انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


کنفرانس خبری انجمن ملی صنعت پخش ایران برگزار شد


نشست خبری پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران، روز بیست و دوم اسفند ماه 1401 در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد .


نشست خبری پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران، روز بیست و دوم اسفند ماه 1401 در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و تعدادی از مدیران انجمن ملی صنعت پخش در این نشست با بیان جایگاه و اهمیت این صنعت و اشاره به برخی مشکلات و چالش‌های این صنعت مهم به تشریح برنامه های پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی صنعت پخش ایران پرداختند.

اهمیت صنعت پخش در ساختار اقتصادی کشور

دکتر سهراب کارگر، رییس هیات‌مدیره انجمن ملی صنعت پخش و رییس شورای سیاستگذاری پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران، با اشاره به سهم 9 درصدی این صنعت در تولید ناخالص ملی (GDP)، تصریح کرد: انجمن صنعت پخش ایران با 1700 عضو فعال در اتاق بازرگانی، دارای 17 شعبه در سراسر کشور است و به تمامی وزارتخانه‌ها خدمات توزیع ارایه می‌دهد. این انجمن 3500 تامین‌کننده و واردکننده داخلی و خارجی را در بخش کالاهای FMCG تحت پوشش دارد.

وی افزود: 100 درصد توزیع بخش دارویی کشور و 80 درصد از توزیع و پخش سایر محصولات توسط شرکت‌های عضو انجمن ملی صنعت پخش انجام می‌شود و 4 میلیون متر مربع انواع انبارهای سرپوشیده را در اختیار داریم. همچنین اعضای انجمن دارای 25 هزار دستگاه ناوگان درون‌شهری است که به سراسر کشور خدمات توزیع ارایه می‌دهند.

به گفته کارگر، گردش مالی صنعت پخش ایران در سال 1401، 750 هزار میلیارد تومان بود که با گردش مالی 180 هزار میلیارد تومانی دارو، به 930 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی همچنین یکی از چالش‌های اصلی صنعت پخش را نداشتن جایگاه قانونی در نظام جامع توزیع برشمرد و افزود: صنعت پخش ایران در منطقه از رتبه بسیار خوبی برخوردار است اما در داخل هنوز دارای جایگاه قانونمند نیست و قانون نظام جامع توزیع همچنان در دست تدوین است و با تعامل 6 وزارتخانه باید به اجرا برسد.

کارگر به چالش‌های دیگر این صنعت نیز اشاره و اظهار کرد: موازی‌کاری، معضل دیگری است که انجمن ملی صنعت پخش با آن دست و پنجه نرم می‌کند. اکثر شرکت‌های تولیدی و وزارتخانه‌ها، هر یک نظام توزیع خود را دارند و از قوانین موازی تبعیت می‌کنند.

وی خواستار قانونمند شدن جایگاه این صنعت شد و گفت: بر خلاف کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای درحال توسعه، صنعت توزیع در ایران خارج از یک وزارتخانه است و نهاد مشخصی ندارد.

رییس شورای سیاستگذاری پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی صنعت پخش ایران، هدف از برگزاری این رویداد را شناخت و معرفی بیش‌تر جایگاه صنعت پخش به دولتمردان، دانشگاهیان و شرکت‌های زنجیره تولید و تامین اعلام و اظهار کرد: در کنفرانس‌ها و پنل‌های تخصصی که در حاشیه نمایشگاه پنجم برگزار می‌شود، بر این نقش مهم تاکید خواهیم کرد.

بخش مغفول مانده در زنجیره تامین

در ادامه این نشست، دکتر محمدرضا مرادی، عضو هیات‌مدیره انجمن ملی صنعت پخش، این صنعت را یکی از بخش‌های مغفول مانده در زنجیره تامین کالاها دانست و افزود: این صنعت در کشورهای پیشرفته در اولویت بخش‌های خدماتی و جزو 10 صنعت برتر قرار دارد، درحالی‌که در ایران بیش‌تر به‌عنوان شرکت‌های واسطه‌گر شناخته می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن ملی صنعت پخش، تصریح کرد: فرایند تحقیق و توسعه در صنعت پخش، مطلوب نیست. متاسفانه بخش بزرگی از شرکت‌های توزیع و پخش در ایران هنوز سنتی هستند و شرایط و امکانات مناسب برای تحقیق و توسعه را در اختیار ندارند.

وی برگزاری نمایشگاه صنعت پخش را یکی از مهم ترین راهکارها جهت ارتقای سطح دانش شرکت‌های فعال در این صنعت و بخش تحقیق و توسعه این شرکت ها دانست.

تغییر استراتژی انجمن ملی صنعت پخش

احمد شیروانی، دبیرکل انجمن شرکت‌های صنعت پخش نیز در ادامه این نشست، به برخی از مشکلات و موانع صنعت پخش ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس سیاست‌های جدید هیات‌مدیره، انجمن تغییراتی در استراتژی‌های خود ایجاد کرده و برگزاری پنجمین نمایشگاه و کنفرانس صنعت پخش ایران با رویکرد جدید در جزیره کیش، یکی از سرفصل های جدید فعالیت های این انجمن می باشد.

 

برگزاری پنجمین کنفرانس و نمایشگاه صنعت پخش ایران در جزیره کیش

آریا حمیدیان، مدیرعامل شرکت بهاران تدبیر کیش و مجری برگزاری این رویداد، با اشاره به اهمیت صنعت پخش در ساختار اقتصادی کشور و نقش این انجمن در تامین امنیت غذایی جامعه، به ضرورت برگزاری رویدادی در استانداردهای جهانی به منظور معرفی هر چه بیشتر جایگاه این صنعت، آشنایی مسئولیت دولتی با چالش ها و دغدغه های فعالین این حوزه، آشنایی با آخرین دستاوردها و نوآوری های این صنعت در جهان و توسعه بازار شرکت های صنعت پخش پرداخت.

به گفته وی، انتخاب جزیره کیش به عنوان محل برگزاری رویداد پس از بررسی های کارشناسانه و به منظور بهره برداری حداکثری از فرصت ایجاد شده در راستای تحقق اهداف عالی انجمن می باشد.