهیمی قطعی شد./دنیای اقتصاد

روابط عمومی انجمن ملی صنعت پخش ایران