انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


نشست مدیران دو وزارتخانه برای حل مشکلات شرکت‌های صنعت پخش


در دیدار هیات مدیره انجمن ملی شرکتهای صنعت پخش  به میزبانی دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت با حضور مدیران معاونت سازمان غذا و دارو با موضوع برطرف کردن مشکلات پیش آمده در ثبت نام سامانه‌ وزارتخانه بهداشت و درمان و مجوز فعالیت شرکت‌های


اخیرا نامه‌ای از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های صنعت پخش ارسال شده است با این مضمون که در صورت عدم ثبت کالاها و اخذ مجوز در سامانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انبار شرکت پخش پلمپ خواهد شد. آنجا که این اقدام باعث موازی کاری در فعالیت شرکت های صنعت پخش و سامانه رصد کالای وزارت صمت شده، اعضای هیات با مدیران دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در جلسه‌ای به بیان مشکلات و موانع پیش ازآمده از این نامه پرداختند.

در دیدار هیات مدیره انجمن ملی شرکتهای صنعت پخش  به میزبانی دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت با حضور مدیران معاونت سازمان غذا و دارو با موضوع برطرف کردن مشکلات پیش آمده در ثبت نام سامانه‌ وزارتخانه بهداشت و درمان و مجوز فعالیت شرکت‌های صنعت پخش برگزار شد.

  در این دیدار که دکتر سهراب کارگر به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن صنعت پخش و دکتر سید ابراهیم هاشمی به عنوان عضو هیات مدیره و احمد شیروانی، دبیرکل انجمن حضور داشتند و به بیان مشکلات پیش آمده برای شرکت‌های صنعت پخش نکاتی را بیان نمودند و در ادامه مدیران مرتبط با موضوع، در هر دو وزارتخانه، پس از شنیدن صدای نمایندگان صنعت پخش، راجع به انتظارات خود نکاتی را بیان کردند و در پایان این جلسه مقرر شد جلسات کارشناسی ما بین دو وزارتخانه برگزار گردد تا با یکپارچه‌سازی سامانه وزارتخانه صمت و همچنین غذا و دارو با همراهی انجمن از مشکلات صنعت پخش کالا در کشور کم شود.

حمید محله‌ای

معاون مدیر کل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت

از دیرباز مجوز فعالیت شرکت‌های پخش مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و شوینده در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود. شرکت‌های دارویی هم در سازمان غذا و دارو ثبت شده و مجوز فعالیت میگیرند. مدتی است سازمان غذا و دارو برای نظارت بر کالاهای سلامت محور دستورالعمل‌هایی را صادر کرده است و شرکت‌های پخش را ملزم نموده تا آنها را رعایت کنند. ما هم از این موضوع استقبال می کنیم. در ادامه، موضوع اعطای مجوز فعالیت برای شرکت‌های پخش در حوزه غذایی، آرایشی و بهداشتی، توسط سازمان غذا و دارو مطرح شد که از نظر ما برای شرکت‌های پخشی که دارای مجوز پخش از وزارت صمت هستند، موازی‌کاری محسوب می‌شود. با پیگیری‌های بعمل آمده و جلساتی مشترکی که داشتیم، از این اقدام جلوگیری شد. همچنین از شرکت‌های پخش خواسته شد اطلاعات کالای توزیعی خود را در سامانه سازمان غذا و دارو نیز ثبت کنند، ولی مجوز‌ها همچنان توسط وزارت صمت داده شود. این موضوع در جلسه تصمیم گیری شد، اما این موضوع اجرایی نشده است. اکنون شرکت‌های پخش به اینکه دو مجوز دریافت کنند، انتقاد دارند. چرا که وزارت صمت این اختیار را به انجمن ملی شرکت‌های صنعت پخش داده است که امور فنی و نظارت بر انبارهای توزیع را نیز عهده دار باشد و راستی آزمایی رصد کالای توزیعی در کشور به عهده وزارتخانه صمت باشد. این موضوع می‌تواند به پخش‌های دیگر هم تعمیم داده شود؛ چرا که این اقدام تجربه موفقی بوده است.

 دکتر سهراب کارگر

رئیس هیات مدیره انجمن ملی شرکتهای صنعت پخش ایران

در روزهای گذشته توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی‌ کشور، مکاتباتی به شرکت‌های پخش ارسال شده که می‌بایست اطلاعات خود را در سامانه "TTAC" ثبت کنید و مجوز خود را دریافت یا بروزرسانی نمایند. با وجود تصمیماتی که در جلسات گذشته گرفته و ابلاغ شده است، چند شعبه استانی پخش ما دچار مشکل شده اند. در این شرایط اقتصادی شرکتها دچار دوگانگی شده اند. اگر ما این مانع را برطرف نکنیم، به چرخه عرضه، ضربه سختی وارد خواهد شد. در این شرایط توزیع‌های زیر پله‌ای تقویت می‌شود.

باید این موضوع را مد نظر قرار داد که شرکت‌های پخش روزانه بیش از 2 میلیون و هفتصد هزار فاکتور در سامانه رصد کالا ثبت می‌کنند. در این شرایط ما معتقدیم که می‌توانیم همانطور که فاکتورها را در سامانه رصد وزارت صمت وارد ‌کنیم، با یکپارچه‌سازی سامانه‌ها، این اطلاعات می‌تواند در سامانه سازمان غذا و دارو هم وارد شود. امروز شرایط پخش کالا در کشور خاص است و تصمیمات غیر کارشناسی به بدنه صنعت ضربه می‌زند. آماری که داریم این است که ۳۰ تا ۳۵ درصد شرکت‌های صنایع غذایی غیر فعال هستند و کالایی ندارند که شرکت‌های پخش آنها را توزیع کنند. هر چقدر به نیمه دوم سال نزدیک‌تر شویم این محدودیت ها بیشتر می شود. با توجه به اینکه پروسه زمانی عرضه و واردات سه ماهه بوده ولی الان نزدیک به ۶ ماه شده است، این موجودی دارد کم می‌شود و بحران به وجود می‌آید. معتقدم برای وارد کردن اطلاعات، با یک تنفس چند ماهه   باید فرصت داد تا انتظارات سازمان غذا و دارو را نیز برآورده کنیم.

 دکتر‌سید ابراهیم هاشمی

عضو هیات مدیره انجمن ملی شرکتهای صنعت پخش ایران

در کشورهای پیشرفته دنیا، شرکت های پخش در یک کانال مشخص ثبت می‌شوند و همه دستگاههای نظارتی بر آن سامانه نظارت دارند. جدیدا نامه‌ای برای شرکت‌های پخش با موضوع ثبت فعالیت شرکت‌های پخش در سامانه تیتک دریافت کردیم که شرکت‌های صنعت پخش را دچار دوگانگی کرده است.  

در بحث سامانه جامع انبارها، ما کالای دارویی خود را در سامانه وزارت بهداشت ثبت می‌کنیم. روزی نامه‌ای به شرکته های پخش زده شد مبنی بر اینکه اطلاعات انبارها باید در سامانه وزرات صمت هم وارد شود و در ادامه اعلام شد در صورتیکه با وجود ثبت و اعلام موجودی انبار در یک سامانه اگر در سامانه دوم ثبت انجام نشود، مشمول نگهداری کالای قاچاق می شویم.

در جلسه ای که به این منظور برگزار شد، قرار بود در یک سامانه، اطلاعات مربوط به نظارت دولت وارد شود و نظارت انجام شود و ما فقط در یک سامانه ثبت کنیم. قرار بود مادر در سامانه دارویی ثبت کنیم  و وزارت بهداشت به سامانه وزارت صنعت متصل شود. با این روش اطلاعات کامل و جامع در سامانه‌ها وارد می شود و اطلاعات هم در دو سامانه پیوسته بود.

 الان ما در سامانه "تیتک" داریم اطلاعات را وارد میکنیم، این سامانه بسیار خوبی است و ایرادهایی دارد که انشاا... برطرف می‌شود. حالا نکته اینجاست امکان ندارد در بستر موجود، در پنج سال آینده بتوان خارج از دارو، اقدامی انجام داد. چرا که در حوزه‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی فعالان زیادی بدون شناسنامه و مشخصات رسمی در حال فعالیت هستند، که ممانعت از کار آنها نیاز به جدیت، برنامه ریزی بلند مدت دارد.

نکته دوم اینکه مادر حدود ۶۰۰۰ کد کالایی داریم. اما در حوزه‌های دیگر مانند غذا، آرایشی، بهداشتی بیش از ۴۳۰ هزار کالا داریم. چطور می شود این کالاها را در سامانه تیتک ساماندهی کرد؟

 نکته بعدی اینکه الزامات نظارت و کنترل انبارهای دارو، با انبار‌های غذا و شوینده و بهداشتی بسیار متفاوت است. کنترل دما، رطوبت و نور انبار دارو با صنایع غذایی متفاوت است. در حال حاضر با استانداردهای دارو، انبارهای آرایشی مجوز کیفیت نمی‌گیرند. این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و اجرا در فازبندی مشخص امور است.

نکته دیگر اینکه شرکتهای دارویی مجوز خود را بر اساس ماده 20 تشکیل وزارخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از این وزارتخانه می‌گیرند. حال وقتی قانون این موارد را مشخص کرده است، کافی است با جلسات کارشناسی بین دو وزارتخانه و انجمن ملی شرکت‌های صنعت پخش به عنوان مجری این مسائل را حل کنیم. این ایده آل ترین راه ممکن است.

دکتر عبدالعظیم بهفر

 مدیر کل فرآورده‌های غذایی و دارویی سامانه از سازمان غذا و دارو

یکی از وظایف سازمان غذا و دارو، تامین سلامت مردم و نظارت بر تولید و توزیع کالاهاست. مجوزی که اگر توسط نهادهای دیگر نظیر استاندارد هم اعطا شود، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم، باید ناظر بر کیفیت تولیدات شرکت‌ها باشد. پس در مواردی که موضوعات اقتصادی یا بازرگانی مطرح است، مجوز وزارت صمت مورد تایید ما است. البته باز هم مباحث نظارت بر کالاهای غذایی، آرایشی و بهداشتی در حوزه وظایف اداره کل فرآورده‌های غذایی و دارویی تعریف می‌شود. سامانه‌ی سازمان غذا و دارو در قبال قانون باید جوابگو باشد.

یکی از وظایفی که عرض کردم؛ در حوزه توزیع و ثبت عرضه کالا است. در برخی داروخانه‌ها مشاهده کالایی هستیم که اصلاً ثبت نشده و تقلبی است. ما انتظار داریم با ثبت کالاها در سامانه ما، جلوی توزیع کالایی که مشخص نیست منبع آن کجاست و نظارتی بر آن نیست، گرفته شود.

حتما می دانید بیش از 7/1 میلیارد دلار کالای تقلبی در بازار ایران در حوزه دارو، آرایشی، بهداشتی وجود دارد. متاسفانه سیستم‌های توزیعی وجود دارد که جایی ثبت نشده است. باید جلوی فعالیت آنها گرفته شود. این حجم کالای تقلبی باعث مشکلات بسیار زیادی برای سلامت مردم می‌شود.

 ما ضمن تشکر و قدردانی از شرکت‌های پخش انجمن ملی صنعت پخش ایران، امیدوارم با ثبت اطلاعات شرکت‌ها در سامانه معاونت سلامت از فعالیت شرکت‌های غیر قانونی و جلوگیری بعمل آید.