انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


روز جهانی محیط‌زیست 2020 در سایه کرونا



 

 

تاثیر همه‌گیری کووید-19بر سلامت محیط‌زیست

ایسنا/خراسان رضوی-همه‌گیری کووید-19 به ما نشان داده که چقدر سریع می‌توانیم سازگار شویم. به‌عنوان مثال در بخش مشاغل می‌توانیم محصولات و خدمات را برای رفع نیازهای مختلف مشتریان تغییر دهیم. پس تغییر رفتار در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز وجود خواهد داشت.

چندین شهر هند در بین آلوده‌ترین شهرهای جهان جای گرفتند. مطالعات نشان می‌دهد که نزدیک به 700 میلیون نفر در هند در معرض هوای ناسالم قرار دارند و نتایج خانه‌نشینی این بیماری نشان داد که اقتصاد باید مکمل سلامتی و محیط سالم باشد.

گذشته از فواید سلامتی کاهش آلودگی هوا، گازهای گلخانه‌ای که باعث ایجاد تغییرات آب و هوایی می‌شوند نیز کاهش می‌یابد و باید بدانیم عدم کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای بزرگترین خطر برای اقتصاد، سلامتی و زندگی است.

بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، نتیجه تغییرات آب و هوایی افزایش دما و سوء‌تغذیه است و منجر به افزایش حدود 250 هزار مرگ در بین سال‌های 2030 و 2050 خواهد شد.

هنگامی‌که آلودگی هوا و گازهای گلخانه‌ای را کاهش ‌دهیم، سلامتی را بهبود می‌بخشیم و محیط زندگی دلپذیرتری ایجاد می‌کنیم و از این طریق خطرات متعدد مرتبط با تغییرات آب و هوایی را کاهش خواهیم داد.

توقف اجباری در تولید گازهای گلخانه‌ای، آلاینده‌های هوا، پسماندها و فاضلاب‌های صنعتی و حتی تخریب منابع طبیعی مثبت شیوع بیماری کرونا بر محیط‌زیست قلمداد می‌شود که بشر با کاستن از فعالیت‌های اقتصادی خود به‌نوعی، فرصت مجدد به محیط‌زیست داده است.

غذایی که می‌خوریم، هوایی که تنفس می‌کنیم ، آبی که می‌نوشیم و آنچه که سیاره ما را به مکانی برای زندگی تبدیل کرده، از طبیعت سرچشمه گرفته است و اگر ما وظیفه خود را برای کمک به آن انجام ندهیم، هر آنچه برای بقا لازم داریم از بین خواهد رفت.

در سال 1972، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد اجلاسی با موضوع انسان و محیط‌زیست برگزار کرد و همزمان با برپایی این اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای تصویب کرد که UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) ایجاد شد. سازمان ملل متحد  معتقد است، مراسم این روز فرصتی برای تفکر روشنفکرانه و رفتار مسئولانه افراد، شرکت‌ها و جوامع در حفظ و تقویت محیط‌زیست فراهم می‌کند.

میزبان مراسم روز جهانی محیط‌زیست در سال 2020 کلمبیاست که با همکاری آلمان مراسم روز جهانی محیط‌زیست  را برگزار می‌کند. در سال 2019، چین میزبان روز جهانی محیط‌زیست بود و موضوع آن "شکست آلودگی هوا " بود. امسال نیز سازمان ملل، موضوع سال 2020 را "تنوع زیستی" اعلام کرده است.

بر اساس آمار پلتفرم سیاست علمی بین دولتی در مورد تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم (IPBES)، تقریبا یک‌میلیون گونه موجود زنده در معرض خطر انقراض قرار دارند. 75 درصد از خشکی‌ها و دو سوم از آب‌های زمین به دلیل رفتارهای انسانی تغییر کردند. مناطق شهری از سال 1992 بیش از دو برابر شده و از سال 1980 آلودگی پلاستیک نیز 10 برابر شده است.

سازمان ملل گفت: "حوادث اخیر، از آتش‌سوزی در برزیل، ایالات‌متحده و استرالیا گرفته تا آلودگی در سراسر آفریقای شرقی  و بیماری همه‌گیر جهانی کووید-19 وابستگی متقابل انسان‌ها و ارتباطات زندگی را نشان می‌دهد."

 

بیماری همه‌گیر کووید-19 نشان می‌دهد که چگونه تخریب تنوع زیستی می‌تواند به سیستم‌های حامی زندگی انسانی آسیب برساند. این سازمان می‌گوید: هر ساله تقریبا یک میلیارد مورد بیماری و میلیون‌ها مرگ‌ومیر به دلیل بیماری‌های ایجادشده توسط کرونا ویروس‌ها رخ می‌دهد. حدود سه‌چهارم از کل بیماری‌های عفونی در انسان از حیوانات منتقل می‌شوند و مردم هنوز هم نمی‌دانند پایداری تنوع زیستی در سیاره زمین از ما در برابر همه‌گیری‌ها محافظت می‌کند.

روز جهانی محیط‌زیست 2020 به‌طور گسترده در بیش از 143 کشور جهان به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و روش برگزاری مراسم امسال بیانگر مراقبت و حفاظت از زمین و محیط‌زیست حتی در زمان خانه‌نشینی است.

مراسم این روز با کمپین‌ها، آگاهی و حساس کردن مردم محلی در مورد شرایط تاثیرگذار محیطی و پیشنهاد روش‌هایی برای جلوگیری از آن‌ها، سازمان‌دهی نمایشنامه‌ها، آزمون‌ها، کاشت درختان، سخنرانی‌ها، پوستر، فعالیت‌های مختلف برای کودکان و غیره اجرا خواهد شد.

کلمبیا یکی از بزرگترین کشورهای جهان است که 10درصد از تنوع زیستی کره زمین را در خود جای داده است، کلمبیا از نظر تنوع گونه‌های پرنده و ارکیده رتبه نخست و در بخش گیاهان، پروانه‌ها، ماهی‌های آب شیرین و دوزیستان در رتبه دوم قرار دارد.

ریکاردو لوزانو، وزیر محیط‌زیست و توسعه پایدار کلمبیا، ژوچن فلاسبارت، وزیر محیط زیست آلمان و اینگر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل  گفتند: در حال حاضر، یک میلیون گونه گیاهان و حیوانات در معرض انقراض هستند، پس زمان توجه به مسئله تنوع زیستی است.

سال 2020 یک سال مهم برای تعهدات کشورها در زمینه حفظ و احیای تنوع زیستی است.

چرا باید به تنوع زیستی توجه کنیم؟

تنوع زیستی شامل تنوع گونه‌های زمینی، گونه‌های آب‌های شیرین و شور و همچنین زیستگاه‌های آن‌هاست. تنوع زیستی برای بقای زندگی روی زمین بسیار حیاتی و اساس کالاها و خدمات محیطی است که به جوامع بشری اجازه می‌دهد تا شکوفا شوند. تنوع زیستی برای ما مواد غذایی، آب، منابع و همچنین خدماتی مانند کنترل آب‌وهوا، گرده‌افشانی، کاهش سیل و چرخه مواد مغذی را فراهم می‌کند.

 

اکوسیستم‌ها به کوچک‌ترین باکتری‌ها تا بزرگترین مهره‌داران متکی هستند. همه به‌هم‌پیوسته‌اند برخی در حال تولید اکسیژن هستند، برخی دیگر تنفس می‌کنند، بعضی از آن‌ها غذا برای گونه‌های بزرگ‌تر تهیه می‌کنند و خود نیز طعمه گونه‌های بزرگتری می‌شوند. درواقع، هر موجود زنده در حفظ تعادل نقشی دارد.

تنوع زیستی شامل سه نوع اصلی تنوع گونه‌ها از نظر ژنتیکی، تنوع گونه‌ها از نظر حیوانی و تنوع زیستگاه‌هاست.

تغییرات جهانی نیاز به یک جامعه جهانی دارد

روز جهانی محیط‌زیست بستر جهانی برای الهام بخشیدن به تغییرات مثبت فراهم می‌کند و نشان می‌دهد تغییرات جهانی نیاز به یک جامعه جهانی دارد. افراد باید در مورد شیوه مصرف خود، کسب‌وکارها بر اساس مدل‌های سبزتر، محصولات کشاورزی بر اساس تولید با دوام بیشتر، تفکر کنند. معلمان نیز باید الهام‌بخش دانش‌آموزان باشند تا دروازه‌بان آینده جهان سبز شوند.

 

مشارکت کردن

امسال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به‌صورت دیجیتالی این روز را جشن می‌گیرند و از این روش ابزاری برای یادگیری، اشتراک‌گذاری و اقدامات در این زمینه استفاده خواهد شد.