انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


در دیدار اعضای هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش و مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی البرز مطرح شد.

استقبال از شرکت‌های صنعت پخش برای حضور در استان البرز


در این جلسه احمد شیروانی دبیرکل انجمن ملی صنعت پخش ایران سخنان خود را با معرفی اعضای هیات مدیره انجمن آغاز کرد و ادامه داد: با توجه به پتانسیل شرکتهای صنعت پخش و با توجه به جلساتی که در گذشته در دفتر شرکت‌های شهرکها در دفتر مرکزی تهران برگزار شده است


در این جلسه احمد شیروانی دبیرکل انجمن ملی صنعت پخش ایران سخنان خود را با معرفی اعضای هیات مدیره انجمن آغاز کرد و ادامه داد: با توجه به پتانسیل شرکتهای صنعت پخش و با توجه به جلساتی که در گذشته در دفتر شرکت‌های شهرکها در دفتر مرکزی تهران برگزار شده است و نظر مساعد مدیر عامل محترم شرکت شهرکهای صنعتی ایران، این انجمن تمایل خود را برای حضور شرکت‌های عضو در شهرک‌های صنعتی و بررسی شرایط اعلام می دارد.

 در این دیدار دکتر سهراب کارگر به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران، پس از معرفی انجمن و ارائه گزارش توانمندی‌های شرکتها و اعضا گفت: در هیچ کدام از بخش‌های زنجیره توزیع، صنعت پخش را نمی‌توان نادیده گرفت. شرایط توزیع کالا در دنیا با ما تفاوت دارد و در ایران شرکت‌های تولیدی و توزیعی با هم نزدیک و پیوسته هستند.

دکتر کارگر با اعلام اینکه حدود 6 تا 8 درصد از GDP کشور به صنعت پخش اختصاص دارد افزود: برای اینکه هزینه توزیع کم شود این صنعت نیاز به حمایت دارد و ما به دلیل نیاز به نزدیک بودن به شهرها نیاز داریم با رعایت پروتکل‌های استاندارد، فضای انبارش، تیم لجستیک و تیم‌های توزیع را به شهرها نزدیک کنیم.

وی در ادامه گفت: دغدغه اصلی ما این است که بعضی از شرکتهای ما در استان‌های کشور به علت اینکه شرکت پخش را صرفا انبارداری کالا می‌دیدند، حمایت نمی‌شدند. این برخورد به دلیل عدم شناخت از این صنعت است.

دکتر کارگر افزود: با توجه به جایگاه قرارگیری کرج و نزدیک بودنش به تهران تمایل داریم در شهرک‌های صنعتی مستقر شویم و در گام اول بر اساس نیاز شرکتهای عضو و پتانسیل‌های استان البرز تصمیم داریم بررسی‌های لازم را انجام دهیم و امیدواریم این همکاری فیمابین شکل بگیرد.

 دکتر حمید ترکاشوند، عضو هیات مدیره انجمن نیز گفت: معضل ما این است که به عنوان شرکت خدماتی به این صنعت نگاه میشود. شرکت‌های پخش و توزیع اکنون در برخی مجموعه شهرکهای کشور در حال فعالیت هستند و در استان البرز نیز می توانیم، استانهای قزوین و زنجان را نیز پوشش دهیم.

وی افزود: لذا با توجه به هزینه‌ها و آبونمانی که در شهرک‌های صنعتی وجود دارد، انتظار داریم بر اساس دغدغه‌هایمان، نیاز این صنعت شناخته شود تا با برطرف کردن موانع، همکاری انجمن ملی صنعت پخش و شرکت‌ شهرکهای صنعتی البرز آغاز شود.

مهندس وفا تقی پوریان عضو هیات مدیره و خزانه دار انجمن نیز در ابتدای سخنان خود تاکید داشت: در انتخاب و جانمایی شرکت‌های عضو انجمن در استان البرز به موقعیت جغرافیایی شهرک صنعتی باید دقت شود. از بین چند گزینه برای انتخاب و استقرار باید این موضوع را مد نظر داشت که اگر شرکت‌های توزیع به شرکت‌های مادر و تولیدکننده وابسته و پیوسته نبودند، امکان ادامه حیات این صنعت به علت قیمت‌های دستوری و حاشیه سود اندک و هزینه‌های بالا، وجود نداشت.

 وی همچنین افزود: ما باید هزینه‌های لجستیک خود را کم کنیم، چرا که بازار هم در حال تغییر است و از تعداد مغازه‌های خرده فروشی کاسته شده و به تعداد فروشگاه‌های زنجیری افزوده شده است. ما برای مقابله با این شرایط با مدیریت شعب استان‌ها و گاه ادغام آنها با یکدیگر و پوشش دادن چند شهر و استان در یک مرکز توزیع، توانستیم تا ۶ برابر هزینه‌ها را صرفه‌جویی کنیم.

 ایشان با اشاره به مشکلات دیگری در این صنعت گفت: تامین خودروی لجستیک و توزیع درکشور یکی از مشکلات عدیده ماست که باید آن را مدیریت کنیم. افزایش قیمت خودروهای باربری هم معضلی است که باید تدبیری برایش اندیشیده شود.

مهندس تقی پوریان در پایان سخنانش گفت: از دیگر مشکلات صنعت پخش کمبود نقدینگی است در شرکت های صنعت پخش این مشکل نیز باید به وسیله تسهیلات حل شود که شرایط تضمینی خود را دارد.

دکتر صادقی رئیس شعبه استان البرز در ادامه جلسه به مشکلات اخیر استان به علت شیوع ویروس کرونا در حوزه توزیع اشاره داشت و اذعان داشت: از آنجا که شرکت‌های بزرگ در البرز شعبه مستقل ندارند عملا در شرایط بحرانی امکان خدمت رسانی ندارند. این ضعف در روزهای عادی شاید حیاتی به نظر نرسد اما در مواقع بحرانی خودنمایی میکند. بر این باورم که حضور شرکت‌های صنعت پخش می تواند باعث افزایش خدمات رسانی و توزیع کالا در این استان شود و نتیجه اش رفاه بیشتر مردم استان خواهد بود.

دکتر فرشچی مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی البرز ضمن خوش آمدگویی به اعضای هیات مدیره انجمن با اشاره به شرایط اخیر کشور گفت: ما در مسئله توزیع و پخش در شرایط کرونا دچار کمبود و چالش بودیم. ما در تولید توانمند هستیم، ولی در توزیع و پخش مشکل داشتیم. اعتقاد داریم با توجه به پتانسیل‌های استان البرز انجمن ملی صنعت پخش ایران می تواند از امکانات استان به خوبی استفاده کند.

در این جلسه پس از ارائه پیشنهادات دکترفرشچی به هیات مدیره انجمن، قرار بر این شد با تشکیل کارگروه در انجمن ملی صنعت پخش، پتانسیل‌های استان البرز برای استقرار شرکت‌های عضو بررسی و جلسات و  اقدامات لازم انجام شود.