انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران


نیاز صنعت پخش به ملزومات پیشگیری از کرونا



کمتر کسی حتی تصور می‌کرد روزی برسد که یک ویروس  همه کره زمین را نفر به نفر، شهر به شهر، کشور به کشور و حتی قاره به قاره طی کرده و نفس انسان‌ها را با سرعتی باور نکردنی تنگ کند.

عده‌ای خطر را متوجه شده و با رعایت توصیه‌ها در حال پیشگیری جدی هستند و با آگاهی خود و خانواده شان را قرنطینه کرده اند. عده ای اما ناخواسته اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند چرا که یا نمی‌دانند که سرعت انتشار و عواقب ابتلا به این ویروس چیست و یا بخاطر نبود ملزومات، پیشگیری لازم را انجام نمی‌دهند. در حال حاضر بخاطر این دلایل، رشد این ویروس در دنیا شتاب گرفته است.

برای جلوگیری از شیوع کرونا و ریشه کردن آن، همه وزارتخانه‌ها، بخصوص وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تمام توان مشغول به فعالیت است و وزیر این وزارتخانه دست یاری خواهی به سوی همه دراز کرده است. از رهبر انقلاب، از همه دستگاههای دولت، از مردم به وسیله رسانه‌ها و از همه همکارانش در کادر پزشکی و درمان کشور خواسته تا بر علیه این ویروس بسیج شوند. در پی این اقدامات قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح نیز تشکیل شده است تا بتوان زنجیره گسترش آن را قطع و به حداقل رساند.

 همه نگاه‌ها  به اخبار رسانه‌ها و اقدامات کادر درمان دوخته شده است. به مردم پیشنهاد می‌شود در صورت امکان خریدهای خود را اینترنتی انجام دهند و از خانه بیرون نیایند.

عده ای توانسته اند دور کاری کنند و اصول پیشگیری را رعایت کنند و عده ای در محل کار تلاش دارند جان خود را از دستان چسبناک این ویروس در امان نگه دارند.

حال یک سوال وجود دارد. آیا صنایع تولیدی مواد غذایی و دارویی، شرکت‌های توزیع و پخش را می‌توان مثل همایش‌ها و کنسرت‌ها و مسابقات ورزشی موقتا تعطیل کرد؟

در شرایطی که تولید و توزیع کالاها و رعایت اصول بهداشتی از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیدا کرده، چطور میتوان زنجیره توزیع و پخش تولیدات دارو‌ها و مواد غذایی را نادیده گرفت؟

جایگاه صنعت پخش در کشور

 صنعت پخش کشور به عنوان بازوی توزیع کالا در شرایط امروز کشور نقش مهمی در تامین نیازهای غذایی دارویی و بهداشتی را به عهده دارد.  انجمن ملی صنعت پخش ایران با دارا بودن 1500 عضو فعال در قالب ۱۶ شعبه در سراسر کشور رسالت خطیری بر عهده دارد.

 صنعت پخش محروم از امکانات پیشگیری از انتقال ویروس

اما فعالان صنعت پخش در این شرایط نه تنها ساعت کارشان کم نشده و بلکه با حداکثر توان در حال توزیع دارو و مواد غذایی و مایحتاج مردم هستند.

دست اندرکاران صنعت پخش از ویزیتورها، مسئولان توزیع و مدیران این صنعت همگی این رسالت را روی دوش خود احساس می‌کند. که نه تنها باید تمام محصولات و کالاها را به دست مردم برسانند، بلکه در رعایت اصول بهداشتی در زنجیره‌های توزیع کمال دقت را داشته باشند. اما بدون ملزومات اولیه بهداشتی نظیر ماسک و دستکش و … چگونه این امر ممکن است؟

چه باید کرد؟

همانطور که از نام وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیداست، رعایت بهداشت مقدم بر درمان است و برای رهایی از این ویروس باید بهداشت فردی را رعایت تا زنجیره انسانی شیوع را قطع کرد.

همه می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. سوال اینحاست.آیا بهتر نبود همزمان با تجهیز بیمارستان‌ها و پر کردن انبارها صنایع تولیدی و خدماتی، را ننده‌های تاکسی، پمپ بنزین‌ها و  هزاران نفر عوامل نیروی انسانی صنعت پخش کشور را نیز تجهیز می‌کردیم.

فرد آلوده بدون ماسک دستکش و سایر ملزومات می‌تواند در هر روز ویروس را به تعداد زیادی از افراد یک جامعه منتقل کند.

اقدامات صورت گرفته در انجمن ملی صنعت پخش ایران

 انجمن ملی صنعت پخش دست یاری خواهی به سمت وزیر بهداشت دراز کرده و طی یک نامه به ایشان درخواست کمک بابت ملزومات پیشگیری کرده است. ولی با توجه به مشکلات عدیده ایشان در وزارتخانه تحت مدیریتشان هنوز فرصت پاسخگویی به نامه این انجمن را نداشته اند که امیدوارم ایشان توجه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشند.

انجمن صنعت پخش ضمن همراهی با پویش نفس در اتاق بازرگانی و درخواست پیوستن به این کمپین، امید دارد با دارا بودن پنانسیل توزیع بتواند به این پویش برای کمک به صنایع اقدام موثری انجام دهد.

انجمن صنعت پخش نیازمند یاری رسانی مسئولان و رسانه‌های کشور است تا نقش مهم خود در پیشگیری و ریشه کن کردن این بیماری را ایفا کند.