انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


انجام اقدامات موثر برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع غذایی


نخستین جلسه اعضای هیات‌مدیره فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران با حضور احمد نظری، رئیس دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید ملی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.


در این جلسه دبیر فدراسیون تشکل‌‌های صنایع غذایی ایران با ابراز تاسف از اینکه طی چند ماه اخیر چالش‌ها و موانع بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد شده و ادارات دولتی تولیدکننده را همراه خود نمی‌دانند، گفت: دستورات و بخشنامه‌های خلق‌الساعه و بدون کارشناسی، بزرگ‌ترین خسارت را به تولید وارد کرده است.
فشارها به تولیدکنندگان و مانع‌تراشی از سوی ادارات متولی، با وضع این بخشنامه‌ها و ضوابط به‌طور غیرقابل منتظره‌ای افزایش یافته و تولیدکنندگان تمامی انرژی و وقت خود را جهت رفع و رجوع موارد بی‌اساس می‌‌گذرانند.
 محسن نقاشی افزود: در این مقطع زمانی که امارات متحده و به تازگی کشورهای آفریقایی به ویژه الجزایر امکانات خود را جهت جذب سرمایه‌گذاران صنایع غذایی ایران به کار گرفته‌اند، تولیدکننده ایرانی با مشکلات ساختگی ادارات و بخشنامه‌های غیرقانونی دست و پنجه نرم می‌کند که تشکل‌ها باید برای منتفی کردن آنها ماه‌ها اتلاف وقت کنند که این روند آسیب‌های جدی به تولیدکنندگان وارد می‌کند. وی با انتقاد از زمانبر بودن اخذ مجوزها ادامه داد: ادارات استاندارد و غذا و دارو طی موازی‌کاری ضوابط متناقض وضع کرده و پس از ماه‌ها صرف هزینه‌های آزمایشی سرسام‌آور سرانجام مجوز صادر می‌کنند؛ در حالی که در کشور همسایه یعنی ترکیه صدور مجوز تنها ظرف ۲۴ ساعت انجام می‌شود.

نقاشی با یادآوری اینکه مدیران شرکت‌ها اغلب اعضای هیات‌مدیره چندین شرکت هستند؛ تصریح کرد: چنانچه در یکی از شرکت‌ها مشکلی درباره چک، بیمه، امور دارایی و... پیش‌ آید حساب تمام شرکت‌ها تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و مسدود می‌شود. ضمن اینکه دارایی درصورت داشتن معوقه و یک ماه عدم پرداخت، تمام حساب‌های بانکی و امور ثبتی را مسدود و مدیران را ممنوع‌الخروج می‌کند. 
این فعال بخش خصوصی همچنین با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری باعث تورم و گرانی است. آیا تولیدکنندگانی که به ازای پرداخت مواد اولیه، حقوق و دستمزد، بهای انرژی و سوخت متحمل افزایش هزینه می‌شوند، می‌توانند قیمت کالاها و تولیدات خود را افزایش ندهند؟

مدتی قبل بازرسان ادارات برای مقابله با گران‌فروشی با خودروهای چراغ‌گردان وارد کارخانه‌ها می‌شدند و بگیر و ببند داشتند. آیا این برخورد در شأن و منزلت تولیدکننده است؟ نقاشی با انتقاد از زمانبر بودن ترخیص کالا از گمرک گفت: گمرگات کشور به بهانه‌های مختلف مواد اولیه واحدهای تولید را به اداره تملیک واگذار می‌کنند. اگر استعلام مواداولیه به زمان نیاز دارد و پاسخ گمرک طولانی می‌شود، تولیدکننده چرا باید تاوان آن را پرداخت کند. وی خاطرنشان کرد: ادارات باید ملزم شوند که قانون بهبود محیط کسب‌و‌کار را در موارد ذی‌ربط با تشکل‌های تولیدی اجرایی کنند./دنیای اقتصاد

روابط عمومی انجمن ملی صنعت پخش ایران