انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


بورس رویایی 99



بدون شک یکی از جذاب ترین و البته پر بیننده ترین خبر در حال حاضر ایران افزایش شاخص بورس و رشد خوب بورس است که همگان را به سمت خود کشانیده است. بررسی ادامه دار بودن روند رشد بورس در سال جاری را در این مطلب بخوانید.

به گزارش تیتربرتر؛ بورس یا بهابازار به بازاری سازمان‌یافته اطلاق می‌شود که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. در بورس کالا، کالا و در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق قرضه مورد معامله قرار می‌گیرد.

مقایسه بورس 99 با بورس 98

در طول دو سال گذشته پیدا کردن محلی برای سرمایه‌گذاری، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم ایران تبدیل شده بود. دغدغه‌ای که به واسطه رشد افسار گسیخته تورم در طی دو سال گذشته، بر اهمیت آن افزوده شده است.

از سویی دیگر با توجه به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول (IMF)  مبنی بر اتمام رشد منفی و شروع رشد مثبت اقتصادی (معادل 0.2 درصد) اقتصاد ایران در سال آینده، بارقه‌ای از امید در دل برخی از کارشناسان اقتصادی پدیدار شد. اما با شیوع کرونا و به هم ریختن معادلات اقتصادی در سراسر جهان، تحقق چنین رشدی برای اقتصاد ایران کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

بورس در بخش اقتصادی

یکی از مواردی که در سرنوشت اقتصادی هر کشوری نقش کلیدی ایفا می‌کند، بودجه آن کشور است. بودجه در واقع صورت هزینه سالیانه دولت به حساب می‌آید. از همین رو بررسی بودجه کشور در سال 99، می‌تواند چشم‌انداز خوبی در خصوص نحوه اداره کشور و وضعیت کسب و کارها در سال آینده در اختیارمان قرار دهد.

به عقیده کارشناسان اقتصادی، وضعیت بودجه دولت در سال 99 به گونه‌ای است که حدود 200 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت. در چنین شرایطی دولت ضمن پایین آوردن هزینه‌های خود، می‌تواند درآمدهای خود را عمدتاً از طریق راه‌های زیر افزایش دهد:

  • افزایش بدهی
  • مالیات‌ها
  • کاهش یارانه‌های پنهان

اما با توجه به شرایط حال حاضر اقتصاد ایران، به نظر می‌رسد که دولت به سراغ استفاده از ترکیبی از سه ابزار فوق روی آورد.

از سوی دیگر اجرای روش‌های فوق تا حدی زمان‌بر و دارای هزینه‌های سیاسی مختلف است. لذا توان دولت در درآمدزایی از این طرح‌ها محدود خواهد بود و احتمالاً مجبور به استقراض از بانک مرکزی خواهد شد. با توجه به افت شدید فروش نفت و به تبع آن ارزآوری پایین کشور، استقراض دولت از بانک مرکزی موجب بالا بردن پایه‌ی پولی و در نتیجه افزایش نقدینگی خواهد شد.

در حال حاضر شاهد افزایش نقدینگی با نرخ 30 درصد هستیم که در صورت اتخاذ چنین تصمیماتی در سال آینده، باید شاهد افزایش سرعت رشد نقدینگی و در پی آن افزایش تورم باشیم. به گونه‌ای که پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی حاکی از تورم حداقل 30 درصدی در سال آینده است. همچنین از آنجا که دولت توان چندانی (به دلایل گفته شده در بالا) در کاهش نرخ رشد نقدینگی ندارد، برای کنترل تورم به کاهش سرعت گردش پول روی آورده است. گواه این مطلب را می‌توان در مصوبات بانک مرکزی در ماه‌های گذشته یافت. به طوری که اکنون انجام تراکنش‌های بالای 200 میلیون تومان مستلزم ارائه اسناد و توضیحات است. همچنین احتمالاً مصوبات دیگری از این دست مانند زمان‌بندی کردن پرداخت‌ها نیز صادر شود تا سرعت گردش پول مقداری کاهش یابد.

اوضاع روز بورس در سال 99

در جریان دادوستدهای دیروز (9اردیبهشت) بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 760میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 9هزار و 85میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 190هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 25هزار و 502واحدی در ارتفاع 846هزار و 8واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارویی تامین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش و ایران ترانسفو با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 6785واحد، کل (هموزن) 4882واحد، قیمت (هموزن) 3243واحد، آزاد شناور 30938واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 19077و 49831واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 984میلیون ورقه به‌ارزش 5331میلیارد تومان در 1004هزار نوبت، شاخص فرابورس(آیفکس) 166واحد رشد کرد و در ارتفاع 9940واحد قرار گرفت.

در این بازار هم دیروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری صبا تامین و ذوب آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، بیمه کوثر و مدیریت انرژی تابان هور با افت خود مانع افزایش بیشتر آیفکس شدند.

نویسنده: علی اکبر رضایی